טבע מכה את התחזיות: הרוויחה 1.1 מיליארד דולר ברבעון

טבע הפרישה 670 מ' ד' בגין הליך משפטי שקשור לתרופה Protonix של פייזר - בחישוב ההפרשות החברה הפסידה 79 מ' ד' ברבעון

הפרשות חשבונאיות בהיקף של כ-1.2 מיליארד דולר העבירו את טבע להפסד רבעוני מפתיע, בגובה של 79 מיליון דולר. בנטרול ההפרשות, טבע דווקא הרוויחה (Non-GAAP) יותר מתחזיות השוק, וסיימה את הרבעון עם רווח נקי של 1.1 מיליארד דולר, בדומה לרבעון המקביל. הרווח למניה הגיע ל-1.28 דולר - 3 סנטים מעל התחזיות. הכנסות החברה היו נמוכות מצפי האנליסטים, 5 מיליארד דולר, עלייה של 14% ביחס לרבעון המקביל, שכלל רק בחלקו את התוצאות של ספלון, שנרכשה ב-2011. שינויים בשערי חליפין גרעו 202 מיליון דולר מהכנסות החברה ברבעון, אך העלו מעט את הרווח התפעולי.

"אנו שמחים לדווח על תוצאות תפעוליות טובות ברבעון ומצפים לסיים את השנה במסגרת טווח התחזית שסיפקנו בחודש מאי", אמר ד"ר ג'רמי לוין, נשיא ומנכ"ל טבע. "בנוסף, אנו גם מעודדים מהתוצאות של המשך הפיתוח של קופקסון ולקווינימוד ומהאישור של Synribo. הצלחות אלו ממחישות את מחויבותנו לספק את אפשרויות הטיפול הטובות ביותר לחולי טרשת נפוצה וחולים אחרים ברחבי העולם".

שיפור בארה"ב, חולשה באירופה

בשנת 2012 כולה מצפה טבע להכנסות של 20.1-20.7 מיליארד דולר, ולרווח Non-GAAP של 5.32-5.38 דולרים למניה, כלומר 4.62-4.68 מיליארד דולר. מדובר על צמיחה של 9.8%-13% בהכנסות ביחס ל-2011, בין היתר בזכות איחוד ספלון, ועל עלייה של 7%-8.2% ברווח למניה.

טבע היא חברת התרופות הגנריות הגדולה ביותר בעולם, ויש לה גם פעילות משמעותית בתחום תרופות המקור. התרופה המרכזית שלה היא קופקסון, תרופה מקורית לטיפול בטרשת נפוצה, שרשמה ברבעון השלישי מכירות שיא של 1.05 מיליארד דולר, גידול של 13% בהשוואה לרבעון המקביל ושל 7% בהשוואה לרבעון הקודם.

למרות השינויים במפת התחרות, קופקסון ממשיכה לייצר לטבע הכנסות, ולפי הערכות אחראית התרופה ל-30%-50% מהרווח. ככל הנראה 2012 תהיה שנת השיא של הקופקסון, ואחריה המכירות יתחילו לרדת. טבע מקדמת כיום את הקופקסון שניתן במינון 40 מ"ג שלוש פעמים בשבוע, במקום 20 מ"ג מדי יום. במקביל היא ממשיכה לפתח את הלקווינימוד, תרופה אוראלית לטיפול בטרשת נפוצה.

ברוב התרופות המקוריות נרשמה ירידה בהכנסות לעומת הרבעון המקביל. תחום מוצרי הנשימה ירד ב-4% ל-201 מיליון דולר, ומוצרי בריאות האישה מתקשים להתרומם, ותורמים רק 96 מיליון דולר, ירידה של 22%. לעומת זאת, התרופה המקורית לטיפול בפרקינסון, אזילקט, צמחה ב-8% ל-77 מיליון דולר. 3 תרופות שהגיעו מספלון תרמו 307 מיליון דולר למכירות טבע ברבעון.

בתחום הגנריקה ממשיכה טבע לחוות שיפור בארה"ב, אחרי שנה לא קלה ב-2011. ההכנסות מגנריקה היו 2.5 מיליארד דולר, מתוכם 1.1 מיליארד דולר בארה"ב, עלייה של 24%. המצב באירופה משפיע לרעה על מכירות החברה שם, שירדו ב-13% במונחים דולריים, ל-798 מיליון דולר. סך ההכנסות מאירופה, הגיע ל-1.4 מיליארד דולר.

