חשמל זול עשה אותנו בזבזנים

נתנחם בכך שעליית מחיר החשמל יגרום לנו להתייעל כמו הגרמנים

"תם עידן החשמל הזול!". כך הכריז לפני שלוש שנים המשנה למנכ"ל חברת החשמל, משה בכר. מחירי החשמל היו אז בשפל היסטורי, מהפכת הגז הייתה בעיצומה והצינורות בסיני הזרימו במרץ גז מתוצרת מצרית לתחנות הכוח של חברת החשמל.

בינואר 2011, עם נפילת שלטונו של מובארק, פרץ גם משבר הגז המצרי שטרף את הקלפים והקפיץ עד היום את תעריפי החשמל ב-25 אחוז. המחסור בגז אמור להסתיים בתחילת השנה הבאה כשהגז מ"תמר" יתחיל לזרום, אבל גם אם תהיה הוזלה מסוימת, התעריפים לא ישובו להיות נמוכים כשהיו.

עליית תעריפי החשמל היא מגמה שתלווה אותנו עוד שנים רבות. היא נובעת מסיבה עמוקה ויסודית - המשבר במשק החשמל שפתרונו אינו נראה באופק. תעריף החשמל הנוכחי אינו מכסה על הוצאותיה של חברת החשמל, וזו שוקעת בהפסדים ובחובות הולכים ותופחים. גם כניסתם של יצרני החשמל הפרטיים בשנתיים הקרובות יאיצו את התהליך המסוכן והמדאיג הזה.

אין ספק שניתן לעשות הרבה כדי לקצץ בהוצאותיה של חברת החשמל ולייעל את תפקודה. כך למשל, רפורמה בחברה תאפשר להקטין את כוח האדם המנופח שלה בכ-2,000 עובדים; יש לפעול להשבת 2 מיליארד השקלים שהופקדו בחשבון הנאמנות הסודי לטובת פיצויי חשמל חינם לעובדים; וניתן לחסוך מיליארדים שמבוזבזים בהליכי רכש והקמת תחנות כוח לא יעילות. אבל, בטווח הארוך יש לקבוע תעריף חשמל ריאלי שיבטא את עלויות הייצור ויבטיח תשואה ריאלית על ההון. כך שסופו של עידן החשמל היקר אינו נראה לפי שעה באופק.

אבל יש גם חצי נחמה. שנים של חשמל זול גרמו למשק הישראלי להפוך לבזבזני. יעילות ניצול החשמל בישראל נמוכה בעשרות אחוזים מזו של המשק הגרמני, מה שמשפיע כמובן גם על התחרותיות של המשק.

העלאת תעריפי החשמל תיצור תמריץ חזק להתייעלות ולחיסכון בחשמל, ותעריף גבוה יותר יהפוך את החשמל הירוק לחשמל כלכלי. יותר מערכות סולאריות לייצור חשמל ופחות פחם וסולר הן בשורה טובה לא רק למשק ולצרכנים, אלא גם לסביבה ולילדים.