מניית היום: מזנקת ב-9% בעקבות הרחבת שיתוף-פעולה

בעקבות הצלחה בשלב משמעותי בתוכנית הפיתוח, פרוקוגניה מרחיבה פעילותה בתחום ייצור תרופות ביוסימילר, על בסיס טכנולוגיה ייחודית

חברת פרוקוגניה, המתמחה במחקר, פיתוח ומכירה של טכנולוגיות ומוצרי אבחון ייחודיים להאצת פיתוח וייצור תרופות ביולוגיות, מדווחת על חתימת מסמך עקרונות מחייב מחודש עם חברת (UTR (Uni Targeting Research הנורבגית המרחיב את רישיון החברה לשימוש ומסחור בלעדי בפלטפורמה טכנולוגית ייחודית לשיפור וייעול רמות הייצור של מולקולות בתעשיית הביוסימילר.

שוק הביוסימילר, תרופות ביולוגיות גנריות, צפוי להגיע למיליארדי דולרים בשנים הקרובות. התרופות הביולוגיות הינן ברובן חלבונים הנושאים סוכרים, כגון ריטוקסן, הרצפטין, ארביטוקס, יומירה, אנברל ורמיקייד (לטיפול בסרטן ובמחלות אוטואימוניות), ומיוצרות בשיטות של הנדסה גנטית.

הרחבת ההסכם נבעה מעמידה באבן דרך חשובה בפיתוח הפלטפורמה המאפשרת העלאת יכולת הייצור של חלבונים משובטים ושיפור משמעותי בהפרשת החלבון אל מחוץ לתא בתהליך הייצור של תרופות ביולוגיות. להערכת פרוקוגניה , הרישיון לפיתוח תאים המבטאים מוצרים (תרופות) בתחום ה-Bio-Similar ומוצרים משופרים בתחום ה-Bio-Better, בשיתוף הטכנולוגיות הקיימות בפרוקוגניה לניתוח ייחודי של מבנה הסוכרים על גבי החלבון, ממצבים את החברה בעמדה תחרותית בתחום פיתוח תרופות ביוסימילר. כמו כן, ההסכם המחודש מקנה לחברה פוטנציאל הכנסות משיתופי פעולה קיימים של UTR. לחברה הנורבגית הסכם שיתוף פעולה, בין היתר, עם ענקית התרופות נוברטיס.

חברת UTR הנורבגית הינה חברת ביוטק שהוקמה על בסיס טכנולוגית הנדסה גנטית מוגנת פטנטים מאוניברסיטת ברגן שבנורבגיה ופיתחה פלטפורמה ייחודית המיועדת להגביר את ייצור החלבונים על ידי הוספה של מקטעי DNA המשפרים את הפרשת החלבון מהתאים למצע הגידול בתהליך הייצור. הפלטפורמה מתאימה למגוון רחב של מוצרים וניתנת לשילוב עם טכנולוגיות אחרות להשגת ייצור מקסימאלי של חלבון בתהליך ייצור תרופות ביולוגיות.

הטכנולוגיות של פרוקוגניה ו-UTR משלימות זו את זו ומיועדות לחברות המפתחות תרופות ביולוגיות המבקשות לשפר ולייעל את תהליכי הייצור שלהן ובכך להקטין, בהתאמה, את עלויות הייצור. לפרוקוגניה רישיון וזכויות בלעדיות לשימוש בטכנולוגיה לטובת פיתוח כל סוג של תרופה ביוסימילר בכל התוויה מחקרית/רפואית ופרוקוגניה זכאית למרבית ההכנסות בגין מיסחור או מכירה עתידית של מוצרים המבוססים על הטכנולוגיה.

פרוקוגניה הוקמה בשנת 2000 והונפקה בתל אביב ב-2007. החברה מספקת כלי אבחון ייחודיים להאצת פיתוח וייצור תרופות ביולוגיות באמצעות טכנולוגיות בשלות, מוכחות ומיושמות - הגלייקוסקופ (GLYCOSCOPE) וה-HPLC, למטרת גליקו-אנליזה (אנליזת מבנים סוכריים) של תרופות ביולוגיות, והמיועדות לשימוש לקוחות בתחום הביופרמצבטי: חברות לייצור תרופות, אוניברסיטאות ומעבדות מחקר פרטיות. לחברה שיתופי פעולה קיימים עם חברות המפתחות תרופות ביולוגיות. בעל השליטה בחברה הוא צחי סולטן.