כישלון לשני מכרזי מינהל גדולים בקריית גת ובטירת הכרמל

מדובר בשני מכרזים גדולים שפורסמו לאחרונה המעידים על ביקוש נמוך של קבלנים לקרקעות באזורים אלו ומהווים עוד סממן לקושי להשגת מימון

כישלון למכרזי מינהל מקרקעי ישראל בקריית גת ובטירת הכרמל. מדובר בשני מכרזים גדולים שפורסמו לאחרונה המעידים על ביקוש נמוך של קבלנים לקרקעות באזורים אלו ומהווים עוד סממן לקושי להשגת מימון.

המכרז הראשון, שתוצאותיו פורסמו אתמול (ד'), מתייחס לשיווק מתחם ברובע הפרחים בקריית גת הכולל מגרשים המאפשרים בניית 355 יחידות דיור סך הכל בשבעה מתחמים שונים. לארבעה מתוך שבעה המתחמים כלל לא הוגשו הצעות, למגרש אחד המאפשר בניית 64 יחידות דיור הוגשה הצעה בגובה 360 אלף שקל כאשר מחיר המינימום עמד על כ-575.6 אלף שקל ולכן נפסלה.

לשני המגרשים הנותרים, הוגשו הצעות תקינות והוכרזו זוכים. מגרש אחד המאפשר בניית 72 יחידות דיור נסגר כאשר ההצעה היחידה שהוגשה על ידי חברת ניצני גת עמדה על 660 אלף שקל. עלות הפיתוח במגרש זה מסתכמת בכ-8.098 מיליון שקל והזכייה משקפת שווי קרקע ליחידת דיור כולל פיתוח בגובה 121.6 אלף שקל. במגרש השני זכתה קבוצת רכישה שהגישה הצעה בגובה 401.1 אלף שקל. על מגרש זה ניתן לבנות 9 יחידות דיור בסך הכל. עלות הפיתוח במגרש זה עמדה על 1.254 מיליון שקל מה שמשקף שווי קרקע ליחידת דיור של 183.9 אלף שקל. כאמור, מתוך מתחם המאפשר בניית 355 יחידות דיור ייצאו לדרך רק 81 יחידות דיור.

המכרז השני התייחס לשכונת גלי הכרמל בטירת הכרמל שם הוציא המינהל מכרזים לחכירת ארבעה מגרשים המאפשרים בניית 338 יחידות דיור סך הכל. המכרז שתוצאותיו פורסמו לפני פחות משבועיים נסגר ללא הכרזה על זוכים. לשני מגרשים המאפשרים בניית 80 יחידות דיור כל אחד לא הוגשו הצעות כלל, למגרש אחד המאפשר בנייה של 98 יחידות דיור הוגשה הצעה אחת שהייתה נמוכה ממחיר המינימום בו נקב המינהל ולמגרש הרביעי והאחרון, המאפשר בניית 80 יחידות דיור הוגשה שוב הצעה אחת בלבד, גם היא נמוכה ממחיר המינימום.

ההצעות הנמוכות עמדו על 2.65 מיליון שקל למגרש המאפשר בניית 98 דירות כאשר מחיר המינימום במגרש זה נקבע על 3.35 מיליון שקל. במגרש השני הייתה ההצעה היחידה שהוגשה בגובה 2.55 מיליון שקל כאשר מחיר המינימום נקבע על 3.1 מיליון שקל.

יש לציין שמחירי המינימום במכרז היוו 35% בלבד ממחיר השומה, ולמרות זאת, לא נרשמה היענות וההצעות שכן התקבלו לא עברו את הסף. עובדה זו מעלה סימן שאלה לגבי גובה השומה המקורי ועד כמה הוא תואם את המחירים בסביבה.

העובדה ששני מתחמים גדולים, הכוללים היצע של מאות יחידות דיור, נתקלים בביקוש אפסי מעידה בין היתר גם על זיהוי לא נכון של צרכי השוק. תפקידו של המינהל לשווק את מתחמי הקרקע הגדולים במקומות בהם קיים ביקוש ונראה שבמקרה הזה לא כך הדבר.