מאור קיבלה הצעה להתמנות ליו"ר מזרחי טפחות

מקורבי מאור מעריכים: אין היתכנות למהלך ■ מועמדים בולטים אחרים לתפקיד: שי טלמון, אהרון פוגל ומשה טרי

קבוצת בעלי השליטה בבנק מזרחי טפחות מקדמת את מועמדותה של גליה מאור לתפקיד יו"ר הבנק. כך נודע ל"גלובס". לצד המנכ"לית לשעבר של בנק לאומי, מוזכרים שמות נוספים לתפקיד.

בין השאר מוזכר שי טלמון, עד לעת האחרונה מנכ"ל כלל ביטוח. טלמון גדל תחת מנכ"ל מזרחי טפחות, אלי יונס, בתקופתם המשותפת במשרד החשב הכללי באוצר, והחליף אותו בתפקיד לאחר פרישתו. השניים גם עבדו בעבר יחד בבנק הפועלים - יונס כמנכ"ל וטלמון כראש החטיבה העסקית.

שם נוסף הוא אהרון פוגל, המשמש יו"ר מגדל, שבאחרונה החליפה בעלים - מקבוצת ג'נרלי לשלמה אליהו. פוגל היה מנכ"ל האוצר בתקופת יונס כחשב כללי. יונס, פוגל וטלמון נחשבים חברים קרובים.

כמו כן מוזכר כמועמד משה טרי, לשעבר יו"ר רשות ניירות ערך, שהיה מועמד לתפקיד יו"ר בנק לאומי ומנהל רשות המסים. בין שתי המשפחות השולטות במזרחי טפחות, ורטהיים ועופר, ומקורביהם מועברים בקדחתנות שמות נוספים של מועמדים ומועמדות, כשההעדפה היא לבכירים או בכירים לשעבר, בעלי יכולת מוכחת של ידע בבנקאות ופיננסים. נראה כי זהו תנאי שהציב המפקח על הבנקים, דודו זקן, נוכח טיוטת דוח ביקורת של הפיקוח שנמסרה לבנק לא מכבר.

הביקורת מצאה כשלים מינהליים ותאגידיים מתמשכים בפעילות דירקטוריון הבנק תחת פעילות היו"ר הוותיק שכיהן כ-10 שנים, יעקב פרי, עד כדי פגיעה בעבודת הבנק. פרי, כידוע, בחר להתמודד מול ממצאי הדוח בהודעה על הליכה לחיים הפוליטיים, סיום תפקידו במזרחי טפחות והצטרפות למפלגתו של יאיר לפיד.

זמני - עד מתי?

למרות ההערכה שיונס, שחשוב מאוד לבעלי השליטה לקבל את הסכמתו ונכונותו לעבוד עם היו"ר הבא, לא הביע התנגדות למאור ואפשר שאישר את מועמדותה, הרי שמקורביה מעריכים כי אין היתכנות למהלך.

לפי הערכות, כבר לפני כחצי שנה, בעודה בחודשי הצינון, נדחו גישושים לא רשמיים לבחינת האפשרות שתכהן כיו"ר מזרחי טפחות. להערכת דורשי טובתה של מאור, לא ייתכן מצב שבו יכהנו בבנק יו"ר ומנכ"ל כה דומיננטיים, ומאור "לא נכנסת למקומות שמראש יש בהם מוקשים גדולים".

בינתיים מונה לבנק יו"ר זמני, מוזי ורטהיים, המחזיק בכמחצית מגרעין השליטה. מינויו הזמני נעשה בלית ברירה, לאחר ששתי המשפחות אפילו לא הצליחו להגיע להסכמה על מינוי יו"ר זמני מקרב חברי הדירקטוריון. במצב הנוכחי כל אחד מהדירקטורים מזוהה עם האינטרסים של משפחה אחרת, ו"חשוד" בעיני המשפחה האחרת. ורטהיים הוא גם "זקן הדירקטורים בבנק".

המפקח זקן אישר את מינוי ורטהיים, בתנאי שיהיה זמני וקצוב לחודש. ההערכה היא שאם יזדקקו המשפחות לזמן נוסף - למשל כדי להמתין לסיום כהונתה של מאור בתפקיד יו"ר לאומי שוויץ, הצפוי בסוף השנה - אפשר שהמינוי הזמני של ורטהיים יוארך בתקופה קצובה נוספת.

בעלי השליטה יודעים שלא יוכלו למשוך את החיפוש למשך זמן רב; היה ולא יגיעו להסכמה עד תחילת 2013, יפעל המפקח להציע בעצמו מועמדים לבחירת המשפחות, כפי שהיה כאשר בעלת השליטה בבנק הפועלים, שרי אריסון, עיכבה מינוי יו"ר לאחר הדחת דני דנקנר מהתפקיד.

נציין כי מועמדות יונס לתפקיד היו"ר, שהיא פתרון קל ומוסכם בעבור בעלי השליטה המתנגחים ביניהם, לא תוכל להתקדם בגלל התנגדות המפקח על הבנקים. מה גם, שספק גדול אם יונס עצמו, למרות המשך השמועות והגישושים, אכן רוצה להתמנות כיו"ר, בעיקר משום שזקן הבהיר כי הוא עומד על כך שגם יו"ר מזרחי טפחות יכהן במשרה מלאה. תנאי זה נדרש מכל יו"ר בנק, לרבות בנק קטן יותר. כך לדוגמה, בבנק הבינלאומי שבו נדרש רוני חזקיהו, המפקח הקודם, לעמוד בדרישה למשרה מלאה שהוא עצמו קבע. תפקיד יו"ר הבנק במשרה מלאה לא יאפשר ליונס כל עיסוק אחר, יפגע בהכנסותיו, בעצמאותו ובהתלהבותו המכניסה רווחים נאים לבעלי המניות.

הצינון מלאומי תם

מאור עזבה את תפקיד מנכ"ל בנק לאומי במאי השנה, לאחר 17 שנה. החליפה אותה רקפת רוסק עמינח, שכיהנה עד אז כראש החטיבה העסקית ומשנה למנכ"ל. עם זאת, הוחלט כי מאור תמשיך לשמש יו"ר לאומי שווייץ עד תום 2012. אם יוסכם על מינויה ליו"ר מזרחי טפחות, היא תצטרך להקדים את פרישתה מתפקיד זה. לשם כך תצטרך לקבל את הסכמת דירקטוריון לאומי בראשות דוד ברודט, ותמיכה משפטית של היועצת המשפטית הבכירה בבנק, דליה טל, חברתה הוותיקה והקרובה ביותר של מאור.

במסגרת הסכם הפרישה נקבע כי על מאור יחול צינון של חצי שנה, כלומר הצינון הסתיים בתחילת נובמבר. עוד נזכיר כי לאחר שפרשה, הייתה אמורה להאריך את תקופת הצינון לשנתיים בתמורה למענק של 3.25 מיליון שקל. ואולם ההחלטה להעניק לה מענק שכזה, נוסף על הכספים הגדולים שקיבלה על פי הסכם העבודה שלה, גררה ביקורת ציבורית חריפה, ומאור החליטה לוותר עליו. לכן נותרה עם תקופת צינון בת חצי שנה בלבד - שכאמור, תמה לפני שבוע בדיוק - ועם תפקיד יו"ר לאומי שוויץ, שיסתיים בסוף דצמבר.