עדן בר טל: אנחנו לא מחויבים להישרדות של חברות הסלולר

מנכ"ל משרד התקשורת בכנס "גו מובייל": "היו לחצים כבדים מצד חברות הסלולר על משרד התקשורת, אבל לגיטימיים" ■ "אנחנו שוקלים לקצר לחצי שעה את זמן ההתניידות בין חברות הסלולר"

"היו לחצים כבדים מצד חברות הסלולר על משרד התקשורת. לא רוצה לייצר דרמה, הלחצים היו כבדים אבל לגיטימיים", כך אמר היום (ב') עדן בר טל, מנכ"ל משרד התקשורת, במסגרת כנס "גו מובייל" שנערך היום באיירפורט סיטי. בר טל נשאל לגבי "האביב הצרכני" שחל בשנה האחרונה גם בשוק התקשורת, ובפרט לגבי כל הרפורמות שביצע שר התקשורת משה כחלון.

בר טל התייחס גם לקשיים שהערימו חברות הסלולר הוותיקות על התניידות של לקוחות לשחקנים החדשים בשוק, ואמר כי "היו פה ושם סימנים של אי שיתוף פעולה, אבל העניין טופל והיום לקוחות עוברים במהירות שיא. צריך לזכור שכשחברה חדשה עולה ומתחברת, תמיד יהיו קשיים טכניים בתקופה הראשונה".

לדברי בר טל, "התניידות מחברה לחברה באירופה לוקחת 3 ימים, ובישראל זה לוקח כמה שעות, ואנחנו שוקלים לקצר את הזמן לחצי שעה - זמן שיא שלא קיים בשום מקום אחר. החריקות נבעו חלקן מסיבות טכניות וחלקן מסיבות תחרותיות, אבל התערבות שלנו פותרת את הבעיה".

בר טל נשאל אם משרד התקשורת רואה מצב של קריסת אחת החברות בשל התחרות בסלולר, ואמר כי "אנחנו לא מחויבים להישרדות של חברה זו או אחרת. אנחנו מחויבים למבנה שוק נכון. בטלקומוניקציה הכסף הוא גדול, אנחנו צריכים לדאוג שלא יהיה גן סגור של מפעילים.

"עלינו לדאוג שיהיו חסמי כניסה נמוכים וחופש מעבר של לקוחות בין חברות - כך תמיד יהיה מספר מתחרים מספיק בשוק. שינינו את התודעה - הצרכנים היום חושבים אחרת מאיך שחשבו לפני שלוש שנים. הצרכנים לא יקבלו היום מצב שבו סוגרים ונועלים אותם, וגם החברות יודעות לתת מענה לצרכי הלקוח - הגינות, פשטות ושירותים מתקדמים".

ומה עם הדור הרביעי בסלולר?

בר טל התייחס גם לדור הרביעי בסלולר, שממתין לתדרים ממשרד התקשורת, ואמר: "אני לא רוצה לקלקל את המסיבה של הדור הרביעי, אבל יש אתגרים אמיתיים בתחום הזה. LTE זה לא דור ארבע - יש הרבה מסחריות סביב הנושא הזה. הדור הרביעי דורש רצועות תדרים של 20 מגה לכל מפעיל סלולרי, יכולות שלא קיימת היום. גם מכשירי קצה שממצים את היכולות של הרשת הזה לא קיימים היום - זה יהיה קיים אבל לא כרגע, כך שאין הפרש משמעותי של ביצועים בין הרשת שיש היום למה שצריך להיות, אבל נעשה כל מה שצריך בשביל להיות שם".

לדברי מנכ"ל משרד התקשורת, "להבדיל מרשתות נייחות, מובייל מושפע מהתנהגות של גופים כמו רשויות מקומות, משרד להגנת הסביבה ועוד. הפרדיגמה של הדור השלישי נגמרה, ולא ניתן יהיה לקבל רשת מדור ארבע אם לא תהיה פרדיגמה חדשה. הכוונה היא שחייבים לפרוס במהירות אנטנות זעירות בתוך בניינים ומחוצה להם, מה שיש היום זה לא ריאלי להעברת רשת מדור רביעי".

"האנטנות הקטנות יצריכו שינוי של דיני התכנון והבנייה בארץ", אמר בר טל. "המודל שאליו אנחנו מצביעים מסייע לקדם את בריאות הציבור - לא צריך להשתמש בפופוליזם שבו כולם רוצים שירות סלולרי טוב, אבל את האנטנות רוצים לשים בעיר השכנה".

כשנשאל לגבי הקרינה של אותן אנטנות, בר טל אמר כי "הקרינה הגבוהה היא מהמכשירים שאנשים מחזיקים ביד, לא רק מהאנטנות - זו האמת וצריך להגיד אותה".

לדברי בר טל, ועדת התדרים במשרד התקשורת עובדת במרץ על מכרז התדרים של דור ארבע והוא צפוי לצאת לדרך בעוד כמה חודשים. עם זאת, הוא ביקש לציין כי "בלי שינוי של תשתית ורשתות של סיבים אופטיים ברחבי הערים, לא ניתן יהיה לשאת את רשת הדור הרביעי והיא לא תוכל להביא ביצועים שאליהם אנחנו שואפים".

לדבריו, "תשתית נכונה שבנויה נכון היא הבסיס לכל הציפיות. מדובר על תשתיות משולבות,
ברגע שהתשתית הנייחת נשארת בפיגור אחרי התשתית הניידת, אי אפשר יהיה לצפות להעברת מידע אופטימלי. בלי הסיביים האופטיים ואנטנות זעירות, האתרים הסלולריים יאלצו לחלק את היכולות שלהם. האספקט התשתיתי הוא הקריטי, ומשחקים בו גורמים רבים שאינם מתחום התקשורת שהשפעתם רבה, ולכן רק היא מה שתביא את המדינה לדור הבא", אמר בר טל.