להרוויח מ"סנדי": אילו מניות צפויות לעלות בעקבות הסופה?

מניות הביטוח והתעופה יורדות באירופה ■ מניות שעשויות להנות מנזקי הסופה הן מניות סקטור ה"עשה זאת בעצמך" כמו הום דיפו

הסופה "סנדי" באה, והחוף המזרחי של ארה"ב הולך ונסגר, מתכנס אל תוך עצמו. היום (ב') ומחר איש לא יצא, איש לא יבוא. הרכבות מושבתות, המטוסים מקורקעים, האוטובוסים בחניונים, משרדי הממשל סגורים ובתי-הספר נעולים. אפילו הבורסה בוול סטריט דוממת (אם כי בבורסת הסחורות של שיקגו מתנהל מסחר). מיליונים מתכוננים למצור ביתי ממושך. במרילנד, וירג'יניה ובואך צפונה, מוושינגטון עד בוסטון, מדפי המרכולים חצי ריקים. אין בטריות, על פנסים אין מה לדבר, הלחם אזל מזמן ובמדיה החברתית מתרוצצים מסרונים איפה אפשר להשיג עדיין מים מינרליים.

כ-60 מיליון אמריקנים נצורים בבתיהם ומתכוננים לפגיעת "סנדי" בחוף המזרחי. הסופה הרגה עד כה 65 איש בקאריביים ולפי הערכות כלכלנים תסב נזק בהיקף כולל של 15-18 מיליארד דולר. 10 מיליון איש עלולים למצוא עצמם מנותקים מחשמל. נשיא ארה"ב ברק אובמה והמועמד הרפובליקני מיט רומני שינו את לו"ז קמפיין הבחירות שלהם בגלל הסופה. ההצבעה המוקדמת בווירג'יניה ואוהיו עלולה להתבטל.

בינתיים יש מסחר באירופה ומניות חברות הביטוח מגיבות בירידות, חלקן חדות, מה שעשוי להעיד על הצפוי במניות הסקטור בניו-יורק כשהמסחר יתחדש. "זה נראה לי הגיוני שהשוק מגיב כך לסופה. בעקרון השווקים לא אוהבים אי וודאות ולכן עד שלא יתבררו ממדי הסופה והנזקים שלה מאוד קשה להעריך מה יקרה", אומר Eamonn Flanagan, אנליסט ב-Shore Capital, ל-CNBC.

"עם זאת, צריך לזכור שחברות הביטוח ערוכות למקרים כאלה ומכניסות סעיפים מתאימים בפוליסות, כמו למשל אי כיסוי של נזקים משטפונות".

מניות חברות התעופה נסחרות אף הן בירידות על רקע ביטולים של טיסות רבות לחוף המזרחי של ארה"ב.

מניות שעשויות להנות מנזקי הסופה הן מניות סקטור ה"עשה זאת בעצמך" כמו הום דיפו , אם כי גם כאן קשה מאוד לדעת כמה כבר מגולם במחירים וכמה נזק תגרום הסופה (הום דיפו קרובה לשיא של 52 שבועות).

סקטור הקמעונאות מושפע מכך שרשתות רבות שיש להן נוכחות חזקה מאוד בחוף המזרחי נאלצו לסגור סניפים רבים היום וכנראה גם בימים הקרובים כך שצפויה ירידה זמניות במכירות (אם כי בימים שלאחר הפתיחה המחודשת צפוי זינוק במכירות).