חזק בתמונה: LiveU הישראלית גייסה 27 מיליון דולר

הטכנולוגיה שפיתחה החברה, להעברת שידורים חיים באמצעות רשתות אלחוטיות, שימשה בין השאר להעברת שידורי טלוויזיה מאולימפיאדת לונדון 2012, מהקרנבל בברזיל ומטקס האוסקר

השינויים בצריכת התוכן לא מתרחשים רק על דפי העיתונות היומית ובעמודי האינטרנט. גם האופן שבו מועברים שידורי הווידיאו החיים "מהשטח", משתנים. חברת הסטארט-אפ הישראלית LiveU, שפיתחה טכנולוגיה להעברת שידורים חיים באמצעות רשתות אלחוטיות, מנצלת את ההצלחה שלה בהחלפת התקשורת הלוויינית, לצורך גיוס של 27 מיליון דולר נוספים. את הגיוס הובילה קרן לייטספיד ונצ'ר, והשתתפו בו המשקיעים הקיימים, הקרנות פיטנגו, כרמל וקיינן פרטנרס. כולל הגיוס הנוכחי, גייסה החברה כ-50 מיליון דולר.

LiveU הוקמה בשנת 2006 על-ידי שמוליק וסרמן, שמכהן כמנכ"ל, ואביחי כהן. הטכנולוגיה שפיתחה החברה מאפשרת העברת ווידיאו מכל מקום בו ישנה זמינות של רשתות אלחוטיות, בעיקר התדרים הסלולריים וכן רשת אלחוטית מקומית (Wi-Fi). העברת התוכן על גבי הציוד של החברה, שיכול להתממשק לציוד צילום מקצועי, שימשה תחנות טלוויזיה בעולם באירועים גדולים כגון חלוקת פרסי האוסקר והגראמי, הסופר בול, הקרנבל בברזיל, המונדיאל בדרום אפריקה, סיקור מסעות הבחירות בארה"ב והמשחקים האולימפיים בלונדון 2012.

הגיוס הגדול אינו חלק מהצורך המקורי של החברה, מסביר וסרמן. הרעיון שסביבו הוקמה החברה היה להחליף את רשתות הלוויין לצורכי שידורים בזמן אמת, שהשימוש בהן להעברת נתונים נחשב ליקר, ברשתות הסלולריות. כעת, לדברי וסרמן, החברה מתכננת התרחבות מבחינת סט הפתרונות והפריסה הגיאוגרפית. "החברה בנתה תוכנית עתידית והצלחנו לשכנע אנשים נוספים שראוי לתת לנו את הכסף", מתייחס וסרמן לסיבות בגללן נדרשת החברה לסכום, "אם אתה בונה תוכנית התרחבות אמיתית ומאמין בה, והמשקיעים גם מאמינים בה, אז מגייסים".

משהו מהאינטרסים של קרן לייטספיד בכניסה להשקעה, אפשר למצוא במה שאומר דודו גוסרסקי,שותף מנהל בלייטספיד אשר מצטרף לדירקטריון החברה: "אנו בטוחים ביכולתה של LiveU להמשיך ולהציג צמיחה משמעותית בד בבד עם הצגת פתרונות טכנולוגים חדשניים העונים על צרכי השוק, ואנו שמחים להיות שותפים לדרך". החברה טוענת כי מעל ל-300 מערכות שימשו לכיסוי יום הבחירות לנשיאות בארה"ב וכ-100 מערכות היו בשימוש במהלך סופת ההוריקן סנדי".

שת"פ עם פנסוניק

הכיוונים אליהם פונה החברה, על-פי וסרמן, מתמקדים בפיתוח פלטפורמה עם מערך של פתרונות, המיועדים לספק פתרון כולל להעברת שידורים חיים, כמו כן לאחרונה השיקה החברה פתרון שאותו היא מכנה "ניו מדיה", ופונה יותר לכיוון המשתמשים הפרטיים, או צלמים מקצועיים שפונים לקהל הפרטי - כגון צלמי חתונות, אירועי ספורט, הופעות, טקסים וכדומה. כיוון אחר שהחברה פנתה אליו הוא שיתוף הפעולה עם ענקית האלקטרוניקה פנסוניק, שמיועד לפיתוח פתרון שישתלב במצלמות של פנסוניק. על פי הערכות, שיתוף הפעולה יספק ל-LiveU הכנסות של 10-20 מיליון דולר בשנה.

הפתרון של החברה, שמעסיקה קרוב ל-100 עובדים, כולל מספר שלבים דרכם עובר השידור בדרך אל המסכים. העברה של התכנים באמצעות התאמה בין רמת הדחיסה וקידוד התוכן בווידיאו לבין התנודות ברמת הזמינות של הרשתות האלחוטיות והסלולאריות, כך שתהיה יעילה ומהירה.

אחסון של התוכן על גבי שרתים בענן מחשוב, והעברה בפורמט המתאים למסכים המיועדים. בחברה מציינים את רשתות הדור הרביעי הסלולאריות שנתמכות ומאפשרות העברה יחסית מהירה של התכנים, אך אלו גם מייצרים אתגר עבורה. אם ה-LTE מאפשר העברה של, פורמאלית, של עשרות מגה-ביט לשניה, בשביל מה נדרשים הפתרונות של החברה?

וסרמן טוען כי הנוכחות של ה-LTE בארה"ב "עושה לנו רק טוב. ככל שהרשת מתקדמת, גם הדרישות של הצרכנים עולות. היום רוצים שידור באיכות גבוהה (HD) ובעוד כמה שנים ירצו שידור בשלושה ממדים, כלומר יצטרכו קצב העברה יותר מהיר. הטכנולוגיה של הרשתות תמיד מתפתחת בקצב יותר נמוך מהדרישות של הצרכנים. אנחנו יכולים היום לספק רזולוציה של HD בארה"ב".