יוסי מימן: "החלטתי להעביר את אמפל לידי בעלי האג"ח"

לדברי מקורבים למימן, צעד זה בא לאור ההבנה כי מיעוט קיצוני בקרב המחזיקים פועל על מנת לטרפד הסדר שיאפשר את החזר החוב ■ פסגות ומיטב: "התנהלותה של אמפל בכלל ושל יוסי מימן בפרט הנה שערורייתית ולא מקובלת"

יוסי מימן, בעל השליטה באמפל, החליט למסור את החברה לידי בעלי האג"ח, כך הודיעה היום (ב') הנהלת החברה, בשולי פגישה שמתקיימת בשעה זאת בין ועדת הנושים שמונתה על ידי בית המשפט האמריקאי וחברת אמפל. אנשיו של מימן טוענים כי התנהלות הנושים גרמה נזק של ממש לנושים ולחברה והאחריות על כך מוטלת במלואה עליהם.

לדברי מקורבים למימן העברת השליטה בחברה מגיעה לאור ההבנה כי מיעוט קיצוני בקרב המחזיקים פועל בכל דרך על מנת לטרפד הסדר שיאפשר את החזר החוב למחזיקים, וכי לא ניתן להגיע להבנות שישרתו את טובת החברה והמחזיקים.

ההחלטה באה לאחר למעלה משנה מאז נקלעה אמפל למשבר בעקבות המהפכה במצרים, שנה בה השקיע מימן מאמצים רבים על מנת להגיע להסדר חוב מול נושיה של אמפל, כך לפי המקורבים.

בסוף חודש אוגוסט הגישה אמפל בקשה להגנה מפני נושים (Chapter 11). אמפל היא חברה הרשומה בארה"ב, ובהתאם לכך הוגשה הבקשה לבית המשפט בניו-יורק. לאמפל 3 סדרות אג"ח בהיקף של 920 מיליון שקל.

"מדובר במהלך יזום שהחברה החליטה לבצע על מנת להגן על המשקיעים והמחזיקים, ולהפסיק את מחול השדים הפוגע במחזיקי האג"ח ובחברה", נמסר אז מהחברה. "הנהלת החברה משוכנעת כי הדבר משרת באופן הטוב ביותר את היכולת להציף ערך, ולהחזיר את החוב לבעלי האג"ח".

מימן ניסה בשנה האחרונה להגיע להסדר חוב אשר יחזק את החברה ואת יכולתה לפרוע את החוב ואשר כללו בין היתר מאמצים למיזוגים מכירת גדות מיכליות אשר היו מעלים את ערך החברה וטיפול אינטנסיבי ויומיומי בניסיון להחזיר את EMG לפעילות מחד ולרכז את הטיפול בהליכים המשפטיים המורכבים של תביעות בעלי המניות של EMG נגד ממשלת מצרים.

אמפל מחזיקה ב-12.5% מספקית הגז המצרית EMG, אשר חדלה לפעול, בעקבות ההפיכה במצרים אשתקד והכרזתה של הממשלה החדשה על הפסקת ההתקשרות עמה. בעקבות הפסקת אספקת הגז המצרי מחקו אמפל, וגופים מוסדיים שהשקיעו עמה במניות EMG, את מלוא השקעתם בחברה.

נוסף על כך מחזיקה אמפל במלוא הבעלות על חברת הסחר ושיווק הכימיקלים גדות מיכליות, אשר דיווחה באחרונה על מו"מ להכנסת משקיע לחברה. לאמפל ישנן החזקות נוספות, בהן בחברת GWE, הפועלת בתחום ייצור אנרגיה חלופית באירופה, החזקה בפרויקט האתנול של מימן בקולומביה וכן בקניון לב המפרץ בחיפה ובקאנטרי קלאב בכפר סבא.

ביום חמישי האחרון הגישה ועדת הנושים בקשות לבית המשפט של צ'פטר 11 בניו יורק לפיהן הם מבקשים להגיש תוכנית חלופית להצעתה של החברה, שמשמעותה מינוי נאמן לחברה ופגיעה אנושה ביכולת החזר החוב של החברה למחזיקים. בקשות אלו של ועדת הנושים הוגשו עוד לפני שאמפל הגישה את הצעתה להסדר אשר היה מביא לכך שאמפל תוכל לפרוע את חובה לנושיה וזאת על אף שהיה ידוע להם כי בכוונת החברה להגיש בקרוב את הצעתה להסדר במסגרת הצ'פטר 11.

ממיטב ופסגות נמסר כי "מאז הודיע יוסי מימן על אי יכולתו לעמוד בתשלומי החוב הסדירים, התנהלותה של אמפל בכלל ושל יוסי מימן בפרט הנה שערורייתית ולא מקובלת. בתקופה האחרונה המשיכו אמפל ויוסי מימן בטקטיקת משיכת הזמן, במטרה לנגוס בקופת המזומנים שנותרה בחברה, לטובתו האישית ולטובת מקורביו, על חשבון ציבור החוסכים. אנו מברכים על כך שמימן הבין כי נכשל בנסיונותיו והגיע למסקנה, לאחר פניית מחזיקי האג"ח לטיפול משפטי בארה"ב במטרה לקבל את השליטה בחברה, כי לא יוכל להמשיך בטקטיקה זו והעביר את הבעלות למחזיקי האג"ח.

"הסדר החוב שהוצע על ידי יוסי מימן למחזיקי החוב של אמפל נדחה על ידי בעלי האג"ח ברוב גדול. מימן פנה באישון לילה לבית משפט בארה"ב, באופן חד צדדי ובחוסר תום לב, וזאת בזמן שהתנהלו מגעים אינטנסיביים בין בעלי החברה למחזיקי האג"ח, לגיבוש הסדר חוב הוגן יותר לטובת בעלי החוב. "לגבי ההצעה הנוכחית, כבר בימים הקרובים תתכנס הנציגות לבחון את הצעתו של מימן, אם וכאשר תוגש בצורה פורמלית ולא כהצעה לכלי התקשורת. הנציגות תבחן מועמדים שונים המתאימים לנהל את החברה במקומו של מימן, אשר טובת הציבור תעמוד לנגד עיניהם ולא טובת בעלי ההון. אנו מאמינים ששוק ההון הישראלי יוקיע התנהגות נפסדת כזו של יוסי מימן ומקורביו ולא יאפשר את המשך קיומה במקרים אחרים".