דרוש שר תקשורת אמיץ

גודל המחדל בהתנהלות משרד התקשורת היא מצב שקשה לקבל אותו

מרחב הספקטרום האלקטרו-מגנטי של ישראל, איך נאמר זאת בעדינות, אינו מתנהל בצורה יעילה. תעשייה סלולרית לא יכולה לעבוד בלי תכנון לאומי ועם מחסור כרוני במשאב המרכזי לפעילותה.

מצוקת התדרים נובעת מהסדרה בעייתית בעבר ומהקושי האדיר להקים בישראל אנטנות סלולריות. הקושי בהקמת אנטנות הוא מחדל של משרד התקשורת, שנגוע בפוליטיזציה של שרים שמסרבים לטפל בבעיה.

למרבה הצער, שר התקשורת משה כחלון החליט במודע שלא לטפל בבעיה. הוא לא רצה להתעסק עם ראשי הערים של הליכוד, שייצאו נגדו אם יקלו על בניית אתרים סלולריים. כך גם שר הפנים ושר המשפטים, שכל אחד בתחומו רק הערים קשיים.

בעוד בכל העולם נותנים את הדעת על תכנון קפדני של ביקושים וצרכים של התעשייה הסלולרית - מכיוון שמבינים את החשיבות האדירה בניצול יעיל של המשאב - בישראל קיימת אשליה שיש מספיק תדרים ושהמהירות שמציעות חברות הסלולר מספקת. אולם הדור הרביעי אמור לשלש ואף יותר את מהירות הגלישה, כך שמהירות הגלישה תתורגם לטובת שירותי מסחר דרך הסלולר ולהגברת השימושים.

קשה לקבל את גודל המחדל בהתנהלות משרד התקשורת. בהיעדר הקצאה ובהיעדר פתרון לבניית אתרים, החברות לא יוכלו לספק שירות איכותי יהיו הרבה יותר ניתוקים, מהירות הגלישה תלך ותרד, והרבה יותר קרינה כתוצאה מהצורך של המפעילים לעמוד בביקושים שיגדלו בכל אתר ואתר.

במוקדם או במאוחר, ישראל תידרש לעבור תהליך מקיף של הקצאה מחודשת של התדרים (refarming). זה מחייב חשיבה לטווח ארוך. זה לא תהליך פשוט. אבל בלי שנפנה תדרים חדשים ובלי שיקום שר תקשורת אמיץ שימצא פתרון למצוקת האנטנות - מצוקת התדרים תהפוך לבעיה קשה, ותפגע בקדמה הטכנולוגית של ישראל.