קבוצת ממן רוכשת את הפעילות הישראלית של UPS

קבוצת ממן רוכשת את הפעילות תמורת 146 מיליון שקל ■ מדובר בשינוי אסטרטגי שיתרום להיערכותה של ממן לקראת המכרז לחידוש הזיכיון במסוף המטענים בנתב"ג שאותו מתכוונת רשות שדות התעופה לפרסם ב-2014

עסקת בעלי עניין נוספת בשוק ההון המקומי יצאה הבוקר לדרך: חברת ממן, שבשליטת משפחת לבנת (שותפתו של נוחי דנקנר בגרעין השליטה של אי.די.בי), רוכשת את החזקות המשפחה והחזקותיו של איש העסקים חן למדן בחברה הפרטית ‏OPSI‏, זכיינית שירותי השילוח של ‏UPS‏ האמריקנית בארץ. משפחת לבנת מחזיקה ב-45.5% מהון המניות של ‏OPSI‏ (דרך חברה פרטית של אברהם לבנת), ואילו למדן (ראו מסגרת) מחזיק ב-35.5% מההון. יתר המניות, 19%, מוחזק בנאמנות עבור נושאי משרה בכירה בחברה - 10% מהן עבור המנכ"ל והמשנה למנכ"ל של ‏‏OPSI‏.

עבור מניות אלו (81%) יקבלו משפחת לבנת ולמדן 100 מיליון שקל במזומן, ולכן תמורה זו משקפת לחברה כולה שווי של 123 מיליון שקל. מכיוון שממן עצמה מצויה בבעלות משפחת לבנת (דרך תעבורה - 65.3%), מדובר בעסקת בעלי עניין שמצריכה אישור של רוב רגיל מבעלי מניות המיעוט. יתר בעלי העניין בממן הם אל על, חברת התעופה הלאומית (15%), וקרנות וקופות של הפניקס (7.5%).

למדן, נזכיר, הוא בעל השליטה בחברת אוריין הציבורית, אחת מארבע חברות השילוח הבינלאומי המובילות בארץ. לפי הערכות, התחרות של אוריין מול ‏OPSI‏ היא זו שבין היתר דחפה את למדן למכירת החזקותיו באחרונה.

ממן, הנסחרת לפי שווי שוק של 226 מיליון שקל, מפעילה את מסוף המטענים בנמל התעופה בן גוריון, ומעניקה שירותי קרקע ולוגיסטיקה בשדות תעופה אחרים. מכאן, נוצרת סינרגיה בינה לבין פעילות ‏OPSI‏. עסקה זו צפויה לתרום להיערכות של ממן לקראת המכרז לחידוש הזיכיון במסוף המטענים בנתב"ג, שאותו מתכוונת רשות שדות התעופה לפרסם במהלך 2014.

לדברי נחמה רונן, יו"ר ממן, "העסקה משלימה את מה שהיה חסר לממן בתחום המסוף העורפי ומאפשרת לחברה ליישר קו עם חברות שילוח בינלאומיות מובילות".

במסגרת העסקה, ומלבד התמורה שיקבלו לבנת ולמדן, תחלק ‏OPSI‏ לבעלי מניותיה דיבידנד בשווי כולל של 46 מיליון שקל בגין רווחיה שהצטברו עד סוף דצמבר 2011. במקביל, ממן עצמה תעמיד ל-‏OPSI‏ הלוואת בעלים בשווי של 40 מיליון שקל. כמו כן, המוכרות, דהיינו משפחת לבנת ולמדן, יהיו זכאיות לקבל את החלק היחסי ברווח הנקי של ‏‏OPSI‏ שנצבר כתוצאה מפעילותה השוטפת החל מינואר השנה ועד למועד השלמת העסקה, כדיבידנד או כתמורה נוספת.

לפי מתאר העסקה, מתחילת 2010 ועד כהחילקה ‏OPSI‏ לבעלי מניותיה דיבידנד בשווי כולל של 51.2 מיליון שקל - סכום די נאה. נכון לסוף יוני 2012, יתרת הרווחים הפנויה לחלוקה של החברה עומדת על 34.4 מיליון שקל.

OPSI‏, שהוקמה לפני 18 שנה, היא הקבלן המורשה היחיד בארץ למתן שירותי ‏UPS‏. החברה מעניקה שירותי בלדרות ושילוח של טובין, מטענים, חפצים אישיים ו/או סחורות בישראל וכן למדינות ברחבי העולם, וכן מעמידה ללקוחותיה שירותים נלווים נוספים, כגון עמילות נכס, אחסון ולוגיסטיקה במיקור חוץ.

רכישת ‏OPSI‏ על ידי ממן היא חלק ממגמת הקונסולידציה שמאפיינת את חברות השילוח הבינלאומיות. אלו מתרכזות במתן שירות "מדלת לדלת", וזה אומר להעניק פתרון שהוא ‏‏One Stop Shop‏.