פרשת הרפז: וינשטיין לא החליט אם להורות על חקירה פלילית

אף שחלפה יותר מחצי שנה מאז פנייתו של המבקר הקודם לינדנשטראוס, היועמ"ש וינשטיין לא החליט עדיין על חקירה פלילית נגד בועז הרפז, ארז וינר וגבי אשכנזי

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, עדיין לא החליט אם להורות על חקירה פלילית בפרשת הרפז, אף שחלפה יותר מחצי שנה מאז פנייתו של מבקר המדינה הקודם, מיכה לינדנשטראוס, לוינשטיין בבקשה פורמלית להורות על חקירה פלילית נגד בועז הרפז, ארז וינר וגבי אשכנזי.

על-פי ההערכות, החלטתו של היועץ תתקבל רק לאחר שהמבקר הנוכחי, יוסף שפירא, יפרסם את הדוח בפרשת הרפז, והוא צפוי לעשות זאת כבר בשבועות הקרובים.

מקורות הקרובים לפרשה הצביעו בימים האחרונים על כך שלפי חוק מבקר המדינה, במקרה שהמבקר פונה ליועץ המשפטי בהתאם לסעיף 14(ג) לחוק, וזאת כשהחומרים שנאספו בבדיקת המבקר מעוררים חשש למעשה פלילי, ליועץ נתונה מסגרת זמן של 6 חודשים לגבש את החלטתו בעניין.

על-פי הסעיף, "העלתה הביקורת חשש למעשה פלילי, יביא המבקר את העניין לידיעת היועץ המשפטי לממשלה; ורשאי הוא לעשות כן אם העלתה הביקורת חשש שנעברה עבירה משמעותית על-פי כל דין; היועץ המשפטי לממשלה יודיע למבקר ולוועדה, תוך 6 חודשים מיום שהועבר אליו העניין, על דרך טיפולו בנושא".

ועם זאת, בלשכת היועץ לא ממהרים להורות על חקירה פלילית בנושא, וטוענים כי בדיקת החומרים שהעביר המבקר עודנה נמשכת.

ימים אחדים לאחר שלינדנשטראוס פנה לוינשטיין בתחילת חודש מאי, נוכח האפשרות שהעלה המבקר שלפיה דוח הביקורת ייגנז ובמקומו תיפתח חקירה פלילית, הודיע היועץ אז כי "אין מניעה שמשרד המבקר ישלים את בדיקת הפרשה ויציג בפני הציבור את ממצאיו בדוח מאת המבקר. בכך לא יהיה כדי לעכב את הבדיקה שתיערך במשרדנו, בשאלה האם יש מקום לפתוח בחקירה פלילית נוספת לאור החומרים שהעביר המבקר. בדיקה זו תיערך בכובד-ראש וביסודיות המתבקשת".

וינשטיין הוסיף אז כי יש חיוניות רבה בסיום בדיקת המבקר ובגיבוש ממצאיה הסופיים, לאור הערך הציבורי הרב שבפרישת תמונת הפרשה כולה בפני הציבור. היועץ סבר כי גניזת הדוח פוגעת באינטרס הציבור, ומכך יש להימנע.

רוב הביקורת - נגד אשכנזי

בפרשת הרפז תישאלו אנשי המבקר קרוב ל-300 איש, והדוח כולל ביקורת חריפה על התנהלות לשכותיהם של ברק ואשכנזי זו מול זו.

הרמטכ"ל לשעבר, הכפוף במדרג לשר הביטחון, ספג את רוב הביקורת, הן בטיוטה הראשונה של הדוח שהופצה באפריל 2012, והן בדוח ה"כמעט סופי" שהופץ לפני כחודש, אף שנוסח הביקורת כלפי אשכנזי מתון יותר בנוסח המאוחר.

פנייתו של לינדנשטראוס לוינשטיין לפני כחצי שנה התבססה על עדות שמסר הרפז ימים אחדים לפני כן, בשלבים מאוחרים של הבדיקה, ובהן השמיע טענות בעלות אופי פלילי כלפי וינר ואשכנזי.

בסוף השבוע, לקראת סיום 6 החודשים המוקצבים ליועץ לגבש עמדתו בנושא זה, הוא שיגר מכתב למבקר המדינה הנוכחי, שפירא, וכן לוועדה לביקורת המדינה בכנסת. "במאי 2012 הועבר חומר הביקורת למשרדי, בהתאם להוראת חוק מבקר המדינה", כתב היועץ המשפטי, "בהמשך הגיעו חומרים נוספים הנוגעים לפרשה. החומר רב ומטופל על-ידינו בכובד-ראש וביסודיות המתבקשים, נוכח המשקל הרב שאנו מייחסים לפניות מאת מבקר המדינה בהתאם להוראת חוק זו, ונוכח רגישות הנושא וחשיבותו. אבקש לעדכנכם כי העניין מצוי עדיין בטיפול, לכשיסתיים הטיפול נעדכנכם".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל, התייחס היום (ב') לפרשת הרפז ומתח ביקורת הן על הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי והן על היועץ וינשטיין. בכנס פורום סגני ראשי הרשויות בים המלח אמר אריאל כי "כמי שנחשף לחלק מהחומר, אני נחרדתי. זה מה שקורה במקומות הכי חשובים, שם מחליטים אם ילדינו ילכו למלחמה? חרדת אלוהים. במה עוסקים שם? האם יתקפו ברקטות כאלה או בטילים כאלה? לא. עוסקים בלהשמיץ את שר הביטחון. לא יעלה על הדעת שראש הצבא לובש מדים עסוק באיסוף חומרים על שר הביטחון".

את מכתבו האחרון של היועץ וינשטיין לוועדה לביקורת המדינה הגדיר אריאל "מכתב מלא התחמקויות. זאת התנהגות של אחרון האנשים במדינת ישראל".

רא"ל (מיל) אשכנזי מסר בתגובה כי "דוח מבקר המדינה היה אמור להתפרסם זה מכבר על-ידי מבקר המדינה הקודם, והדבר לא התאפשר בשל בקשת דחייה מצד שר הביטחון. רא"ל (מיל') אשכנזי רואה חשיבות רבה בפרסום דוח מבקר המדינה בפרשה זו בהקדם, לאחר שדוח כמעט סופי נמסר להתייחסויות אחרונות של המבוקרים לפני קרוב לחודשים, וסבור כי על מבקר המדינה לא לאפשר כל עיכוב נוסף בפרסום הדוח".