מסר כפול-ברור מיחימוביץ'

היא פוסלת את אולמרט כראש גוש שהיא כלולה בו, אך לא כראש ממשלה שתשתתף בה

שלי יחימוביץ' הבהירה כי לא תסכים להיכלל ברשימה פוליטית שאהוד אולמרט עומד בראשה. למה? כי הוא "הואשם והורשע". נורא פשוט, לא? אבל עובדה שמלבד יחימוביץ', אנשי מחנה המרכז-שמאל, רובם ככולם, מייחלים לשובו של אולמרט כדי שינהיג את הגוש הזה. את עובדת היותו מורשע כמעט לא מזכירים. כאילו זה לא רלוונטי למנהיגות.

זה מה שעושה את יחימוביץ' בעיני רבים ראויה למנהיגות. היא לא מצהירה כל הזמן על פוליטיקה אחרת. היא פשוט עושה את זה. כפי שעשתה ציפי לבני לפניה, כאשר סירבה לשלם מחיר מופקע לחרדים כדי שתהיה לה ממשלה.

יחימוביץ' אומרת את הדברים בצורה הכי ברורה שאפשר, היא אחת הפוליטיקאים הבודדים שלא חוששת לומר שאינה יודעת. היא מתחייבת ללא היסוס בנושאים העקרוניים של דת, מדינה, חברה. אבל מעבר לכך, בתחום האישי-מפלגתי היא מסרבת להתחייב.

מקובעי המחשבה מתבלבלים

יחימוביץ' פוסלת את אולמרט כראש גוש שהיא כלולה בו, אבל לא כראש ממשלה שהיא תשתתף בה. זו עמדה לא רגילה. זו עמדה המזמינה הרמת גבות. זו עמדה המתחננת ממש לביקורת. הייתכן? פוסלת אדם כמנהיג מפלגתך, אבל מקבלת אותו כראש ממשלתך?

את צרי-המוחין, מקובעי המחשבה, זה מבלבל. לכן הם מגדירים זאת כ"מסר כפול". האמת היא שזה מסר מאוד חד וברור. תפקידה של מנהיגת מפלגתה הוא לפעול למען המצביעים עבורה, כולל הצטרפות לממשלה שבה היא תוכל לפעול למען המטרה. בין שזו מפלגת ביבי, או ביבי-ליברמן או אולמרט.

מה יותר ברור מזה?

בפוליטיקה רגילה לאף אחד אין בעיה להתחייב לפני בחירות, וגם לאחריהן. המנטליות של הפוליטיקאי המצוי היא שזה לא משנה. היום אני מתחייב, מחר אני עושה מה שנכון לי, כולל הפרת ההתחייבות.

היה ליחימוביץ' הכי נוח לומר שלא תשב עם ליברמן או נתניהו, כדי לא להפחיד או להבריח מתנגדי ימין כרוניים. היא לא אומרת זאת. היא אומרת "לא נבון לפסול מראש". זהו מסר ברור לא פחות מאשר פסילה מראש.

יהיה כנראה קשה מאוד לתפוס את יחימוביץ' בעתיד בהפרת התחייבות או בהתנהגות המנוגדת להבטחותיה. נראה כי הציבור חש בזה, ומכאן נסיקתה המטאורית למועמדת אפשרית - בינתיים אפשרות קלושה - לראשות הממשלה. היא פוליטיקאית נדירה בכך שהפוליטיקה שלה מבוססת לא רק על עמדות, על הבטחות או על סיסמאות, אלא על אישיותה.

אישה קשה? טוב מאוד

אומרים עליה שהיא אדם קשה, לא נעים, בעלת מזג לא טוב. הייתה לי הזכות המפוקפקת ללמוד את כל התכונות הללו על בשרי. שנים היא עוינת לי. אין לי שום סיבה לחבב אותה. אם כבר, אז להיפך. אבל גיליתי המון סיבות להעריך אותה. וחלק מסיבות אלה הן התכונות שאנשים מציינים לגנותה.

אנשים נחמדים טובים לשתות אתם קפה, אבל בשביל לבנות ולעשות - הנחמדות היא לפעמים מכשול. אם מישהו מחפש חתן או כלה או חבר, שיחפש את הנחמדות. למנהיגות מדינה יש צורך במאפיינים אחרים. וליחימוביץ', כך לפחות זה נראה עכשיו, יש אותם.