בדיקת "גלובס": החבילות בסלקום, פלאפון ואורנג' מעורפלות

בדיקת מבצעי סוף השנה של סלקום, פלאפון ואורנג' מוכיחה: התעריפים מעורפלים במכוון ■ למרות שהמכשירים נמכרים בזול בחנויות פרטיות, חברות הסלולר הוותיקות מנסות לשוב ולמכור אותם ביוקר - בתוך חבילה מלאה אותיות קטנות

שוק התקשורת עבר מהפכה בחודשים האחרונים, כאשר מפעילות סלולר כמו הוט מובייל וגולן טלקום החלו לפעול, לצד המפעילות הווירטואליות הום סלולר, רמי לוי ו-YouPhone. המהלך גרם לחברות הסלולר הוותיקות פלאפון, אורנג' וסלקום להילחץ, להוזיל את החבילות ולהפסיק לסבסד את מחירי הסמארטפונים.

הפסקת סבסוד הטלפונים וכניסת מפעילות שמוכרות רק מסלולים ולא מכשירים גרמה לכך שהלקוחות החלו לרכוש את המכשירים בחנויות. ללא הסבסוד, שבגללו שילמו הלקוחות הרבה מאוד על חבילה כולל מכשיר, היו ההצעות לרכישת טלפון מחוץ למפעילות, אטרקטיביות בהרבה.

אולם מי שנחשף בימים אלה למודעות הפרסומת של 3 חברות הסלולר הגדולות, מגלה כי אחרי חצי שנה של חבילות פשוטות ושפה ברורה, חברות הסלולר חוזרות לסורן - ובגדול.

אם עד לפני מספר ימים הן מכרו נפרד מכשיר וחבילה והציגו תעריף ברור שלא חייב דוקטורט, הרי שכעת הן מחזירות את החבילות שכוללות מכשיר, ומוסיפות אותיות קטנות וארוכות, שהופכות את תהליך הקנייה למסובך מאוד. יותר מכך, מחיר המכשיר גבוה משמעותית ממחירו בחנויות.

מבדיקת "גלובס" עולה מסקנה חד-משמעית: לא כדאי לקנות סמארטפון בחבילות אצל המפעילות הוותיקות.

בשורה התחתונה, לקוחות שמחליטים להתמודד עם המבצעים של סלקום, פלאפון ואורנג', כדאי שייקחו אדוויל ויתאזרו בסבלנות, כשינסו להבין את פרטי העסקה המעורפלים.

לחילופין, טוב יעשו אם פשוט יקנו את המכשיר בנפרד ואת המסלול בנפרד, באחת החברות החדשות - הווירטואליות או הרגילות.

כך למשל במקרה של המכשיר המבוקש גלקסי S3: כל אחד מהמסלולים של אורנג', סלקום ופלאפון, המציעות עסקה שכוללת מכשיר, כרוך באותיות קטנות ויעלה יותר מהאלטרנטיבות שנבדקו לצורך הכתבה.

לעומת זאת, בחברה הווירטואלית YouPhone לא מסבכים את הלקוח במסלול כולל מכשיר: אפשר לקנות את הגלקסי S3 בכ-3,500 שקל, ולהתחבר לחבילה הכוללת שיחות, מסרונים ללא הגבלה וגלישה בנפח 1 ג'יגה בכ-80 שקל. חריגה מהחבילה תוביל לחיוב של 15 אגורות למגה. הרחבה לחבילה הכוללת 3 ג'יגה עולה 10 שקל נוספים.

אורנג': לא אטרקטיבית

בימים האחרונים החלה אורנג' במבצע מכירת סמארטפונים לפני סוף השנה. המבצע הזה דומה להתנהלות המכירה של אורנג' עד לפני כמה חודשים - המחיר של התכנית ללא הגבלה כולל בתוכו גם את הסמארטפון, כך שללקוח שלא מתאמץ אין אפשרות לדעת במהירות מה עלות המכשיר ומה עלות החבילה, אלא אם כן החליט לבדוק את האותיות הקטנות.

כמה תשלמו על חבילה הכוללת גלקסי S3?

* מה כוללת החבילה? אורנג' מציעה לרכוש את גלקסי S3 של סמסונג עם חבילה הכוללת שיחות ומסרונים ללא הגבלה וחבילה גלישה בנפח 2 ג'יגה לחודש (אין הגבלת מהירות, חריגה בחבילה מובילה להורדת מהירות ל-128 קילו ביט).

* עלות: 219 שקל לחודש, כאשר לאחר שנה הלקוח צריך להוסיף עוד 14 שקל לתוכנית.

