הראל פינ': "שיפור המבנה הפיננסי בסלקום ופרטנר נמשך"

רמי רוזן, מנהל מחלקת מחקר SELL SIDE ואנליסט טכנולוגיה וטלקום בהראל פיננסים: "ברבעון הזה הירידה ב-ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת מלקוח) תהיה יותר דומיננטית מאשר ברבעון הקודם"

רמי רוזן, מנהל מחלקת מחקר SELL SIDE ואנליסט טכנולוגיה וטלקום בהראל פיננסים, עדכון היום את סקירתו לקראת דוחות רבעון שלישי שנת 2012 של סלקום ופרטנר.

"ברבעון הזה הירידה ב-ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת מלקוח) תהיה יותר דומיננטית מאשר ברבעון הקודם ואנחנו מעריכים כי היא תימשך גם ברבעונים הקרובים. ויחד עם זאת, תהליך התאמת ההוצאות של חברות התקשורת ובמיוחד פרטנר וסלקום נמשך ואיתו גם מגמת שיפור המבנה הפיננסי של המאזן", כותב רוזן.

רוזן חוזר על המלצת 'תשואת שוק' ומעדכן את מחירי היעד לסלקום ופרטנר ל-34 שקל ו-24 שקל בהתאמה לעומת 27 שקל ו-17 שקל בעדכון הקודם.

הרבעון החולף היה הראשון בתנאי התחרות החדשה של 5 מפעילים פיזיים באופן מלא ובמשך כל הרבעון. כפועל יוצא ה-ARPU המשיך לרדת. רוזן מעריך כי ה-ARPU של סלקום בסוף הרבעון עמד על 87 שקל לעומת 90 שקל ברבעון הקודם ושל פרטנר על 97 שקל לעומת 101 שקל ברבעון הקודם.

חברות הסלולר מצויות במהלך של מעבר לקוחות מחבילות ישנות ויקרות יותר לחבילות חדשות במתכונת של הכל כלול. מהלך זה מוביל לירידה הדרגתית ב-ARPU והוא צפוי להימשך על פני מספר רבעונים. בשוליים ניתן לראות כי חברות הסלולר נוקטות במהלכים קוסמטיים של הורדת ARPU נוספת. כך למשל הוט מובייל שמציעה תוכנית הכל כלול ב-89 שקל ונותנת פטור מתשלום דמי מנוי למנויים חדשים עד סוף השנה. "מדובר בהורדה נוספת, אם כי ניתן לראות בה כחד פעמית, של ההכנסה החודשית הממוצעת מלקוח. מהלכים אלה, ודומים צפויים לגרום לירידה נוספת ב-ARPU אשר תימשך על פני מספר רבעונים".

במקביל, מציין רוזן, הירידה בהוצאות התפעוליות נמשכת - "מהלך ההתייעלות של חברות הסלולר נמשך כאשר לפרטנר וסלקום יתרון במישור על זה על פני פלאפון שלה יש וועד עובדים חזק שמעכב את תהליך ההתייעלות. התהליך הזה צפוי להימשך בד בבד עם השחיקה בהכנסות".

לגבי הדיבידנדים סבור רוזן כי "בעת הזאת חברות הסלולר שמקטינות או מבטלות את חלוקת הדיבידנד תורמות לחיזוק המאזנים שלהן ומציבות את עצמן במצב משופר לקראת השקעות עתידיות".