ביקורת בלשכת רה"מ על הודעת שטייניץ בעניין כיל-פוטאש

שטייניץ מיהר להודיע ש"נושא המיזוג האפשרי בין כימיקלים לישראל לפוטאש הקנדית אינו עומד כרגע על הפרק" - והסתבך

ביקורת קשה על שר האוצר, יובל שטייניץ, בלשכת ראש הממשלה ובמשרד האוצר - אחרי שהסתבך בהודעה החפוזה, התמוהה והלא-מדויקת בעניין כיל ופוטאש.

"נושא המיזוג האפשרי בין כימיקלים לישראל לפוטאש הקנדית אינו עומד כרגע על הפרק. זאת מאחר וישנה הסתייגות מקצועית של משרד האוצר", כך דבר ההודעה שיצאה במישרין מלשכת שר האוצר ביום חמישי שעבר ב-21:00.

כבר למחרת הבין שטייניץ שהסתבך; התברר לו שלא רק שלא גובשה הסתייגות מקצועית במשרד האוצר, לא רק שאנשי המקצוע עדיין לא קיבלו תשובה על בקשת ההבהרות ולא החלו לדון בפנייה הלא רשמית שהגיעה אליהם מצד שלישי - הובהר לו, ולא בנעימות, כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דווקא מבקש לעודד כניסה של חברות רב-לאומיות גדולות, מה שמהווה לעמדתו מסר בינלאומי לאיתנות המשק.

בפועל, במשרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר מתעלמים מהודעת שטייניץ, שכן ההערכה היא שהסיכוי ששטייניץ - האיש והשר שהכריז על 2012 כשנת ההשקעות הזרות והאיץ בחברות זרות לבוא, להשקיע ולהיות שותפות אסטרטגיות במשק הישראלי - יהיה שר האוצר שבבוא העת יטפל בבקשת המיזוג בין כיל לפוטאש אינם גבוהים. כמו כן, בקשה רשמית למיזוג עדיין לא הגיעה - לא לאוצר ולא לרגולטורים האחרים שתפקידם לבחון את המיזוג, ובראשם הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, שעל פי חוק הריכוזיות החדש אחראי על בחינת הקצאת נכסי מדינה.

בעיה נוספת שבגינה עדיף להתעלם מהודעת השר היא שהממשלה לא תוכל לעמוד מאחורי הרמיזות הבעייתיות בהודעת שטייניץ מיום חמישי שעבר, ולפיה "ממשלת ישראל, המחזיקה מניית זהב בכימיקלים לישראל, לא תאפשר שום עסקה שמסכנת או פוגעת באינטרסים הכלכליים והסביבתיים של מדינת ישראל ואזרחיה", אם פוטאש תחליט לדרוש הבהרות על הנאמר.

כדי שלא להחריף עוד יותר את היחסים עם הקנדים נמסר להם, כבר במוצאי שבת, כי הממשלה תביא בחשבון פנייה פורמלית של פוטאש להגדלת חלקה בכיל, ותקיים בדיקה כנדרש.

כאשר תתקבל בקשה רשמית, תצטרך המדינה - מעבר לבדיקת הקונה, חברה בינלאומית מוכרת - גם לשקול את משמעות שינויי הבעלות, אם בכלל. במה יהיה המצב החדש, המיזוג, שונה מהמצב הקיים, שבו מחזיקה פוטאש זה 13 שנה 13.8% מכיל, מבחינת האינטרסים החיוניים של ישראל, המוגנים במניית זהב. אם עלול להיות שינוי לרעה, האם אפשר יהיה להתערב, ובמסגרת הסכמת המדינה והרגולטורים שלה, הנדרשת על פי צו האינטרסים החיוניים, לדרוש שינויים בנוסח הקיים או אולי אף שינויים ביחסים בין המדינה לבעלי הזיכיון, בכל הנוגע לתמלוגים ומסים. בכל מקרה, הזיכיון שניתן לחברה לישראל לנצל ולייצר ממחצבי ים המלח עד 2030 תקף ללא קשר לבעלות על החברה.

שר בעקבות גורלו

שטייניץ מצוי בעיצומה של מערכת בחירות, שתקבע קודם כל את גורלו האישי בדירוג מתפקדי הליכוד, ואחרי כן את גודל מפלגתו, הליכוד, ואת סיכוייו להשתלב בה בתפקיד ביצועי. אפשר שביקש בהודעתו לשאת חן ולקבל את תמיכתם של אלפי עובדי כיל והחברות-הבנות, על משפחותיהם, שחלקם הגדול פעילי ליכוד ומשתתפים פעילים במקדימות של המפלגה. באותו יום חמישי, שבערבו יצאה הודעת השר, הוציאה מועצת עובדי מפעלי ים המלח הודעה שבה "דרישה דחופה לגילוי מידע ולכניסה למו"מ קיבוצי מיידי".

ההסתדרות ומועצת העובדים הודיעו כי הם "רואים בחומרה הרבה ביותר את המגעים מסוג זה, לגיבוש עסקה... מדובר בהתנהלות פסולה וחסרת תום לב מצד הנהלת החברה".