"לומר שמחירי הדירות יירדו בעשרות אחוזים זה קשקוש"

צפו בתוכנית הנדל"ן של גלובס TV ■ מנכ"ל אשדר: "לא תהיה ירידה של 30% במחירי הדירות, אבל כאבא לילדים שיצטרכו דירה - הייתי רוצה לראות ירידה של 1%-2% בשנה ב-10-20 שנים"

האם התחדשות עירונית בדמות תוכניות תמ"א 38 ופינוי-בינוי יורידו את מחירי הדירות? אם תשאלו את יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל אאורה, ואת ארנון פרידמן, מנכ"ל אשדר, התשובה שלילית. השניים התארחו בתוכנית הנדל"ן של גלובס TV ודיברו על פרויקטים גדולים של התחדשות עירונית, היתרונות, החסרונות וההשפעה על מחירי הדירות.

"אני לא חושב שהורדת המחירים זה יעד", אמר אטרקצ'י. המחירים של היום הם סבירים".

- אתה מוריד מחירים בשנה האחרונה? האוצר מדבר על ירידות של יותר מ-10% על דירות חדשות

"אני לא מוריד מחירים, אבל אני חושב שבשנה וחצי האחרונות גם לא עלו המחירים. אני חושב שהמחירים התייצבו, זה דבר טוב. מחירי הקרקע לא ירדו, תשומות הבנייה עלו; זאת אומרת, יש לך דברים בסיסיים שלא יכולים להוביל ירידה דרסטית במחירי הדירות. אני גם לא חושב שהציבור רוצה ירידה דרסטית. כמעט כולנו, יש לנו את הדירה שלנו, אז אני לא חושב שיש רצון פה, שלא יהפכו את זה לאידיאולוגיה. לפעמים זה פופוליזם זול להגיד 'אנחנו נוריד את המחירים בעשרות אחוזים'. זה קשקוש, אני מאמין ביציבות, שהמחירים לא יעלו מדי, לא יירדו מדי, ותהיה אפשרות לאנשים לקנות דירות".

פרידמן הוסיף כי "אני רוצה להציג עמדה שונה... כאבא לילדים שעוד מעט גם להם נצטרך למצוא פתרון לדירה. אנחנו היזמים - בטווח הקצר עליית מחירי דירות עושה לנו טוב. עשינו עסקאות במחיר מסוים, המחירים עלו, הרווחנו יותר - אבל זה לזמן קצר מאוד. אנחנו לא חברות שאחרי שנתיים-שלוש גמרנו את הפעילות שלנו. אנחנו בשנתיים שלוש האחרונות כשהמחירים עלו, המשכנו ורכשנו קרקעות ונכנסנו לעסקאות חדשות. נכנסנו לעסקאות במחירי קרקע יותר גבוהים. זה שהמחירים עלו לא עוזר לנו בכל העסקאות החדשות. ההיפך - זה מעיק עלינו שרכיב הקרקע הוא הרבה יותר גבוה ממחיר הדירה הסופית

"בטווח הארוך גם כחברה יזמית אני הייתי רוצה שהמדיניות תוביל לירידת מחירים. כמו שיעקב אמר, אני לא מצפה לירידת מחירים 10%-30%, אבל זחילה איטית של מחירי הדירות כלפי מטה, 1%-2% לשנה בטווח הרחוק יגרמו לירידת מחירים של 10%-20% בטווח של 10-20 שנים. זה בהחלט טוב כי המשך עליית המחירים והמשך עליית מחיר הקרקע לא עושה לנו טוב".

*** צפו בתוכנית המלאה בווידיאו המצורף