נשמע מסובך? עוד לא סיימנו עם הדוקטורט שאורנג' מעבירה את הלקוחות שלה.

* מחיר המכשיר בתוך החבילה: 4,644 שקל, כאשר המחיר שלו בחנויות הפרטיות הוא 2,800 שקל. ההפרש בין אורנג' לחנויות אחרות עומד על 1,844 שקל.

יש אפשרות באורנג' גם לרכוש את המכשיר ב-12 תשלומים, כך שהמחיר יורד ל-4,411 שקל, אבל זה לא כלול בחבילה המדוברת. בתמורה לזה שהלקוח משלם יותר מכפול על הטלפון, הוא מקבל הנחה של 60 שקל לחודש, כאשר בשנה השנייה יורדת ההנחה ל-46 שקל (ירידת ההנחה בשנה השנייה, היא במקום הוספה של 14 שקל לתשלום החודשי).

* מה האלטרנטיבה? בחשבון פשוט, אם לקוח לא ירצה להסתבך במבוך האותיות הקטנות האלה ויילך לרכוש גלקסי S3 בחנות פרטית ב-2,800 שקל, שהם 78 לחודש במשך 36 תשלומים (המחיר רק לשם השוואה, לא בהכרח ניתן לרכוש את הטלפון בחנות פרטית ב-36 תשלומים), ובנוסף ירכוש מאורנג' את החבילה ללא הגבלה ב-150 שקל (בשנה השנייה 164 שקל), הוא ישלם 228 שקל לחודש. מדובר ב-16 שקל יותר לחודש בחבילה הזו לעומת זו שאורנג' מציעה במבצע.

מצד שני, הלקוח לא חייב להישאר בחברה שגובה ממנו סכומים גבוהים, כי אפילו בחברת-הבת של אורנג' הנקראת 012 סמייל אפשר לרכוש חבילה ללא הגבלה עם 3 ג'יגה לחודש ב-98 שקל - מה שמוביל ל-176 שקל בחודש, כאשר הרשת עליה יושב הלקוח עדיין שייכת לאורנג', כך שאין לו בעצם שום הבדל באיכות המוצר.

פלאפון: מלכת האותיות הקטנות

אם האותיות הקטנות של אורנג' מסובכות, בפלאפון החליטו לערפל את החבילה לחלוטין. החברה מציעה מספר סמארטפונים במבצע כולל חבילה ללא הגבלה, ביניהם חבילה עם גלקסי S3 שעולה כ-200 שקל לחודש, כולל שיחות ומסרונים ללא הגבלה, חבילת גלישה בנפח 1 ג'יגה ושירות תיקונים לחצי שנה. יצוין שלקוח פלאפון שיקנה אצלה את המכשיר בנפרד וחבילה בנפרד, ישלם 220 שקל בחודש למשך 3 שנים.

המבצע נשמע מבטיח, אבל התעמקות באותיות הקטנות תגלה שהמחיר גבוה בהרבה. למשל, במקום הורדת המהירות לאחר חריגה בחבילה גלישה, הלקוח יצטרך לשלם 25 שקל לכל 1 ג'יגה נוסף (עד 3 ג'יגה). לאחר חצי שנה, הלקוח יתחיל לשלם 50 שקל על שירות האחריות והתחזוקה, ללא שום התרעה במסרון על כך. אחרי סיום שנה, המחיר עולה שוב ב-10 שקל.

לא כאן נגמרות האותיות הקטנות. כדי לקבל את ההחזר על המכשיר כך שהחבילה תעמוד על מחירה המובטח, חייב הלקוח לדבר ולשלוח מסרונים. פלאפון מטשטשת את התנאי הזה במונחים שמוכרים רק לאנשי המכירות שלה - "יחידות". במקום לכתוב בשפה פשוטה, היא עושה הכול כדי שהלקוח לא יבין על מה הוא משלם. במקרה הזה מדובר ב-50 יחידות (למשל, מסרון אחד או דקת שיחה היא יחידה).

בסופו של דבר, אם יקנה הלקוח את הטלפון בחנות פרטית ואת החבילה החודשית ב-YouPhone בכ-90 שקל, הוא ישלם 167 שקל, במקום 200 שקל בפלאפון.

סלקום: גלישה איטית ללא הגבלה

גם בסלקום אפשר למצוא אותיות קטנות, אבל קצת פחות מאלה של אורנג' ופלאפון.

* מה כוללת החבילה? החברה מציעה ב-220 שקל מכשיר גלקסי S3 וחבילה ללא הגבלה של שיחות, מסרונים, גלישה וסמארטפון, כשהמבצע מגלם הנחה של 34 שקל בחודש לעומת מחיר מכשיר וחבילה שלא במבצע.

