גיל בשן: "השוק היום לא מתמחר את האופציה לנפט"

אנליסט האנרגיה של IBI בכנס אקו אנרג'י: "בשבועות הקרובים אבן דרך חשובה בתעשייה תהיה קידוח 'שמן'" ■ ערן יונגר ממגדל שוקי הון: "אני פחות אופטימי"

מספר אנליסטים מובילות בשוק בתחומי האנרגיה והגז-נפט השתתפו היום (ב') בפאנל אנליסטים בכנס אנרגיה ועסקים 2012 של אקו אנרג'י.

- גיל בשן; לוח זמנים ואבני דרך למה שהולך לקרות בתחום חיפושי הנפט והגז בעתיד. למה צריך לצפות כמשקיעים?

גיל בשן, אנליסט האנרגיה של IBI: "אבני הדרך בתעשייה הזו הם מאוד קריטיים במיוחד לתנועת המניות בסקטור, ואכן משקיעים שמשקיעים בניירות חשוב שיכירו מהם אבני הדרך ומהם האירועים המשמעותיים הצפויים לאותם חברות, ואני אתן כמה מהם בקצרה. בימים אלה מתחיל קידוח ברישיון 'ישי' (פלאג'יק), שאמור לאמת הימצאות גז בצד הישראלי של 'בלוק 12'. ההשפעה המהותית תהיה על מניית הזדמנות ישראלית, אבל גם משמעותי לדלק קידוחים ואבנר, כי הם נמצאות בצד הקפריסאי, ואימות של הימצאות גז שם יכול להוביל לפיתוח מהיר יותר של מאגר 'אפרודיטה'.

אבן דרך נוספת היא כניסה של שותף אסטרטגי ב'לוויתן'. נובל אנרג'י ציינה מספר פעמים שעד סוף השנה זה אמור לקרות, מקווים שהבחירות לא ידחו את פרסום מסקנות ועדת צמח. גם הערך המוסף שיבוא כתוצאה משחקן בינלאומי גדול זה דבר לא יסולא בפז, גם הידע הטכנולוגי שהוא מוסיף".

בשן הוסיף כי "בשבועות הקרובים אבן דרך חשובה בתעשייה תהיה קידוח 'שמן'. שמן מחזיקה ברשיון מול חופי אשקלון , במדף היבשתי. זה הקידוח הראשון מאז שנות התשעים שנעשה באותו PLAY של נפט מול חופי ישראל, והוא צפוי לשפוך הרבה מאוד אור לגבי הפוטנציאל ומה שקיים במדף היבשתי מבחינת פוטנציאל הנפט".

- אנחנו אחרי שתי תגליות גז, תמר ולוויתן. אם מסתכלים על מניות הגז, השאלה אם יש לצפות לעוד עליית ערך. אתם אופטימיים או לא לגבי השוק שאתם מסקרים?

אלה פריד, אנליסטית בלאומי שוקי הון: "יש להבדיל בין אופטימיות לתימחור. להערכתי המאוד אופטימית כרגע, האפסייד לשלב הנוכחי לרמת הסיכון התפעולי הוא פחות גבוה מאשר היה לפני זמן מה. זה לא סוגר בשום פנים ואופן את העלייה. הפוטנציאל הוא מכמה כיוונים: 'תמר' שהופך להיות למאגר שמספק תזרים מאוד חזק, אם יצטרף השותף ל'לווייתן', יש עליית ערך גם בגלל הוודאות, גם בגלל השווי , וגם מבחינת החזון בקידום הפיתוח. הדבר המשמעותי הנוסף - 'אפרודיטה', שיש שם אופטימיות רבה. ועוד פרוספקטי נפט".

ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון: "אני פחות מצטרף לאופטימיות, אני יכול לצרף אותו לשלושה מקורות: המשך הפיתוח של 'תמר', שמבחינת טכנית מוריד את שיעורי ההיוון. מקור חיצוני - כניסה של שותף ל'לוויתן', ויש גם מקום ביניים. כניסה של מתקן הנזלה צף על ידי הקוריאנים, מה שייתן ערך מוסף ל'תמר', איפשהו בין ייצוא למכירה בארץ".

יואב בורגן, מנהל מחלקת המחקר בפועלים סהר: "אני אופטימי מטבעי, ולכן מי שלא אופטימי אין לו מה לחפש בסקטור הזה. יש עדיין אפסייד, אבל פחות משנים עברו. ב-2009 ו-2010 באמת האפסיידים היו משמעותיים. אני עדיין חושב שמבחינת שווי כלכלי טהור יש לאן לעלות. מבחינת קטליזטורי, שהשוק מונע מהם, הם התמעטו. לעניות דעתי, הדברים המעניינים ביותר זה דווקא 'שמן', שנדע איפה אנחנו עומדים שם באזור אפריל-מאי. פרוספקט הנפט ב'לוויתן 1' שזה עוד שנה פלוס מינוס. ומה שהקולגות ציינו - התפתחויות באפרודיטה' וקפריסין".

- איך אתם כאנליסטים מתמחרים את הסיכוי לנפט?
גיל בשן: "השוק היום לא מתמחר את האופציה לנפט, ואם יש צפי לעליית ערך, הוא בדיוק טמון כאן. היום מחירי המניות פחות או יותר מגלמות את הנכסים שהתגלו, המאגרים המוכחים. הם לא מגלמות בכלל נכסים שעדיין לא התגלו. אולי בצדק. מבחינה שווי אמיתית, מי שקונה את המניות מקבל אופציה כמעט בחינם, וזו אופציה שיכולה להיות שווה הרבה כסף. נפט הרבה יותר רווחי מגז, יכולת ההפקה מהירה, אין בעיה של שוק. בסופו של דבר נפט זה עולם עם ביקושים בלתי מוגבלים, יכול לתת תזרים מאוד מהיר ומאוד רווחי, ולכן במידה ותהיה תגלית נפט משמעותית, יכולים לראות עליית ערך נוספת במניות".