סימולציה ישראלית: צה"ל משמיד הגרעין - התגובה פושרת

כתב הטלגרף הבריטי מדווח על סימולציה שהתקיימה בישראל בהשתתפות בכירים בעבר בפוליטיקה ובבטחון, שדימתה מערכה עם איראן ■ בכיר איראני: "טעות לחשוב שאם ישראל תתקוף איראן לא תנקום"

סוגיית איראן והגרעין הפכה לאחרונה, במידה רבה, מהשאלה "האם ישראל תתקוף" לשאלה "מה יהיו ההשלכות". פרשנים רבים מנסים לנבא כיצד תראה המתקפה, אם תהיה כזו, כיצד יגיבו האיראנים והאם תתפתח מערכה רחבה בין המדינות.

כתב הטלגרף הבריטי, דיוויד פטריקרקוס, מדווח על סימולצייה שהתקיימה ב-24 בספטמבר במכון למחקר בטחון לאומי בתל אביב, בה נכח. הוא מדווח כי ב"משחק" השתתפו 36 בכירים ישראלים מהפוליטיקה וממערכת הבטחון אשר גילמו דמויות בעלות השפעה בסוגייה. את נתניהו, לדוגמה, גילם סגן שר החוץ לשעבר, יהודה בן מאיר, ואת נשיא רוסיה פוטין גילם שגריר ישראל ברוסיה לשעבר.

על פי הדיווח, נקודת ההתחלה של הסימולציה הייתה ה-9 בנובמבר, 3 ימים לאחר הבחירות בארה"ב, וה"שחקנים" חולקו לקבוצות המייצגות בעלות אינטרסים בעימות, כגון ישראל, איראן, ארה"ב, מצרים, רוסיה, חזבאללה, סוריה והאו"ם.

הסימולציה החלה כאשר נודע לשחקנים כי לאחר חצות הפציצו בהפתעה מטוסי חיל האוויר מטרות גרעין בעומק איראן, ללא סיוע מארה"ב. האיראנים הגיבו במהירות ושיגרו טילי שיהאב 3 למטרות בישראל, כולל לתל אביב. לאחר מכן ביצעו האיראנים הערכת מצב פוליטית והחליטו לבנות מחדש את תוכנית הגרעין שלהם לרמה גבוהה יותר מכפי שהייתה ערב התקיפה, ובנוסף לפעול להסרת הסנקציות מעל איראן והפעלת סנקציות עולמיות על ישראל במקום.

לאחר מכן הציעו האיראנים למצרים וירדן חבילות סיוע בתמורה לביטול הסכמי השלום עם ישראל, ושקלו לתקוף מטרות אמריקניות, אולם החליטו בסופו של דבר שלא לעשות זאת. רוסיה, מנגד, חשה לעזרת איראן תוך סיוע לבנייה מחדש של הכורים הגרעיניים ואספקת נשק. אחמדינג'אד, ששוחק על ידי קצין בכיר לשעבר באמ"ן, פנה לחמאס ולחזבאללה בבקשה להצטרף למערה.

בצד השני, הישראלים נפגשו עם הנשיא האמריקני, שלא היה מרוצה מהתזמון, אך חזר על תמיכתו בישראל. בשטח, תושבי תל אביב החלו לברוח לדרום, שעה שאיראן המשיכה לתקוף בטילים את המרכז, ואילו חזבאללה הסתפקה במספר בודד של רקטות לצפון בשל חשש להתלקחות יתרה.

24 שעות לאחר התקיפה הראשונה תקף צה"ל שנית את מתקני הגרעין באיראן, מה שהביא להשבתתם לגמרי עד סוף הסימולציה, כאשר איראן גם לא הצליחה להגיב באופן הרסני עבור ישראל. גם הסנקציות נשארו כשהיו.

כתב הטלגרף שנכח בסימולציה נפגש לאחר מכן באיסטנבול עם חוסין מוסביאן, חבר לשעבר בקבוצת המו"מ האיראנית על הגרעין. מוסביאן אמר כי הסימולציה לא ייצגה נכונה את המצב, ואמר כי תחת הסיטואציה שהוצגה איראן הייתה מגיבה "בכל האמצעים" והייתה גוררת את ישראל למלחמה ארוכה. עוד הוא אמר כי איראן הייתה רואה במקרה כזה את ארה"ב כאחראית לא פחות מישראל.

"טעות לחשוב שאם ישראל תתקוף את איראן, כפי שתקפה את סוריה ועירק, איראן לא תנקום", אמר.