בניגוד לצפי: ברננקי חושש מהאינפלציה ולא מרחיב את ה-QE3

בתום ישיבת הריבית לחודש נובמבר הבנק המרכזי של ארה"ב החליט לא להרחיב את התוכניות לרכישת אג"ח - ה-QE3 ו"אופריישן טוויסט" בטענה כי חל שיפור ניכר בנתוני התעסוקה ובשל עלייה באינפלציה

בתום יומיים של דיוני ישיבת הריבית לחודש נובמבר, הפדרל ריזרב החליט לא להרחיב את ה-QE3, תוכנית רכישות האג"ח עליה הוא הכריז לפני כחודש. זאת, בטענה כי חלה עלייה מתונה באינפלציה וכן בשל העובדה כי חל שיפור ניכר בנתוני התעסוקה.

חברי ועדת השוק הפתוח של ה'פד' החליטו גם ברוב קולות להותיר על כנה את תוכנית "אופריישן טוויסט", במסגרתה הבנק המרכזי מוכר אג"ח קצרות טווח בהיקף של 45 מיליארד דולר ורוכש במקומן אג"ח לטווח ארוך. לכן, התוכנית תסתיים בסוף השנה הנוכחית כפי שתוכנן בתחילה.

כזכור, בישיבת הריבית של חודש אוקטובר ה'פד' ענה לציפיות המשקיעים והכריז על סבב נוסף של הרחבה כמותית. הפעם מדובר ברכישות אג"ח מגובות משכנתאות (MBS) בהיקף של כ-40 מיליארד דולר. אנליסטים ציפו כי ה'פד' יחליט להרחיב את היקף רכישות האג"ח, כדי לתת מענה ל"חלל" שיווצר בשווקים עם סיום תוכנית "אופריישן טוויסט" בסוף השנה.

בדומה להצהרותיה הקודמות, ועדת השוק הפתוח הצהירה גם הפעם כי ה'פד' "עומד על המשמר" ומוכן לספק תמריצים נוספים במקרה שמצב הכלכלה יחריף. זאת, בנוסף ל-3 טריליון הדולר אותם הבנק המרכזי של ארה"ב כבר הזרים לשוק באמצעות התוכניות השונות להרחבה כמותית שהוא הוציא לפועל מאז פרץ המשבר ב-2008.

"הוועדה עדיין דואגת שללא מדיניות הנוגעת לשוק הדיור, הצמיחה הכלכלית לא תהיה חזקה מספיק כדי לייצר שיפור מהותי בשוק התעסוקה", כך לפי הצהרה שפרסמה ועדת השוק הפתוח. "בנוסף, ההאטה בשווקים הגלובלים ממשיכה להציב סיכונים לכלכלת המדינה".

בנוסף, ה'פד' החליט להותיר את הריבית האפסית על כנה ברמה של 0-0.25%, עד לשלהי 2015, בהתאם למדיניות הריבית אותה הוביל ברננקי.

ה'פד' ציין כי בעוד שחל גידול מתון בצריכה הפרטית של משקי הבית, חלה האטה בהשקעות העסקיות. כמו כן, הבנק המרכזי טען כי העלייה בשיעור האינפלציה נובעת בעיקר בשל עלייה במחירי הסחורות בעולם, אך באותה נשימה הוא הוסיף כי רמת האינפלציה צפויה להישאר יציבה בטווח הקרוב.