יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "שוק הנדל"ן חולה"

אוהד דנוס הסביר כי "יזמים לא ניגשים למכרזים, בעיקר בפריפריה"

"שוק הנדל"ן חולה. המחסור ביחידות דיור הקיים היום בשוק איננו מתיישב עם הנתונים שעולים ממכרזי מינהל מקרקעי ישראל שנסגרו מתחילת השנה. מתחילת 2012 רק קצת יותר ממחצית ממכרזי המינהל שנסגרו הניבו זכיות" - כך אמר אתמול (ג') אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, במושב הסיכום של כנס לשכת השמאים באילת.

בדבריו התייחס דנוס לטבלה שהוכנה על ידי לשכת השמאים וסקרה את תוצאות מכרזי מינהל מקרקעי ישראל מאז תחילת 2012. יש לציין שמדובר בתוצאות המכרזים שפורסמו באתר המינהל מאז ינואר 2012 ולא בשיווקי קרקע שהוציא המינהל.

על פי הנתונים, מחודש ינואר 2012 ועד היום פורסמו התוצאות של מכרזים שאפשרו בניית 12,174 יחידות דיור. מתוך מכרזים אלו, הכוללים גם בנייה רוויה וגם בנייה צמודת קרקע, 6,738 יחידות דיור בלבד נרכשו על ידי קבלנים עמותות ורוכשים פרטיים. מדובר ב-55% בלבד מכמות היחידות אליה התייחסו המכרזים כולם.

בהפרדה בין בנייה רוויה לבניית צמודת קרקע עולה מהנתונים כי מאז תחילת 2012 הצליח המינהל למכור בפועל רק 5,911 יחידות דיור (בבנייה רוויה) מתוך 10,646 יחידות דיור שיצאו במסגרת המכרזים. הקרקע לשאר 4,735 יחידות הדיור נשארה בידי המינהל. מדובר ב-56% יחידות דיור בהם נרשמה ואושרה זכייה בפועל לעומת 44% שלא הגיעו אל השוק.

"הבעיה האמיתית שעולה מהנתונים היא שיזמים לא ניגשים למכרזים, בעיקר בפריפריה", אמר דנוס. "אם השוק אכן נמצא במחסור אמיתי של יחידות דיור כל המכרזים צריכים היו להיסגר בהצלחה וכל יחידות הדיור היו צריכות להיקלט על ידי הקבלנים. אולם במציאות המעידה על הצלחה של 55% ביחס שבין קרקע ליחידות דיור שנרכשה בפועל לבין הקרקע שנותרה על המדף, נראה שמשהו לא בסדר בשטח".

עוד הוסיף דנוס ואמר שנתונים אלו מעידים על כך שגם בשנה הבאה תמשיך מגמת הירידה בהתחלות הבנייה, מגמה שעולה נתוני התחלות הבנייה כבר היום.

"הבעיה המרכזית היום בענף הנדל"ן היא המעטפת והמדיניות של הסובבים את הענף", סיכם דנוס את הדברים בשיחה עם "גלובס". "מינהל מקרקעי ישראל עובד, מינהל התכנון עובד, משרד השיכון עובד. אבל זה לא מספיק. בזמן שכולם עובדים, בנק ישראל לא מעודד את קליטת הדירות בשוק, קיימת מחוייבות ממשלתית להורדת מחירים ולא להגדלת ההיצע וסוגיית כח האדם עדיין לא נפתרה. הדברים הללו גורמים למצב הנוכחי ולביקוש הנמוך מצד קבלנים. המעטפת וההחלטות שקיבלה או לא קיבלה היא זו שמקשה על הענף לפעול בצורה הנכונה. את התוצאה משלם הציבור בסופו של דבר".