"בזק והוט ישתלטו על שוק התקשורת אם לא יגבילו אותם"

מנכ"ל 012 סמייל הפורש, עופר פרי: "חייבים לאזן את השוק הקווי" ■ "קשה לי לראות את שוק הטלוויזיה נפתח לתחרות אם יש חבילה צרה ומפריטים את עידן+"

בתום קדנציה קצרה, בת שנה וחצי בלבד, עוזב עופר פרי את תפקיד מנכ"ל 012 סמייל, לאחר שהוחלט על מיזוג מלא עם פרטנר. כשנכנס לתפקידו במארס 2011 החליט יעקב גלברד, שכיהן כמנכ"ל פרטנר באותה עת, להפריד בין הפעילות הסלולרית לפעילות הקווית, שתרוכז ב-012. לאחר שגלברד עזב, מונה במקומו חיים רומנו, שהחליט שאין מקום להשאיר את הפעילויות נפרדות, בעיקר כאשר המתחרה 013 נטוויז'ן צועדת לקראת מיזוג מלא בסלקום. מכאן היה ברור שפרי יעדיף לעזוב את הקבוצה, ובסוף השנה יפרוש ממנה רשמית, לאחר שסיים את המיזוג בהצלחה.

- למה אתה עוזב?

"המיזוג בין 012 סמייל לפרטנר הושלם בהצלחה, והגעתי למסקנה שהגיע הזמן לעזוב לתפקיד בכיר אחר - כפי שעשיתי בשנים האחרונות".

- כשהצטרפת ל-012, תיארת לעצמך שזה יהיה לתקופה כה קצרה?

"לא. זה לא היה צפוי. נכון, דובר על כך שהמיזוג יתרחש בתקופה הקרובה, אבל לא בקצב הזה".

- האם כשנכנסת לתפקיד, הובטח לך שהחברות לא יתמזגו בזמן הקרוב?

"אני לא רוצה להיכנס למה שהבטיחו לי. אני חושב שהשינוי שחיים רומנו ואני עשינו בעצה אחת מתבקש ונכון - הן בעיני הלקוחות, הן בעיני החברה. החברה כיום מעניקה סל תקשורת מלא, וזה היה אתגר מקצועי מרתק ומעניין. בעידן כזה של תחרות בשוק התקשורת, זה מאפשר לנו למקסם סינרגיות תפעוליות וארגוניות בין החברות".

- אז למה שיניתם את עמדתכם, והחלטתם ללכת למיזוג מלא?

"בסופו של תהליך התברר לנו שהשוק הולך למיזוגים. ועדת חייק המליצה על משהו - וזה שינה לנו את התוכניות. היה לנו ברור שאם הולכים על קבוצות תקשורת, אז פרטנר לא יכולה להישאר נפרדת. צריך לזכור גם מה שקרה עם התגבשות סל שירותים משותף בקבוצת הוט ובחברות סלולריות נוספות. כל אלה הניעו אותנו להקדים את התוכניות שהיו צפויות למיזוג ב-2013".

- מה אתה חושב על מדיניות קבוצות התקשורת? זה פתרון טוב לצרכנים?

"אני אומר שהמדיניות צריכה להיות אחידה בכל השוק. כלומר, אם יש שוק סיטונאי בתחום הסלולר - צריך להיות שוק סיטונאי גם בשוק הקווי. אני חושב, שבסוף הרגולטור הבין שחייב להיות איזון בכל השוק, בין כל קבוצות התקשורת. זה טוב ללקוח, שמצד אחד מקבל את כל השירותים ממקום אחד, ומצד שני, זה מאפשר התייעלות של החברות. זה קיים במדינות אחרות בעולם, ובישראל לא השכלנו להתאים את עצמנו. אני מעריך שבשנתיים הקרובות השוק ילך למודל הנכון לשווקי תקשורת בעידן הפס הרחב, שבו הכול ניתן על תשתית אחת, וכל השאר זה אפליקציות".

- בעצם אתה אומר שתפקידן של ספקיות האינטרנט תם. הן עשו את שלהן, השיגו את המטרה וצריכות לעבור למודל הבא?

