גוש האירו? ארדואן בעד גוש מוניטרי מבוסס לירה טורקית

הדיונים לגבי האפשרות שטורקיה תצטרף לאיחוד האירופי נמשכים כבר שנים ■ בביקורו בברלין הנשיא הטורקי לא שש לגבי הרעיון הזה ונשמע נלהב לגבי האפשרות ליצור איחוד מוניטרי המבוסס על הלירה הטורקית

הדיונים לגבי השאלה האם טורקיה תיכנס כאחת החברות באיחוד האירופי מתנהל כבר מספר שנים. אך כעת מתברר שראש ממשלת טורקיה רג'פ ארדואן כלל אינו שש לגבי האפשרות הזו וטוען כי עדיף לטורקיה ליצור איחוד מוניטרי שבו הלירה הטורקית תהיה המטבע השלטת.

במשך עשרות שנים הלירה הטורקית סבלה מתנודתיות והיפר-אינפלציה. הטורקים נאלצו לשלם עבור מוצרים בסיסיים כגון חלב או לחם בשטרות ומטבעות של מיליונים. אולם, כעת התקשורת הטורקית סוערת בעקבות דבריו של ארדואן, לגבי האפשרות של יצירת גוש מוניטרי המבוסס על לירה טורקית.

מוקדם יותר השבוע ראש הממשלה הטורקי ביקר בברלין ואמר כי עדיף לטורקיה ליצור בלוק מוניטרי משלה מאשר להיכנס לגוש האירו הקורס. "ישנם מספר חברות באיחוד האירופי שאמרו לי שהן מתנגדות לגוש האירו ואף אמרו לי 'אל תצטרפו לגוש האירו לעולם', אתם יכולים להקים גוש מוניטרי המבוסס על הלירה הטורקית. ואני אמרתי, אני מסכים", אמר ארדואן.

מאז אותה אמירה, ארדואן לא סיפק פרטים נוספים לגבי האפשרות של יצירת איחוד המבוסס על הלירה - שהתחזקה בכ-5% מול הדולר מאז תחילת השנה, לאחר שצללה בכ-20% ב-2011 - ולגבי המדינות שעשויות להצטרף לאיחוד שכזה, אך התקשורת הטורקית הפרו ממשלתית חיזקה את האמירות הללו וטענה כי הן עדות לחוזקה הכלכלי של המדינה.

כך למשל, הכותרת הראשית בעיתון הטורקי היומי "Sabah" הייתה: "זהו בדיוק הזמן הנכון לאזור TL" (לירה טורקית). אמצעי תקשורת אחרים ואנליסטים טורקים היו פחות נלהבים מהרעיון הזה. העיתון היומי "Milliyet" קרא לרעיון זה "משוגע" ו"פנטזיה".