"מדיניות האוצר מציבה את ענף הנדל"ן כולו בסכנה"

כך אמר אבנר לוי, יו"ר ארגון קבלני תל אביב-יפו-בת ים בכנס השנתי ■ השר סילבן שלום: "הייתה עלייה תלולה במחירי הדיור שנבלמה. היא צריכה להביא גם ירידה"

"הייתה עלייה תלולה במחירי הדיור שנבלמה. היא צריכה להביא גם ירידה ואני מקווה שהיא תורגש כבר בזמן הקרוב". כך אמר היום (ה') סילבן שלום, המשנה לראש הממשלה והשר לפיתוח הנגב והגליל, בכינוס הנדל"ן השנתי של ארגון קבלני תל אביב-יפו-בת ים המתקיים באילת.

הכנס מתקיים על רקע הבחירות הקרובות ולאחר תקופה לא פשוטה שעברה על ענף הנדל"ן בשנה האחרונה. גם היום, שנראה שקצב מכירת הדירות על ידי קבלנים חזר לסורו לאחר תקופה ארוכה של קיפאון, מתמודד הענף עם מצוקת אשראי ומחסור קשה בעובדים מקצועיים. במסגרת הכנס נמתחה ביקורת על האוצר וכיאה למערכת בחירות נשמעו סיכומים והצהרות שרק הזמן (וסיום הבחירות לכנסת) יגיד אם אכן יבואו לידי מימוש.

"צריך להמשיך ולפעול כדי להוריד את המחירי הדיור", המשיך ואמר שלום, "בנק ישראל צריך להילחם במיתון בעולם והוא צריך להוריד ריבית. אבל אז ירכשו יותר דירות. אז מה רוצים שיעלו את הריבית וכל המשק ייכנס למיתון? המחירים עלו גם בגלל מצוקת הקרקע שהיא דבר מובנה במדינה. כשיש תופעה של מחסור אנחנו נמצאים בבעיה. כשכולם רוצים לגור בנקניק הזה שנקרא גוש דן זו בעיה. אפשר לשווק יותר קרקעות ובמחירים יותר סבירים. כשאני הייתי שר האוצר אמרתי לראש המינהל דאז שאני לא רוצה את הכסף שלו, הרי זה לא הולך למינהל זה הולך לאוצר. אמרתי לו - תשווק את הקרקע בזול. ראיתי לאחרונה בירוחם דירות ב-900 אלף שקל. זה נשמע הגיוני? אנחנו רוצים לקדם מעבר לנגב והגליל אבל אנשים שואלים מה עם תעסוקה? חינוך? פנאי? דיור? אנחנו מקדמים את כל הדברים הללו. עשינו ירידי התיישבות. מגיעים אלפי אנשים שמחפשים לעבור לנגב ולגליל. אם יתאפשר להם הם יעברו, אם תהיה רכבת, אם תהיה תעסוקה".

כיאה לתקופת בחירות, התייחס שלום במהלך דבריו גם להתבטאות של זהבה גלאון שרמזה כי ראש הממשלה ושר הביטחון מעלים את הטון הבטחוני לצרכי בחירות: "נדהמתי שזהבה גלאון אמרה שראש הממשלה משתמש במה שקורה בדרום לצרכים פוליטיים. אלו דברי הבל. לא ייתכן שראש ממשלה יעלה על הדעת שיקול כזה. אני מצטער שמערכת הבחירות כבר בשלב כה מוקדם יורדת לפסים כאלו נמוכים".

אבנר לוי, יו"ר ארגון קבלני תל אביב-יפו-בת ים, תקף את פעילותו משרד האוצר בשוק הדיור. "מדניות משרד האוצר מציבה את הענף כולו בסכנה. במקום להגדיל את היצע הדירות כדי שכל משפחה תוכל לרכוש דירה בארץ, המשרד החליט להקטין את ההיצע בדרכים שונות. אם לא די בכך, האוצר גם מחוקק חוקים שעלולים לפגוע אף יותר בענף. 75% ממחיר דירה זו קרקע ומיסוי - וזה בידי משרד האוצר. מכרזים לבנייה להשכרה שיצאו מסורבלים ומסובכים. תנו לכוחות השוק לקבוע את מחירי המגרשים ומחירי השכירות. על משרד האוצר לתת את הדעת לקידום פרויקטים של פינוי בינוי. כולם מתלוננים על המחסור החמור בעובדים ואף אחד לא עושה דבר. בלי עובדים זרים לא נוכל לבנות כאן דירות ואנחנו מצפים ממשרד האוצר לתת לנו רוח גבית כדי לפתור את המצוקה".

ראובן קוגן, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר: "אנחנו נמצאים כבר שנה במציאות של יציבות מחירים לאחר שלוש שנים של עלייה. למרות מה שחוזרים ואומרים, אין מדיניות של מיקסום הרווח על הקרקע. כל המכרזים שיכלו לצאת יצאו. הטענות שהמדינה צריכה לשווק קרקעות מתחת למחיר השוק הוכחו כלא ישימות. השוק מנצח את הרגולציה, גם אם המדינה תמכור הקרקע מתחת למחיר השוק הוא יילך אחר כך ויימכור למישהו אחר במחיר השוק ואז הכסף הולך למקום אחר ומחיר הקרקע לא ירד". קוגן התייחס גם לנושא של הקרן שנועדה להקל על מצוקת האשראי והודה כי הקרן טרם יצאה לפועל. במקביל חשף קוגן כי בימים האחרונים הגיעו להסכמות עם המפקח על הבנקים: "גם אם לא נשיג את כל האישורים והקרן לא תצא לפועל הבנקים יוכלו לתת ליוויים לקבלנים ולא להחשיב את המע"מ. מדובר ב-6 מיליארד שקל באשראי".