הפרטת נמל אילת: פפו ספנות תרכוש החברה בכ-120 מ' ש'

ועדת המכרזים בראשות ממלא מקום מנהל רשות החברות הממשלתיות רוני פרידמן התכנסה הבוקר על-מנת לאשר עקרונית את ההתקשרות עם חברת פפו ספנות שנותרה המתמודדת היחידה לרכישת חברת הנמל

הפרטה ראשונה של חברת נמל בישראל יוצאת לדרך. חברת פפו ספנות שבשליטת האחים נקש צפויה לקבל את אישור וועדת המכרזים לרכישת חברת נמל אילת תמורת כ-120 מיליון שקל. הבעלות על הנמל עצמו תישאר בידי מדינת ישראל.

ועדת המכרזים בראשות ממלא מקום מנהל רשות החברות הממשלתיות רוני פרידמן התכנסה הבוקר על-מנת לאשר עקרונית את ההתקשרות עם חברת פפו ספנות שנותרה המתמודדת היחידה לרכישת חברת הנמל. פפו הציעה 100 מיליון שקל תמורת 100 אחוז מחברת הנמל בהתמחרות שנערכה ב-11 לספטמבר. במו"מ בין פפו לוועדת המכרזים הסכימה פפו לשפר את הצעתה והגדילה את הסכום הכספי ל-105 מיליון שקל.

בנוסף הסיכמה החברה להעניק למדינה אופציה לקבלת הכנסות בשיעור יחסי למחזור המכירות של החברה. שווי האופציה מוערך ב-15 מיליון שקל כך ששווייה הכולל של הצעת פפו עלה ל-120 מיליון שקל.

המדינה יצאה לפני כשנה בהליכים למכירת מלוא אחזקותיה בחברת נמל אילת. החברה מחזיקה בזיכיון מהמדינה לתפעול הנמל ל-15 שנה בתוספת אופציה ל-10 שנים נוספות. מימוש האופציה מותנה בעמידה בהיקפי סחר מינמליים מהשלבים האחרונים בתהליך המכירה פרשו חברת ממן מקבוצת תעבורה וחברת בת של כימיקלים לישראל על-רקע החשש שייפסלו משיקולי ריכוזיות.

שתי מתמודדות נוספות, גדות מיכליות וגולדבונד, החליטו שלא להגיש הצעה כספית במסגרת ההתמחרות לאחר שהמדינה התעקשה על מחיר בסיס של 100 מיליון שקל. לאחר שניסיון ההתמחרות ראשון שנערך ב-18 ליולי נכשל החליטה המדינה לערוך התמחרות נוספת תוך הגמשת חלק מתנאי המכרז ובהם שיפור מודל תמרוץ המכולות.

באוצר הדגישו היום כי זכייתה של פפו ספנות טרם סוכמה וממתינה עדיין להשלמת הערות הצדדים.

השיפורים בהצעתה של פפו ספנות כוללים מתן אופציה למדינה לקבל תקבולים התלויים בגידול במחזור המכירות של החברה מעל רף של הממוצע בשנים האחרונות. מדינת ישראל תקבל 15% מעל מחזור של 115 מיליון שקל וסכום כספי כולל שלא יעלה על 15 מיליון שקל. המדינה מעריכה כי האופציה נמצאת "עמוק בתוך הכסף" וכי התקבולים ממנה יגיעו לתקרה שנקבעה בתוך 5 עד 8 שנים.

כמן כן הסכימה פפו לשלם תוספת של 15 על מימוש האופציה להארכת הזיכיון ב-10 שנים נוספות. התוספת מעלה את מחיר המימוש של האופציה מ-90 ל-105 מיליון שקל. מימוש האופציה להארכת הזיכיון מותנה בתנאים של עמידה ביעדי פיתוח תחום המכולות.

גורם המעורב בתהליך ההפרטה אמר כי "רק גוף פרטי יוכל להתמודד מול חברות הנמל הממשלתיות בדרך יצירתית. אני רואה בהפרטה הזו החשובה ביותר מאלה שנעשו בשנים האחרונות כי דווקא בתחום הזה הבעלות הממשלתית באה לידי ביטוי בהתנהלות הקיימת לטוב ולרע".