דיווח ב"פייננשל טיימס": חקירה בגינאה נגד חברת בני שטיינמץ

העיתון הכלכלי מדווח כי הרשויות בגינאה פתחו בחקירה כיצד הצליחה החברה של בני שטיינמץ להשיג זכויות לכרייה במדינה בשנת 2008 ■ עיקר החשדות מתנהלות סביב מתן שוחד לבכירים

עיתון ה"פייננשל טיימס" מדווח היום כי הרשויות בגינאה הקימו ועדת חקירה ממלכתית בתמיכתו של המיליארדר ג'ורג' סורוס בחשד לשחיתות בתהליך מכירת הזכויות לכריית יהלומים בהר סימנדו שבמדינה לחברת בני שטיינמץ גרופ ריסורסז השייכת למיליארדר הישראלי בני שטיינמץ.

על-פי הדיווח ב"פיננשל טיימס", במסגרת החקירה, הוועדה מתכוונת לבחון איך הצליחה החברה של בני שטיינמץ להשיג ב-2008 את הזכות עבור כמחצית מאתרי הכרייה של הר סימנדו, שמוקדם יותר באותה שנה נושלו מחברת הכרייה האוסטרלית ריו טינטו. נזכיר שבשנת 2008 קנתה חברת BSGR את הזכויות לכרייה בהר סימנדו בכ-160 מיליון דולר ומכרה כ-51% מהם בשנת 2010 תמורת כ-2.5 מיליארד דולר.

ה"פיננשל טיימס" מדווח כי חוקרים מטעם הממשלה בגינאה כבר אספו עדויות משותפים עסקיים לשעבר של BSGR כמו גם מיועצים כלכליים שסיפרו סיפורים על מתן מתנות יוקרה ותשלומים לקרובי המשפחה של לונסנה קונטה, הדיקטטור ששלט בגינאה במשך 24 שנים ומצא את מותו ב-2008. על פי אותן עדויות, תשלומי השוחד גם הועברו לבכירים נוספים במשטרו של קונטה כמו גם לבכירים במשטרים שעלו לשלטון אחרי מותו של קונטה.

ב"פיננשל טיימס" דיווחו כי אחת המתנות שניתנו לאחד השרים בממשלה כללה דגם קטן של מכונית מירוץ של הפורמולה 1 שעשויה מזהב וכוללת גם יהלומים. בנוסף, העיתון הכלכלי מדווח כי אחד מנציגי BSGR הציע להעניק לקונטה שעון העשוי מזהב ויהלומים ושהחברה הסכימה לשלם לאשתו הרביעית של קונטה עמלה בסך של 2.5 מיליון דולר על העזרה שלה להבטיח זכויות כרייה בגינאה ל-BSGR.

בחברת בני שטיינמץ גרופ ריסורסז דחו את הטענות שמועלות בדיווח וטענו כי הוועדה שהוקמה בגינאה מונעת משיקולים פוליטיים ונתמכת על ידי יריביה העסקיים והפוליטיים של החברה. "מודבר בצעד האחרון במסע רדיפה מתוזמן היטב על מנת לחתור מתחת למעמדה של BSGR בגינאה על מנת לאפשר לממשלה להשתלט על הנכסים שלנו במדינה ולמכור אותם לצדדים שלישיים בעלי אינטרסים".