חברות התרופות הבינוניות באירופה קוראות לישראלים

חברת תרופות בינונית, כגון Servier ולינדה, יכולות להציע עסקאות אטרקטיביות שכוללות מימון בסכומים נאים וערוצי שיווק חזקים, בעיקר בשווקי נישה

בעוד שבישראל כמעט כל אחד מכיר את שמות חברות התרופות פייזר, סנופי ומרק, הרי שחברות תרופות רבות בעולם, קטנות מאלה אך גדולות למדי בפני עצמן, לא מוכרות גם למנהלי חברות בתחום. חברת תרופות בינונית כזו, ששווה "רק" כמה מיליארדי דולרים, יכולה להציע עסקאות אטרקטיביות שכוללות מימון בסכומים נאים וערוצי שיווק חזקים, בעיקר בשווקי נישה. יש שיאמרו כי אפילו עדיף לבצע עיסקה עם חברות תרופות בגודל בינוני ולא ענק, משום שהן מניעות תהליכים מהר יותר ומחויבות יותר לכל מוצר שנרכש.

החברות הללו הופכות בעצמן בשנים האחרונות לפתוחות יותר לעסקאות עם חברות ישראליות. שתיים מהן ישתתפו בכנס Go4Europe שייערך מחר (ב') בתל אביב, בחסות בית ההשקעות קוקרמן. עבור שתיהן, ומרבית החברות והקרנות האחרות המשתתפות בכנס, זו החשיפה הראשונה לחברות ישראליות.

אחת מהחברות שישתתפו בכנס היא חברת Servier (סרביה), חברת התרופות השנייה בגודלה בצרפת. מדובר בחברה פרטית שרושמת מכירות של כ-4 מיליארד דולר בכ-90 מדינות, שמנוהלת כמלכ"ר מן הבחינה שכל רווחיה מושקעים מחדש במו"פ - כ-25% מהכנסותיה - כלומר כמיליארד אירו בשנה. תחומי העיסוק של סרביה הם קרדיולוגיה, סוכרת מבוגרים, אונקולוגיה, מערכת העצבים המרכזית (נוירולוגיה) וראומטולוגיה. "ההתמקצעות בחמישה תחומים מתאפשרת בזכות ההשקעה הגדולה במו"פ", אומר פסקל דושון, מנהל הפיתוח העסקי ושיתופי הפעולה המחקריים בחברה.

סרביה כבר משתפת פעולה עם אוניברסיטאות בישראל - מכון ויצמן, הטכניון ובית החולים הדסה. "אין לנו עדיין שיתופי פעולה עם חברות ביוטק ישראליות צעירות, אבל אנחנו מתחילים ליצור את הקשרים הללו", מוסיף דושון. לדבריו, סרביה יכולה להציע עיסקה מעניינת מאוד לחברות ישראליות. "אנחנו מעוניינים אך ורק בזכויות השיווק באירופה, ואנחנו יכולים להותיר לכם את הזכויות בארה"ב וביתר העולם". כך, חברה יכולה להיעזר במימון מהעיסקה עם סרביה כדי לקדם את המוצר, ורק לאחר שתהיה לו הוכחת היתכנות מסוימת באירופה, למכור את הזכויות הכלל עולמיות, במחיר גבוה יחסית.

פונים לשוק הביתי

לעומת סרביה, חברת לינדה, חברת גז גרמנית עם חטיבת בריאות, נוסדה למטרות רווח. "אנחנו עוסקים בכל מה שקשור להעברת גזים לתוך הגוף", אומר בוב ליברמן, ראש תחום חדשנות ופיתוח מלינדה הלת'קר. "למשל חמצן לחולים מונשמים, או גז NO לטיפול בפגים או להרחבת כלי דם".

לדברי ליברמן, "כיוון שאנחנו פונים לחולה המונשם גם בבית, אנחנו מחפשים שיתופי פעולה עם כל מי שמייצר מוצרים שמתאימים", כמו למשל, מכשירי ניטור לחולים מונשמים. רוב החולים אליהם פונה החברה הם חולי COPD, סיסטיק פיברוזיס או אסטמה חמורה, אך החברה נכנסה לאחרונה גם לתחום ניטור השינה בבית. "האתגר הוא לשמר את העצמאות של החולה במגבלות הכלכליות", אומר ליברמן.

שוק משמעותי נוסף הוא הטיפול בפגים, ולכן החברה מתעניינת בטכנולוגיה שפונה לפלח השוק הזה בבתי החולים. "עדיין לא עשינו עיסקה עם חברה ישראלית, אבל שמנו לב שמגיעות מכאן טכנולוגיות מאוד מעניינות", הוא מסכם, "ונשמח להכיר אותן".