תערוכה אמיצה במוזיאון הילדים בחולון - דיאלוג עם הזמן

התערוכה החדשה, פרויקט יחיד מסוגו בעולם, יוצרת מפגש בין המבקרים לבין העתיד שלהם

אחרי הצלחת התערוכות "דיאלוג בחשיכה", שעסקה בעיוורון ו"הזמנה לשקט" שעסקה בחירשות, בחרו במוזיאון הילדים בחולון לבחון כיוון יצירתי נוסף - דיאלוג עם הזמן.

התערוכה החדשה, פרויקט יחיד מסוגו בעולם, יוצרת מפגש בין המבקרים לבין העתיד שלהם. אמנם ממרחק של שנים בזמן, אבל בגוונים שונים שבין גיל הזהב לזקנה - תלוי במשקפיים שלעיניכם. הביקור הוא התנסות חווייתית שמציפה עולם של פלח חשוב באוכלוסייה - מבוגרים, זקנים, איך שתקראו לזה.

התערוכה נוגעת בקשיים, אבל גם ביתרונות של הגיל השלישי. בחלק הראשון מתמודדים המבקרים עם חידוני ידע. העובדה שהתלוו אליי שני ילדים מתבגרים עזרה לנו להתגבר על שאלות במבחר נושאים (מוזיקה, למשל) שנגעו לתקופות שונות. ההבדלים שצצו בין המבוגרים בחבורה לבין הצעירים היו מעין הכנה לתהליך.

בשלב הבא מצאנו את עצמנו צועדים במסדרון שכוסה בשאלות, שרוב הזמן אנחנו בוחרים שלא להתעסק איתן. עיקרן הוא איך הגיל שלנו מעסיק אותנו וכמה; עמדתי נפעמת מול כמה מהן, שתבעו ממני תשובות כנות, ובחיי שזה לא היה קל...

אט-אט התקדמנו בחקר הזקנה, מפענחים בכל פעם צד אחר שלה - היפה אך גם המכוער, ששניהם חיים זה לצד זה, נאבקים זה בזה ואולי גם מתפשרים ומשלימים זה את זה בסופו של דבר. חלקה העיקרי של התערוכה מלווה בהדרכה. כפי שכבדי ראייה הדריכו את "דיאלוג בחשיכה" וכבדי שמיעה את "הזמנה לשקט", הפעם היו המדריכים פנסיונרים גאים. כל אחד מהם מלווה את הקבוצה באישיותו ובסיפור חייו, ותורם דרך ההתנסות בתחנות השונות לחוויה מיוחדת במינה.

המפגש כולו מטלטל מבחינה רגשית. הוא מציב אותנו מול מציאות שמחכה לנו בסיבוב בעוד איקס שנים, ואולי אפילו עוזר להתכונן לקראתה. הוא גם שובר סטיגמות וסודק דעות קדומות, ויותר מכול פוקח עיניים ומודעות לבני משפחה שכבר נמצאים שם: הורים, דודים, סבים וסבתות שמתמודדים מדי יום עם השלכותיה של הזקנה, שמי שאינו נמצא שם לא תמיד מצליח להבין. קשה להישאר אדישים למדריכים, קשה שלא לצחוק ולהתרגש מהסצנות המוצגות, מהשאלות שבדרך ומהדיונים הקבוצתיים. אי-אפשר שלא להתפעל מחוכמת החיים השזורה בתערוכה בחן, שהופך את הנושא ללא מעיק ולמעורר מחשבה.

העלייה בתוחלת החיים מבליטה את הצורך להגדיר מחדש מהי זקנה. חברה שמשקיעה בצעיר, אך גם בזקן, תצליח ליצור דיאלוג בין הדורות, שיתרום לחוסן אישי וחברתי, ואפילו כלכלי וביטחוני.

מוזיאון הילדים בחולון, סיורים (כשעה וחצי) מתקיימים מדי יום בתיאום מראש בלבד: טל' 03-6503000, כניסה מגיל 12, מחיר: 62 שקלים.