גורו ההשקעות פאבר: "אובמה אסון לעסקים ואסון לארה"ב, השוק היה צריך לצלול ב-50% בגלל שנבחר שוב; מה אני מציע למשקיעים? קנו מכונות ירייה"

מארק פאבר לבלומברג: "S&P 500 יירד עד 1,360 נק' ואז יתחיל ראלי סוף שנה" ■ "אובמה לא ישלים עוד 4 שנים מלאות כנשיא, יהיו סקנדלים"

זה לא סוד שוול סטריט ייחלה לניצחונו של מיט רומני בבחירות. שוק המניות האמריקני נפל אמש בכ-2.5% לאחר בחירתו מחדש של ברק אובמה, כאשר המשבר באירופה והחשש מהצוק הפיסקאלי בארה"ב מעיקים על המניות. המשקיע האגדי מארק פאבר התקשה להסתיר את אכזבתו מהבחירות והשתלח באובמה באופן חסר תקדים בראיון לרשת בלומברג.

"אני מופתע שאובמה נבחר שוב", אמר פאבר. "מדד S&P 500 ירד רק ב-30 נקודות. אני חושב שהשוק צריך היה לרדת ב-50% לפחות בגלל שאובמה נבחר מחדש... אובמה הוא אסון לעסקים ואסון לארה"ב. זה לא שמיט רומני היה יותר טוב, אבל לפחות הרפובליקנים מבינים עד כמה החוב התופח הוא בעייתי בעוד שלאובמה לא אכפת להגדיל את החוב הלאומי. כמובן שברקע יש את ברננקי ששומר באופן מלאכותי על ריביות נמוכות ומאפשר בעצם למצב החוב להחריף ללא גבול".

ומה חושב פאבר על המשך דרכו של שוק המניות, נוכח האתגרים העומדים בפני וול סטריט? "הבעיה עם אובמה היא שנקבל עוד רגולציה שגורמת לאנשי עסקים לא לשכור עובדים. ככל הנראה, המסים יעלו וזה שלילי מבחינת הכלכלה. מצד שני יש את ברננקי שמדפיס כספים וזה טוב לרווחי החברות. אז יש לנו את הדפסות הכספים שתומכות במניות ומצד שני האטה כלכלית גלובלית שפוגעות במניות".

ומה על המשקיעים לעשות? ובכן, לפי פאבר "המשקיעים צריכים לקנות מכונות ירייה ואני צריך לקנות טנק. ועכשיו בלי צחוק, אנחנו מבצעים מניפולציה בשווקים. בכל פעם שעושים את זה ההשלכות לא צפויות. אחת ההשלכות היא בחירתו של אובמה. אני בספק אם אובמה יישאר נשיא למשך 4 שנים נוספות, יהיו הרבה סקנדלים, אבל זה כבר סיפור אחר".

פאבר טען שהקונגרס יפתור בסופו של דבר את בעיית הצוק הפיסקאלי ותושג פשרה בין הדמוקרטים לרפובליקנים. לדבריו, הקונגרס יעלה מסים "באופן קוסמטי" ויקצץ בתקציב "באופן קוסמטי", כך שבסופו של דבר בעיית החוב תמשיך ללוות את ארה"ב גם בעוד 10 שנים ו"שום דבר לא יקרה". עם זאת, הוא מזכיר ש"השוק נוהג לעלות בסוף שנה ואני חושב שאחרי שה-S&P 500 יירד ל-1,360 נקודות בערך, יתחיל ראלי עד חודש ינואר".