ביטול המכס על יבוא בגדים: "הצרכן לא ירגיש את זה בכיס"

כך מעריכים יצרני טקסטיל מקומיים ביחס להורדת המכס בשיעור של 12% בינואר ■ גם המשווקים מודים: "ירידת המכס תלך לשיפור הרווח הגולמי של הרשתות"

מי ייהנה מביטול המכס בשיעור של 12% על יבוא בגדים, שיחול בינואר הקרוב? היצרנים המקומיים טוענים כי ביטול המכס לא יגולגל לצרכן אך יפגע פגיעה קשה בייצור המקומי. כעת הם החליטו להתאגד ולצאת למאבק משותף בניסיון לשנות את החלטת האוצר לבטל המכס. במסגרת זו בכוונתם לקיים בימים הקרובים הפגנה בדרום תל-אביב.

ענף הטקסטיל המקומי סובל כבר שנים משחיקה מתמשכת. לפני נתוני התאחדות התעשיינים, בשנת 2010 היו בישראל 130 יצרני טקסטיל שהעסיקו יותר מ-20 עובדים כל אחד. מאז המספר הלך והצטמצם. בהיעדר נתונים מדויקים, ההערכות הן כי בענף מועסקים אלפים בודדים של עובדים.

לדברי דניאל אלחרר, מבעלי "אופנת ניו-יורק", "הורדת המס על ביגוד מיבוא מהמזרח תוביל לחדירה נוספת של מותגים בינלאומיים, שמחירם יקר יותר ממותגים ישראליים, והצרכן לא ירגיש בכיסו את הורדת המס".

גם אסי גוטרייך, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בחברת טיב טקסטיל, העוסקת ביבוא וסריגת בדים, טוען כי ביטול המכס יגרום לנזק קשה לתעשייה המקומית. טיב טקסטיל מעסיקה באופן ישיר 31 עובדים, אך לדברי גוטרייך, באופן עקיף החברה עובדת עם עוד כ-200 עובדים.

"נבלמה הורדת המחירים לצרכן"

אלא שמרבית רשתות האופנה שמייצרות גם בישראל חולקות על השפעת ביטול המכס על הייצור. לדברי מנכ"ל אחת מרשתות האופנה, שנסמכת לא מעט על ייצור מקומי, הורדת המכס לא צפויה לשנות דבר בהתנהלותה.

"כבר היום אין מכס על רוב יבוא הבגדים, כמו למשל על סריגים. ההחלטה אם לייצר בארץ או במזרח היא לא משיקולי עלויות אלא מ-3 שיקולים אחרים: זמינות, תזרים מזומנים וגודל הזמנות. ככל שלעסק יש תזרים בעייתי, היכולת לקנות בחו"ל קשה יותר, כי צריך לשלם במזומן על הסחורה. גם מי שצריך לייצר בזמן קצר או בכמויות קטנות, מייצר בארץ. הורדת המכס לא תשפיע על עסק שחי על אשראי הספקים", אומר מנכ"ל רשת אופנה ישראלית.

- זה יגרום לכם להעביר יותר פרטים מייצור מקומי ליבוא?

"ממש לא. גם עם 12% מכס, הרכישה במזרח זולה הרבה יותר מהרכישה של ייצור בארץ".

- המחיר לצרכן יירד בעקבות הורדת המכס?

"זה תלוי. המחיר לצרכן הוא כל הזמן במגמת ירידה, למרות שבחורף הזה אנחנו מרגישים בלימה בהורדת המחירים. ירידת המכס תלך הפעם לשיפור הרווח הגולמי של הרשתות, שגם כך הן בבעיה.

"עולם האופנה ספג עד היום את העלויות כמו העלייה במע"מ, במס המעסיקים ועוד. המשימה היא כל הזמן לשפר את הרכש כדי לא להיפגע ברווח הגולמי. הירידות הקודמות שהיו במכס בשנה שעברה שיפרו את המחירים לצרכן. אני חושב שהפעם זה לא יקרה".

לדברי שלום סידון, מבעלי רשת מחסני האופנה "האנגר", 95% מהסחורה הנמכרת ברשת מקורה ביבוא. "שוק הייצור המקומי הוא שולי, ואנחנו עושים בו שימוש בעיקר באופנת נשים שמתעדכנת מהר, ואז אין מספיק זמן לייבא. אנחנו מייצרים כאן לא בגלל מחיר אלא בגלל צורך. לייבא מסין לוקח כמה חודשים, והאופנה מתחלפת, וזה הופך את זה ללא רלוונטי".

גם רשת "זברה" נשענת על הייצור המקומי לצורך 15%-20% מהפריטים ברשת, אך לדברי פיני פרטוק, מנכ"ל ומבעלי הרשת, הורדת המכס צפויה לפגוע בייצור המקומי. "בייצור המקומי עובדים על סחורות יותר אופנתיות וכמויות יותר קטנות. המכס על יבוא בדים לא יורד, ולכן כמעט ולא יהיה כדאי לייצר כאן", אומר פרטוק.

- איך אם כן תתמודד עם הצורך לתת מענה מהיר לאופנה המשתנה?

"לא יהיה מצב שלא ייצרו בישראל, אבל פער המחיר בין המוצר שמיוצר בישראל לבין המוצר המיובא - יגדל. היום הרבה חבר'ה נוסעים לאיטליה ומייבאים להאנגרים. מי ירוויח? כל הרשתות הגדולות שהמדינה תיתן להן עכשיו עוד רווח של 12%, כי הן לא יוזילו את המחיר לצרכן הסופי".