ארה"ב תעקוף את סעודיה בהפקת נפט עד 2020

דוח דרמטי של ה-IEA: צפון אמריקה תהפוך ליצואנית נפט עד שנת 2030 ■ ארה"ב כבר לא תהיה תלויה בנפט זר, מה שעשוי להביא לשינויים גיאו-פוליטיים מרחיקי לכת ■ מדינות אסיה יחליפו את ארה"ב ויהיו תלויות מאוד בנפט של אופ"ק

ארה"ב תעקוף את סעודיה ותהפוך למפיקת הנפט הגדולה ביותר בעולם עד שנת 2020, כתוצאה מטכנולוגיית פצלי שמן שצוברת תאוצה בארה"ב. כך מעריכה היום (ב') הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה (IEA). את התחזית תתממש, הרי שיהיו לכך השלכות מרחיקות לכת הן מבחינה כלכלית והן מבחינה גיאו-פוליטית.

התחזית הנוכחית של הסוכנות עומדת בסתירה לתחזית שלה משנה שעברה, אז היא העריכה כי רוסיה תתחרה מול סעודיה על התואר הנכסף, "מפיקת הנפט הגדולה בעולם".

לפי דוח הסוכנות, "ב-2020 לערך, ארה"ב צפויה להפוך למפיקת הנפט הגדולה בעולם" במקומה של סעודיה למשך זמן מה. עוד נכתב כי "התוצאה תהיה ירידה מתמשכת בייבוא הנפט לארה"ב (שכרגע עומד על 20% מתצרוכת הנפט שלה) עד כדי כך שצפון אמריקה תהיה יצואנית נפט בשנת 2030.

המהלך יתבצע הודות לניצול הפקת נפט באמצעות טכנולוגיית פצלי שמן. מאז הדוח הקודם של הסוכנות בשנה שעברה, עלתה תפוקת הנפט של ארה"ב ב-7% לרמה של 10.76 מיליון חביות נפט ביום.

לפי הדוח, ארה"ב תייבא פחות מ-2 מיליון חביות נפט ביום עד שנת 2035, כלומר כ-75% פחות ממה שהיא מייבאת היום. עם זאת, חלקו של קרטל הנפט אופ"ק בתפוקת הנפט הגלובלית צפוי לעלות מרמה של 42% היום ל-50% ב-2035, כאשר רוב הנפט של אופ"ק יימכר לאסיה.

דוח ה-IEA רומז גם שהעצמאות האנרגטית שתשיג ארה"ב עשויה להוביל לשינויים אסטרטגיים מרחיקי לכת, כמו למשל בבריתות הצבאיות של ארה"ב. כמו כן, מדינות אסיה יחליפו את וושינגטון בתלות החריפה שלהם בנפט זר ובצורך להבטיח את נתיבי תעבורת הנפט בעולם.