ביה"ד לעבודה לא הוציא צווי מניעה לעובדי ביקור חולים

השופטת: הנהלת ביה"ח לא הוכיחה כי עשתה כל מאמץ לנהל מו"מ בתום-לב עם העובדים; לא ניתן לדרוש להימנע משביתות כשקיצוצי השכר נעשו באופן חד-צדדי

נשיאת בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, השופטת דיתה פרוז'ינין, דחתה היום (ג') את הדרישה של העמותה המנהלת את בית-החולים ביקור חולים להוציא צווי מניעה לעובדים השובתים.

השופטת נימקה את התנגדותה להוצאת הצווים בכך שהעמותה לא הצליחה להוכיח כי עשתה כל מאמץ לנהל משא-ומתן בתום-לב עם העובדים, וכי לא ניתן לדרוש מהעובדים להימנע משביתות ולהיכנס למשא-ומתן בשעה שקיצוצי השכר נעשו באופן חד-צדדי, וכך גם הפסקת ההפרשות לקופות הגמל וההשתלמות.

השופטת קיבלה אמנם את הטענה כי בית-החולים מספק שירות חיוני, אולם במקביל קיבלה את הטענה של העובדים כי השביתה מתנהלת ב"מתכונת שבת" - חולים חדשים אינם מתקבלים, אך חולים שכבר מאושפזים במקום מקבלים טיפול מלא כשגרה.

"יש לזכור כי בעיר ירושלים יש בתי-חולים נוספים, וניתן לפנות אליהם", כתבה השופטת בהחלטתה. "יתר על כן", היא הוסיפה, בנסיבות העניין ובשל עילות השביתה - ובהן אי-תשלום שכר לעובדים ואי-העברת ניכויים לקרנות הפנסיה ולקופות הגמל וההשתלמות, דבר שעלול לפגוע בעובדים - סבורים אנו כי הצעדים שנקטו המשיבים הינם מידתיים ואינם פוגעים בציבור באופן העולה על המותר".

על פסיקתה של השופטת פרוז'ינין חתומים גם נציגת הציבור מטעם העובדים, נחמה אנג'ל, ונציג הציבור מטעם המעסיקים, אליעזר יערי.

נזכיר כי בתקופה האחרונה משרד הבריאות יישר קו עם משרד האוצר והגיע למסקנה כי לבית-החולים ביקור חולים אין עוד זכות קיום, לפחות במתכונת הקיימת.

בימים האחרונים מקדמים בשני המשרדים את הרעיון למזג חלק מהמחלקות של ביקור חולים עם בית-החולים שערי צדק, כאשר משמעות הדבר היא פיטורים של רבים מהעובדים.