משלוחי זהב במיליארדי דולר יוצאים מטורקיה לאיראן

לפי נתוני סחר טורקיים רשמיים, זהב בשווי כמעט 2 מיליארד דולר נשלח לדובאי באוגוסט לבדו, לטובת קונים איראנים ■ המשלוחים הללו מסייעים לאיראן לנהל את כספיה מול העיצומים המערביים

כדי לראות את אחד מעורקי החיים הכלכליים של איראן בפעולה, צריך רק לבקר בנמל התעופה אטאטורק של איסטנבול ולמצוא את שער היציאה לטיסות לדובאי.

שליחים הנושאים מטילי זהב בשווי מיליוני דולרים במטען שלהם טסים מאיסטנבול לדובאי, ומשם הזהב מועבר על גבי ספינות לאיראן, לפי מקורות המכירים את העסק הזה. מדובר בסכומים עצומים. לפי נתוני סחר טורקיים רשמיים, זהב בשווי כמעט 2 מיליארד דולר נשלח לדובאי באוגוסט לבדו, לטובת קונים איראנים. המשלוחים הללו מסייעים לאיראן לנהל את כספיה מול העיצומים המערביים.

העיצומים, שנכפו על איראן בגלל תוכניתה הגרעינית, ניתקו אותה מן המערכת הבנקאית העולמית והקשו מאוד על העברת כספים אליה וממנה. באמצעות שימוש בזהב, איראן יכולה לשלם תמורת סחורות חוצות גבולות.

"לכל מטבע בעולם יש זהות, אבל זהב הוא ערך ללא זהות. הערך הזה הוא מוחלט בכל מקום", אומר סוחר בדובאי המכיר את המסחר בזהב בין טורקיה לאיראן.

לא ידוע מהו היעד הסופי של הזהב המגיע לאיראן, אך היקף הפעילות דרך דובאי והגידול הפתאומי שלה מרמזים שלממשלת איראן יש יד בדבר.

איראן מוכרת לטורקיה נפט וגז, והתשלומים נעשים לטובת מוסדות מדינה איראניים. מאחר שהעיצומים של ארה"ב ואירופה מונעים תשלום בדולרים או באירו, איראן מקבלת תמורה בלירות טורקיות. ללירה יש ערך מוגבל ברכישת סחורות בשווקים הבינלאומיים, אך היא יכולה לרכוש זהב בטורקיה.

במארס השנה, כאשר העיצומים הבנקאיים החלו להיות מורגשים באיראן, הגדילה טהרן בבת אחת את קניית מטילי הזהב בטורקיה, לפי נתוני הסחר הטורקיים.

יצוא הזהב הישיר לאיראן מטורקיה הגיע ביולי ל-1.8 מיליארד דולר - יותר מחמישית מגירעון הסחר הטורקי באותו חודש.

באוגוסט צנח לפתע היצוא הישיר מטורקיה, ובמקביל זינקו מכירות המתכת היקרה לאיחוד האמירויות הערביות. טורקיה ייצאה באותו חודש זהב בשווי 2.3 מיליארד דולר, ומתוכם 2.1 מיליארד דולר במטילי זהב. קצת יותר מ-1.9 מיליארד דולר, 36 טונות זהב, יוצאו לאיחוד האמירויות, לפי לשכת הסטטיסטיקה הטורקית. ביולי ייצאה טורקיה זהב בשווי 7 מיליארד דולר לאמירויות המפרץ.

יצוא הזהב הישיר לאיראן, שנע בין 1.2 מיליארד דולר ל-1.8 מיליארד דולר בחודש מאז אפריל, צנח באוגוסט ל-180 מיליון דולר בלבד.

לדברי אחד הסוחרים, מאוגוסט הוחלפו המשלוחים הישירים מטורקיה במשלוחים עקיפים דרך דובאי, כנראה מפני שטהרן רצתה להימנע מחשיפת היקף הסחר הישיר בזהב. "המסחר הופסק כי הוא זכה ליותר מדי פומביות".

אין פירוש הדבר שדובאי מפירה את העיצומים על איראן. העיצומים אוסרים על יצוא חומרים שקשורים לתוכנית הגרעין, אך אינם אוסרים על רוב סוגי הסחר.