החבילה ללא הגבלה יחסית בעייתית ללקוחות שאוהבים לעבוד עם הסמארטפון שלהם כל היום. הגלישה במהירות 10 מגה מוגבלת לג'יגה הראשון, המהירות מזדחלת ל-256 קילו ביט לאחר מכן - מהירות שאף אחד לא ירצה לגלוש בה.

כאשר משווים את ההצעה לעומת רכישה של המכשיר בחנות פרטית ואת חבילת התקשורת בכ-80 שקל ב-YouPhone, מגיעים לתשלום של 157 שקל בחודש, לעומת 220 שקל בסלקום.

מה כוללת החבילה בהום סלולר?

לא רק מפעילות הסלולר הוותיקות אוהבות להקשות על הלקוחות. גם רשת הום סלולר הבינה שכדאי להוסיף קצת אותיות קטנות למבצעים. החברה מציעה חבילת הכול כלול, המשלבת שיחות, מסרונים, גלישה ללא הגבלה ומכשיר טלפון, אך מהר מאוד מגלים שהחבילה ללא הגבלה מוגבלת לנפח של 1 ג'יגה במהירות של 5 מגה. לאחר מכן הלקוח יצטרך לשלם 10 אגורות לכל מגה נוסף (ללא האטה במהירות).

הסמארטפון הוא L3 של חברת LG, כאשר עליו ועל החבילה הלקוח משלם 99 שקל במשך 3 חודשים ואחרי זה 127 שקל ב-21 החודשים הנותרים. המחיר של המכשיר בהום סלולר ללא החבילה עומד על 850 שקל ובחבילה 720 שקל (הפרש של 130 שקל). בחנויות פרטיות אפשר למצוא את ה-L3 בקצת פחות מ-800 שקל.

פרשנות: חברות הסלולר הוותיקות בוחנות את הצרכנים / דפנה הראל-כפיר

במשך שנים לא הייתה ללקוחות הישראלים השבויים שום ברירה - פלאפון, סלקום ואורנג' גבו תעריפים זהים, הציעו חבילות מעורפלות זהות במכוון ומכרו את המכשירים בתעריפים מופקעים. לא היה לאן לברוח. אבל הזמנים האלה חלפו - ובשוק היום פועלות עוד 6 חברות - גולן טלקום, הוט מובייל, רמי לוי, הום סלולר, YouPhone ו-012 מובייל (השייכת לאורנג'). גולן טלקום חרתה על דגלה את הסיסמה ללא אותיות קטנות, ובכך פתחה עידן חדש של תקשורת שקופה.

ובכל זאת, אחרי חצי שנה של הלם - חברות הסלולר הוותיקות יוצאות שוב בקמפיינים מתעתעים ונטולי כל היגיון צרכני. בשבועות הקרובים הן יעשו הכול כדי לשכנע לקוחות לחתום על עסקאות מסובכות ולא כדאיות. הן יתמקדו כנראה באותם לקוחות ותיקים, יחסית מבוגרים, שאינם בקיאים בשמות ובתוכניות של חברות הסלולר החדשות ושאינם יודעים שיותר משתלם לקנות את המכשיר ואת המסלול בנפרד. נציגי המכירות יחזרו להשתמש באותם מושגים של "הטבה" ומתנה", ויצליחו לבלבל את מאות אלפי הלקוחות שעדיין מנויים בחברות הוותיקות.

אלא שהפעם יש אלטרנטיבה, ולכן מי שיבחר להצטרף לחברות האלה - עושה זאת או מתוך בורות או מתוך נאמנות עיוורת. מי שיבחר ביודעין לשלם יותר ולחתום על עסקה שהוא לא מסוגל להבין - עושה נזק לא רק לעצמו אלא לכלל הלקוחות.

תחרות בענף הסלולר דרושה כמו אוויר לנשימה, והמשך קיומן של החברות הקטנות והחדשות תלוי בצרכנים. הם בלון החמצן של אותן חברות, ובלעדיהם נחזור לטריאופול נטול תחרות.

מבחינת חברות הסלולר הוותיקות, מבצעי סוף השנה הם מבחן שהן מציבות בפני הצרכנים, ובמבחן הזה אסור להיכשל. אם ייכשלו הצרכנים במבחן, הרי שהמבצעים הנוכחיים יהיו רק יריית פתיחה לעוד מההתנהלות קלוקלת שחשבנו שנפטרנו ממנה.

סוף שנה
 סוף שנה

הכל כלול
 הכל כלול

מבצע השנה
 מבצע השנה