הגרפים שאובמה לא מציג לכם

הנתון שצוטט במדיה נמוך בהרבה מהנתון בגרף. וגם: עדכון ל-S&P

צירוף מקרים: אחוז האבטלה הרשמי היום, בארה"ב, נמצא בדיוק (!) במקום שהיה כאשר אובמה נכנס לתפקיד הנשיא. לפני חודש, כאשר שיעור האבטלה ירד פתאום מ-8.1% ל-7.8%, קמה צעקה כה גדולה בקרב האנליסטים ואנשי העסקים, עד שמטה הבחירות של הנשיא המכהן נדרש למסע תעמולה של ממש נגד התהייה והתדהמה.

ג'ק וולש, מנכ"ל GE לשעבר, הגדיר את הנתונים "מניפולציה פוליטית" וחטף בתגובה את הכינוי: "רודף קונספירציות".

לרגל הבחירות בארה"ב המתקיימות היום ובשל התפקיד המרכזי שנתוני התעסוקה שיחקו בקמפיין שני המועמדים המובילים לנשיאות, אתיייחס אליהם גם אני.

את הניתוח נבסס על גרפים המגיעים ישירות מן הממשל, ומופצים דרך בסיס הנתונים של הפדרל רזרב של סנט לואיס:

נתחיל בשיעור האבטלה הרשמי

משה שלום אחוז אבטלה
 משה שלום אחוז אבטלה

זה הגרף שאליו מתייחסים כאשר מדברים על מצב התעסוקה במשק האמריקאי. כפי שניתן לראות, השיא היה קצת מעל 10%, ועכשיו הוא נמצא, כאמור, ב-7.9%. ירידה של 21% ביחס לשיא.

הבה נתבונן באחוז האבטלה הכולל את אלו העובדים חלקית, ומחפשים משרה מלאה:

משה שלום אחוז שש
 משה שלום אחוז שש

זה הנתון המייצג קצת יותר בנאמנות את מצב התעסוקה במשק, והעומד היום על 14.7% ושיאו היה 17.2%, כלומר - ירידה בשיעור 14.5% ביחס לשיא.

השאלה המתבקשת היא איך קורה שהנתון שמצוטט במדיה והמשפיע פוליטית הרבה יותר, גבוה בהרבה מהנתון המייצג את האוכלוסייה המחפשת עבודה בצורה הרחבה יותר?

את התשובה על כך אציע בהמשך, אך לפני כן אציג עוד כמה גרפים.

ראשון, גרף המתאר את יחס ההשתתפות בעבודה של האוכלוסייה האזרחית בארה"ב:

משה שלום השתתפות
 משה שלום השתתפות

בגרף זה אפשר לראות שמשבר 2008 גרם לקריסה, ושמאז לא נרשם שיפור כלל. במילים אחרות, לא היה גידול בתעסוקה הריאלית, כאשר לוקחים בחשבון את הגידול באוכלוסיה האזרחית, דהיינו לא כוללת את כוחות הביטחון ואנשי החוק. המשבר הביא את היחס לאזור נמוך וכל פעולותיו של ממשל אובמה, הן מוניטרית והן פיסקלית, לא יכלו להוציא אותו משם.

גרף נוסף מציג את השינוי באחוז הגברים הפעילים בעבודה מבין המוגדרים כמסוגלים לעבוד:

משה שלום מסוגלים
 משה שלום מסוגלים

כאן המצב עוד יותר גרוע מאשר בגרף הקודם. ההתדרדרות החלה לפני המשבר עצמו, ולא עצרה עד היום.

לבסוף, גרף המציג את כמות האנשים המבקשים דמי אבטלה:

משה שלום דמיאבט
 משה שלום דמיאבט

המספר האחרון (השבועי) נמצא סביב 370 אלף, וניתן לראות שזה האזור שבו נמצא המספר הזה, כמעט בכל שנת 2012.

מכל הגרפים האלו ניתן להסיק די באופן חד משמעי שמצב התעסוקה בארה"ב לא השתפר כפי שהמספר הרשמי הורה לכאורה.

אמנם הייתה ירידה מסוימת (יותר קרובה ל-14.5% מן השיא ולא של 21%), אבל היא נובעת בעיקר מן הירידה התלולה של המשתתפים במעגל העבודה, ומן הגידול במספר של המתייאשים לחלוטין מלמצוא עבודה טובה וקבועה.

לפי נתוני דמי האבטלה, והיחסים של ההשתתפות של העובדים במשק, ניתן להבין שהמצב היחסי של היום גרוע מאוד, אם ניקח בחשבון את כמות הכסף, הנמדד בטריליונים, שנשפך כדי לשפר מצב זה.

והנה העדכון הטכני השבועי ל-S&P500, בעזרת הגרף היומי (מעודכן ליום שישי שעבר)

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

שבוע שעבר ציינתי שהשבירה של 1430 מורה לנו, לכאורה, על המשך מטה. אבל ממה שנראה בתנועת הכסף התוך יומית, וסמיכות הבחירות, אני חשבתי שנראה בתחילת השבוע דווקא מהלך מינורי עולה. וכך היה. (1 סגול).

קדמה לעליה, התייצבות, לאחר יומיים שהבורסה הייתה בכלל סגורה, עקב הסופה סאנדי. בניגוד למדד תא 25, אין כאן עדיין ליווי של האינדיקאטורים (2 ו 3 סגול), אלא רק רמז מצידם לסיכוי של שינוי חיובי. התנהגות זו מובנת היטב ונובעת מן ההשהיה הקיימת בין תנועת המחיר עצמו והאינדיקציות.

עכשיו על המדד להוכיח שהוא יוכל להתגבר, ולהתייצב, מעל השילוב הקשה העומד לפניו. באזור הכללי של 1430 נמצאים רמת התנגדות היסטורית, אזור תיקון 50% של הירידה מ-1475, וכמובן, הממוצע הנע 35 יום המצויר כאן בשחור.

בדרך כלל, יש קושי לנכס פיננסי להתגבר על שילובים כאלו בפעם הראשונה, וזה מה שקרה ביום שישי כאשר החדשות הטובות בתחום התעסוקה לא עזרו לעבור את המכשול.

לסיכום אומר כך:

ההתייצבות, והחזרה מאזור 1400 בוצע, אבל עכשיו אנו עומדים לפני מכשול לא קטן סביב 1430. אם המדד יתגבר בסופו של דבר על מכשול זה, הדרך לשיא הקודם סביב 1475 פתוחה לגמרי. אחרת 30 הנקודות שבין 1400 ו-1430, יהוו את גבולות הגזרה לדשדוש אופקי שיחזיק כנראה מעמד עד השבוע הבא.

שבוע טוב והשקעות מניבות לכולם.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.