ההפרשה החשבונאית הגדולה ברבעון קשורה לפעילות הגנרית של טבע. החברה רשמה הפרשה של 670 מיליון דולר בגין התדיינות משפטית שקשורה לתרופה Protonix של פייזר, בעקבות פסיקה במשפט פטנטים אחר, שהובילה להפחתת ההסתברות שמייחסת טבע לזכייה במשפט. כתוצאה מכך, לפי כללי החשבונאות היא נאלצה לבצע את ההפרשה. פרוטוניקס מיועדת לטיפול בהחזר תוך ושטי בשחרור מושהה (מצב שבו תוכן הקיבה "עולה" לוושט וגורם לצרבות). טבע השיקה אותה בסיכון גרסה גנרית, ונתבעה על-ידי פייזר.

כשחברה גנרית משיקה תרופה בסיכון, לפני סיום כל ההליכים המשפטיים, ולבסוף מפסידה במשפט, הפיצויים יכולים להגיע עד פי שלושה מהרווח שאיבדה היצרנית המקורית, ובמקרה זה לכ-2 מיליארד דולר. טבע עדיין חולקת בתוקף על טענות פייזר ומערערת על פסיקה של ערכאה נמוכה, שהייתה לטובת פייזר.

במקביל, נרשמה ירידת ערך של מו"פ בתהליך, בסך 481 מיליון דולר, כתוצאה מהליך הבחינה של תיק המוצרים של טבע. מדובר במוצרים שהגיעו מספלון: obatoclax לטיפול בסרטן ריאה, שהוחזרה לשלב פיתוח פרה-קליני; CEP-37247 מתחום הטיפול בכאב, שהתוצאות בה הצביעו על סיכויי הצלחה נמוכים; ו-Nuvigil לטיפול בהפרעה דו-קוטבית.

תזרים המזומנים מפעילות היה מיליארד דולר, ובקופת טבע יש 2 מיליארד דולר. ברבעון השלישי לא בוצעה רכישה עצמית של מניות, אך ייתכן שהיא תתחדש ברבעון הרביעי. ב-3 בדצמבר יחולק דיבידנד של 1 שקל למניה. טבע נסחרת בתל אביב ובניו יורק בשווי 35.1 מיליארד דולר.

פרשנות / שירי חביב ולדהורן: ספלון נרכשה ביוקר?

ד"ר ג'רמי לוין, מנכ"ל טבע, הקדיש חלק ניכר מהחודשים הראשונים בתפקידו לבחינת צבר המוצרים (פייפליין) של טבע. בעוד כמה שבועות, ב-11 בדצמבר, המשקיעים יוכלו ללמוד לאיזו מסקנה הוא הגיע. בעת הצגת האסטרטגיה החדשה הוא יפרט באילו תחומים טבע תתמקד, ואילו תרופות בפיתוח ייזנחו.

דוחות הרבעון השלישי מספקים הצצה מוקדמת לכך. כחלק מבחינת הפייפליין, בטבע הגיעו למעשה למסקנה שהערך בספרים של שלוש מהתרופות שהגיעו לחברה כחלק מרכישת ספלון, גבוה מערכן ה"אמיתי". זה הרקע לירידת ערך מהותית של 481 מיליון דולר, שהובילה את טבע להפסד. טבע עושה סדר בפייפליין, ועל הדרך מנקה את המאזן. הסיבה לירידות הערך היא חשבונאית, אך התזמון יכול להיות דווקא נוח לטבע - ממילא עיני המשקיעים נשואות לדצמבר בהמתנה לאסטרטגיה החדשה, כך שלדוחות לא אמורה להיות השפעה מהותית על המניה.

אלא שירידת הערך מעלה תהייה, האם טבע לא שילמה מחיר יקר מדי על ספלון, כשרכשה אותה בכ-6.5 מיליארד דולר. תרופת ה-Nuvigil של ספלון לטיפול בהפרעה דו-קוטבית, נתקלת בתחרות גנרית מוקדם מהצפי. במקביל, סל המוצרים של ספלון לטיפול בסרטן מציג עד כה תוצאות מעורבות. אמנם, תרופת ה-Synribo אושרה לשיווק, אך תרופת ה-Obatoclax "הודחה" מניסוי קליני בחזרה לשלב פרה-קליני ומתרחקת מהשוק; ומכירות ה-Treanda לא יגדלו על-ידי הרחבת ההתוויה, כי ה-FDA דורש מטבע עוד נתונים. יהיה מעניין לגלות בדצמבר, מה החליט לוין בנוגע לפייפליין שהגיע מספלון.

המספרים של טבע
 המספרים של טבע