מרכז השלטון המקומי לבג"ץ: למנוע את העלאת מחירי המים

טוען: "הצרכן הביתי סבסד כ-600 מיליון שקל מעלויות אספקת המים למגזרים אחרים בשנת 2012 בלבד. זהו עיוות קשה, חמור, לא הוגן ובלתי חוקי"

מרכז השלטון המקומי עתר הבוקר (א') לבג"ץ בבקשה להורות על צו ביניים המונע מרשות המים לבצע את העלאת תעריפי המים לצרכנים הביתיים הנוספת המתוכננת לתחילת 2013, עד אשר תוכרע סמכות רשות המים להתקין תעריפי מים הכוללים סבסוד למגזרי המלונאות, התעשייה והחקלאות ללא אישורה של הכנסת; נושא אשר עודנו נמצא בדיון משפטי מאז עתירתו של מרכז השלטון המקומי מתחילת 2010.

"אחת מאבני-היסוד המרכזיות ברפורמת משק המים והביוב, בעקבותיה הוקמו תאגידי המים, היא כי תעריפי המים ייקבעו על-פי העלות הריאלית של אספקת שירותים המים והביוב", נכתב בעתירה. "בפועל סבסד הצרכן הביתי כ-600 מיליון שקל מעלויות אספקת המים למגזרים אחרים בשנת 2012 בלבד, ובשנת זו משקי-הבית שילמו 63.5% מכלל תקבולי חברת מקורות, בעוד שצרכו רק 42% מתפוקת החברה. זהו עיוות קשה, חמור, לא הוגן ובלתי חוקי".

בעתירה הדגיש מרכז השלטון המקומי כי בחוק התאגידים נקבע כי יש לספק מים במחירים סבירים וללא אפליה, ואילו המצב הנוכחי מהווה אפליה ברורה בין מגזרים המובילה למחירי מים בלתי סבירים. למעשה, מאחר שמחיר המים לצרכן הביתי אינו בגדר מחיר העלות אלא כולל סבסוד לצרכנים אחרים, הרי שתעריפי המים הם בגדר מס מובהק על מוצר צריכה בסיסי. כל זאת חרף צו על-תנאי שהוצא בעבר בנושא ובעוד הנושא תלוי ועומד בבית המשפט.

"מלחמת התשה"

יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, מסר כי "המלחמה שמוביל מרכז השלטון המקומי בכל הקשור למחירי המים היא מלחמתו של האזרח. מה השלב הבא? ייגבו תשלום מיוחד עבור שימוש בחמצן? זה לא יעלה על הדעת שמשפחות בישראל יפעילו שיקול-דעת האם להשתמש במים לצרכים חיוניים.

"יש מי שמבקש להתיש את האזרח. ראשי השלטון המקומי בישראל יילחמו עבור האזרח ועם האזרח את מלחמת ההתשה שלו. זה קרב שבו האזרח ינצח. לא ייתכן כי רשות המים תפעל בניגוד לחוק ותורה על העלאה נוספת ובלתי מוצדקת של מחירי המים, שנועדה לממן את המלונות ומפעלי התעשייה הגדולים, בניגוד לחוק וללא אישורה של הכנסת, כשעתירות רבות בנושא עומדות נגדה בנושא זה בבג"ץ.

"במקום לתת לצרכן הבית כמות צריכה הוגנת ובסיסית, שעל-פי כל הפרמטרים נאמדת ב-5 מ"ק לנפש, נותנים לו 3.5 מ"ק ואומרים שאי-אפשר יותר. עכשיו כולם מבינים למה אי-אפשר יותר - כי האזרח נדרש לממן את התחייבויות הממשלה כלפי מגזרים שלא קשורים אליו".