לא תקנו? כך תנצלו אופציות מעו"ף להגנה על המדד

לאור העליות בשוק המקומי, האופציות לחודש על ת"א 25 מתומחרות בזול בהשוואה היסטורית ■ האם סטיית התקן הנמוכה יוצרת הזדמנות טובה לביצוע הגנות?

חלף זמן רב מאז שסטיית התקן הגלומה באופציות על מדד ת"א 25 נסחרה ברמה הדומה לנוכחית - 14%-15%. על רקע העליות האחרונות שחווה השוק הישראלי, בעיקר בשל ירידת המתיחות הביטחונית עם איראן בטווח הקצר, סטיות התקן הגלומות, וכנגזרת מכך - האופציות שנסחרות לתקופה של חודש על מדד ת"א 25, מתומחרות בזול בהשוואה היסטורית.

האם סטיית התקן הנמוכה יוצרת הזדמנות טובה לביצוע הגנות על מדד המניות, בעיקר בזכות העלות הנמוכה של ההגנה?

אנו חושבים שכן. ביצוע אסטרטגיית הגנה יכולה להתבצע ל-3 תקופות בשוק ה-Listed (המוצרים הנסחרים בבורסה) - חודש, חודשיים ושלושה חודשים. נכון לאמצע חודש אוקטובר הנוכחי, השוק מתמחר את סטיות התקן הגלומות באופציות בכסף לחודש ברמה של 14%, לחודשיים - 15%, ולשלושה חודשים ברמה של כ-15%.

למרות זאת, עקומי סטיות התקן (ה-SKEW) לשלוש התקופות נמצאים בשיפועים שונים. השיפוע של העקום בדרך כלל מתון יותר בתקופות הארוכות ביחס לתקופות הקצרות - עובדה היוצרת כדאיות לקניית PUT מחוץ לכסף בתקופות הארוכות. יתרון נוסף בהחזקה של אופציות לתקופות ארוכות מצוי בווגא | הגבוהה של האסטרטגיה - כל עלייה של 1% בסטיית התקן הגלומה עשויה להניב רווחים גבוהים למחזיקי אופציות LONG.

אחת האסטרטגיות שעשויה לתת הגנה למשקיעים אשר מחזיקים מניות, היא קניית PUT בכסף, מכירת PUT מחוץ לכסף ומכירת CALL מחוץ לכסף לפקיעה של חודש ינואר. נציין כי הרכב מדד ת"א 25 כולל משקל גבוה של מניות דואליות, ולכן רק משקיעים שיש להם החזקה במניות, המקבילה להרכב המדד, עשויים לקבל הגנה מלאה על תיק ההשקעות שלהם.

קניית PUT1200, מכירת PUT1100 ומכירת CALL1300 לחודש ינואר, במחיר שבו מדד ת"א 25 נסחר ברמה של 1210, היא אסטרטגיה שבה המבצע מקבל הגנה של 10% לירידות בשוק, יחד עם קיטום הרווח של תיק המניות עד לרמה של 1300 נקודות. היות שנזילות השוק באופציות לתקופה של שלושה חודשים אינה גבוהה, ביצוע ההגנה יכול להיעשות דרך חדרי העסקאות בשוק בכמויות גבוהות של עשרות מיליוני שקלים במונחי נכס בסיס.

הכותב הוא מנהל מחלקת ני"ע ישראליים בבנק מזרחי טפחות. האמור בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

סטיית תקן
 סטיית תקן