"כנראה. צריך לזכור לטובה את התחרות שחוללו החברות בעבר בשוק הבינלאומי ובשוק הקווי, אבל השוק השתנה - ואי אפשר להתעלם מזה. 012 הייתה החלוצה בתחרות בתקשורת הקווית, מלבד בזק והוט, ויש לה כיום 260 אלף לקוחות בעקבות המיזוג עם פרטנר".

- גם אם מסכימים איתך, שעידן ההפרדה המבנית הסתיים ושקמות קבוצות תקשורת, נדמה לי שהרווחיות של הטלפוניה לא משמעותית.

"באופן טבעי, בתחום חדש הרווחיות בתחילת הדרך נמוכה יותר. אבל כיום זה הופך למרכיב חובה בכל חבילת תקשורת. תאר לך שפרטנר או סלקום לא היו נכנסות לקווי; הן היו ממשיכות להתכווץ בפעילות הסלולרית בלי שמשהו יאזן את השוק".

"לטובת הצרכנים"

- התקופה שלך ב-012 התאפיינה בהרבה מאוד מאבקים רגולטוריים. מצד אחד, המיזוג של הפעילות הקווית של פרטנר לתוך סמייל, ומצד שני, מאבק קשה בחברות התשתית, בזק והוט.

"היו בשוק התקשורת הקווית בתקופתי כמה התמודדויות - ככה אני קורא לזה. אני חושב שהמטרה שלנו הייתה לאפשר תחרות הוגנת, שבסופו של דבר תאפשר לפתח תחרות שתוריד מחירים ותביא לכניסת שחקנים חדשים, כולל השקעה בתשתיות.

"אני שמח גם לומר שהצלחנו והיו הישגים משמעותיים - לטובתנו ולטובת הצרכנים. כיום כבר רואים את ההשפעות הישירות של מהלכים אלה לטובת הצרכנים והתפתחות התחרות בשוק. רואים את זה בקידום השוק הסיטונאי ובנושא של ביטול כפל התשלומים על קו האינטרנט. אחרי הרבה שנים, בזכות המאבק שניהלנו, הלקוח יכול להזמין קו אינטרנט בלי קו טלפון. זה היה מאבק קשה, ואני שמח שהצלחנו בו".

- מצד שני, אחד הדברים הבולטים שקרו בקדנציה שלך, הוא שהמתחרים שלכם, הוט, הראו שאפשר למכור אינטרנט של 100 מגה ב-20 שקל. אז מסתבר שאתם פשוט ניצלתם במשך שנים את הלקוחות?

"אין אפשרות להרוויח על קו של 100 מגה, אם מוכרים אותו ב-20 שקל. רק מונופול תקשורת יכול להרשות לעצמו לעשות מהלך כזה, כי ככה הוא מסבסד בין פעילויות. הוט מנצלת את כוחה בטלוויזיה ובתשתית האינטרנט על הלקוחות, ולכן הציעה חבילה לתקופה קצרה. לראיה - גם משרד התקשורת עצר אותם".

- המשרד לא עצר את המחיר.

"הוא עצר את סל התקשורת ששיווקה, כולל האינטרנט. המהלך הזה רק מוכיח כמה נושא התשתית, שנמצא כרגע בדואופול על-ידי בזק והוט, צריך להיפתח לתחרות - תחרות אמיתית בין שווים, ולא בין בעלי מונופולים. אנשים לא מבינים שחייבים לאזן את השוק הקווי ולרסן את כוחם של המונופולים. אם לא יעשו את זה בשכל ובהחלטיות, אנחנו נישאר עם שתי קבוצות תקשורת - בזק והוט. למי זה טוב?"

- קשה להתווכח עם מהלך של 20 שקל לחודש ל-100 מגה, ולהגיד שהוא לא טוב. בסוף הציבור רוצה את זה.

"לפי הגישה הזאת, רק מי שהוא בעל תשתית צריך להיות ספק אינטרנט".

- לא אמרתי את זה.

"אז למה בעולם כן יש שווקים סיטונאיים? למה בעולם מפרידים בין תשתיות לשירותים? הציבור חייב להבין ששוק סיטונאי טוב לו, וזה אומר שמשרד התקשורת חייב ללכת כברת-דרך ארוכה לטובת שחקנים חדשים, אחרת נישאר עם שני שחקנים, כמו שאמרתי".

