"לדינר יהיה בסוף ערך משמעותי, אולי הגבוה ביותר בעולם"

המשקיעים האמריקנים מחפשים אפיקים חדשים להשקה ופונים לדינר העיראקי, ששווה כיום עשירית סנט

שוק המניות האמריקני כמעט מחק את תוכנית הפנסיה שלו, אבל הטייס בדימוס רונלד סקארפה לא איבד את התיאבון שלו לסיכונים. באחרונה הוא פנה לאחת ההשקעות ההרפתקניות ביותר בעולם - הדינר העיראקי.

"זו לא שאלה של אם, אלא של מתי עיראק תייסף את המטבע שלה", אמר סקארפה, תושב לאס וגאס, שמחזיק דינרים בחשבון הפנסיה שלו. "לדינר יהיה בסופו של דבר ערך משמעותי, אולי הגבוה ביותר בעולם".

הוא לא היחיד שמסכן את כספו בהשקעה, שבמקרה הטוב אפשר להגדירה כהימור על הבראה ארוכת טווח שתשתלם רק אם החולה יגלה סבלנות. אלפי אמריקנים קונים היום את הדינר, בתקווה שיום אחד, המדינה שסועת המלחמה תוכל לייסף את המטבע ששוויו נמוך היום מסנט אחד.

הסיבות לקניית דינרים אינן ברורות. ארה"ב פלשה לעיראק ב-2003 ורק באחרונה פינתה את חייליה. המצב הפוליטי נשאר לא יציב, והתערערות המצב במזרח התיכון - כולל מלחמת הרקטות בין עזה לישראל - עלולה לערער את עיראק עוד יותר.

מטבעות אקזוטיים

החיפוש של המשקיעים אחרי מטבעות אקזוטיים הוא חלק מהמגמה הרחבה של חיפוש תשואה. רובם מצביעים על הריבית האפסית כמעט על חסכונותיהם בארה"ב כסיבה לקניית דינרים ומטבעות דומים אחרים.

הדינר, ששוויו כיום עשירית סנט אמריקני, מצוי תחת לחצים נוספים כלפי מטה כתוצאה מהעיצומים הבינלאומיים על איראן השכנה, ומהמצב בסוריה, השכנה מהעבר השני.

קניית דינרים היא משימה בפני עצמה. המטבע הזה סחיר רק בעיראק, ולכן ניתן לקנותו בארה"ב רק באמצעות קומץ דילרים שמקבלים אותו מבנקים עיראקיים. לקוח שרוצה למכור חזרה את הדינרים שלו יצטרך לעשות זאת בהנחה של 30% לדילר שלו.

אבל סקארפה אומר שהוא מוכן להמתין. לעיראק יש את יתרות הנפט השניות בגודלן במזרח התיכון, והיא מייצאת 3.4 מיליון חביות נפט ביום - אחת היצואניות המובילות בעולם. "אם הדינר יעלה לסנט אחד, יהיה לי רווח של 900%", הוא אומר.

בארבע השנים האחרונות הדינר בקושי זז. מ-2008 הוא התחזק מול הדולר ב-5%, ובשער של עשרה דינר לסנט אחד, זהו המטבע החלש ביותר מבין מטבעות מדינות ערב שמפיקות נפט. הדינר הכווייתי שווה ערך לכ-3.50 דולר, והריאל הסעודי שווה בערך 26 סנט.

הדינר העיראקי הישן היה שווה 3.20 דולר לפני הטלת האמברגו של האו"ם על עיראק אחרי פלישתה לכוויית ב-1990. באוגוסט 2002 קרס המטבע אל פחות מסנט אמריקני.

הספקולנטים מהמרים על כך שמאחר שכלכלת עיראק מבוססת על נפט, הדינר יכול לעלות ל-1-3 דולר. "בדקתי את הסיכונים, וראיתי שלא אפשוט רגל", אומר ראיין וויליאמס, בן 35, שריף לשעבר בבייקרספילד, קליפורניה. "אתה משקיע כמה מאות דולרים או כמה אלפים, ואפילו אם זה יעלה ב-10%-15% בשנה, זה הרבה יותר טוב ממק"מ אמריקני", הוא אומר.

הבנק המרכזי העיראקי מוכר מדי יום דינרים בשער קבוע של 1,166 לדולר באמצעות שני מוסדות פיננסיים ממשלתיים וכמה בנקים פרטיים. המוסדות הללו קובעים את שער החליפין ללקוחות. הערך הנוכחי הוא 1,215 דינר לדולר.

דינרים ב-2 מיליון דולר

חסנין עלי אגהה, מייסד סוכנות החליפין דינר טרייד מלאס וגאס, הוא עושה השוק הגדול ביותר בארה"ב במטבע העיראקי. הוא מוכר גם מטבעות אקזוטיים נוספים כמו אפגני (אפגניסטן) ולירה לובית.

ארה"ב היא שוק אדיר לסוכנות של אגהה, שיש לה כמעט 900 אלף לקוחות, ש-90% מהם רכשו דינרים עיראקיים. הלקוחות הם משקיעים קטנים - מורים, שוטרים ועובדי בניין. הוא מכר גם הרבה לחיילים אמריקנים ששבו מעיראק.

אגהה, סוחר לשעבר בבורסת הסחורות בשיקגו ובבורסת החוזים בניו יורק, מחזיק בעצמו בדינרים בשווי 2 מיליון דולר.

ב-2011 הסוכנות שלו מכרה דינרים בשווי 577 מיליון דולר ללקוחות אמריקנים, שרובם מחזיקים במטבע הזה לצורכי השקעה. "אנשים מרגישים שעיראק היא השוק הבא שאפשר לעשות בו כסף", אומר אגהה. "יהיה שלב שבו ממשלת עיראק תצטרך לייסף את המטבע בהתחשב בייצוא הנפט שלה. כך תתחיל הדליקה".