- איך אתה רואה את המשא-ומתן שמתקיים עתה בין ספקיות האינטרנט לחברות התשתית לגבי השוק הסיטונאי? אתה מאמין שהן יוכלו להגיע לפתרון לבד, או שהרגולטור יהיה חייב להתערב?

"כבר כמה שנים שקיים דואפול בשוק הקווי. בעוד שמחירי ספקיות האינטרנט ירדו במשך השנים, מחירי התשתיות עלו. ישראל היא המדינה היחידה בעולם שזה קורה לה. זה מלמד שחברות התשתית מרוויחות רנטה מונופוליסטית על חשבון הצרכנים. מדינת ישראל הייתה לפני עשור מהמובילות בעולם בחדשנות טכנולוגית, וכיום אנחנו הרחק מאחור".

- למה זה קורה?

"שוק התקשורת הקווי משווע זה עשור לצעדים משמעותיים בענף תשתיות האינטרנט, הטלפון ואולי גם הטלוויזיה. משרד התקשורת חייב לפעול בהתמדה ובמרץ כמו שעשו בשוק הסלולרי, כדי למסד בהקדם שוק סיטונאי קווי על בסיס עלות פלוס רווח סביר - לפני שיהיה מאוחר מדי".

"בדיוק הפוך"

- אתה חושב שמשרד התקשורת צריך להתערב במשא-ומתן על השוק הסיטונאי?

"מה שאני יכול להגיד על השוק הסיטונאי, זה שחבל שזה קורה מאוחר מדי. זה משפיע על מידת התחרותיות של כלל שוק התקשורת, כמו גם על רמת המחירים וכניסת שחקנים חדשים לשוק. אם בזק והוט לא ישתפו פעולה עם המהלך, המשרד צריך לקבוע את המחירים. חבל שזה לוקח כל-כך הרבה זמן. די עם בזבוז הזמן והעמידה במקום בשוק הקווי. מה שקורה אצלנו לא סביר".

- המתחרים שלכם נכנסו לשוק עם כבל בינלאומי עצמאי. הם עשו מהלך שגם אתם חשבתם עליו בעבר - אבל לא עשיתם. הם עשו מהלך חשוב, שיעזור להם במבנה 4 קבוצות התקשורת. אתם לא בעמדת נחיתות?

"ממש לא. זה בדיוק הפוך. אנחנו מרוצים מכניסת בזק בינלאומי לתחום הכבלים הבינלאומיים. הדבר יצר תחרות בין 3 חברות תשתית, והתוצאה הסופית, שהצגנו הסכם אסטרטגי ארוך-טווח שתנאיו טובים יותר מאשר אם היינו משקיעים בכבל נפרד, כפי שעשתה בזק בינלאומי".

- יש כאן גם עניין טכנולוגי, של ביצועים, של פתרון ללקוחות עסקיים גדולים שצריכים שירותים מסוימים. אתה בטוח שאתם יכולים לספק את אותה איכות שירות כמו המתחרים שיש להם כבל?

"בסופו של דבר, הכבל הבינלאומי זה תשתית שיש בה שני אלמנטים: רוחב פס ומחיר. בשני הדברים האלה, הנתונים שיש לנו כיום, כולל התמחור בעבור קיבולת לא מוגבלת, טובים מאוד".

- פרטנר וסלקום מתלבטות האם להיכנס לטלוויזיה. אתה רואה סיכוי למהלך כזה?

"פרטנר נערכת, אבל צריך לזכור ששני דברים קורים כרגע בשוק. אחד, דרישת משרד התקשורת מהוט ו-yes לספק חבילה צרה של ערוצים במחיר מוזל; שתיים, הדיבור על הפרטת עידן+. שני אלה ישפיעו דרמטית על כניסת שחקנים חדשים, אם בכלל. זה אומר הכול. אני לא רוצה להסתכן בהערכות, אבל אני יכול להגיד שאלה לא תנאי פתיחה טובים לשחקנים חדשים".

- הכניסה המאוחרת של 012 מובייל לשוק הסלולרי לא הייתה טעות?

"אני לא רוצה להיכנס לשאלה האם נכנסו בזמן או באיחור. זה לא מענייני, אבל אני יכול להגיד לך שהתוצאות, כפי שהן באות לידי ביטוי בשטח מבחינת גיוסים, מוכיחות עצמן".

012 במספרים
 012 במספרים