אחד מהשבועות החיוביים ביותר נקטע במבצע "עמוד ענן"

קסם תעודות סל: המשקיעים ביצעו מכירות מסיביות של אג"ח 22 של חברת החשמל, אשר הציגה את התשואה הנמוכה ביותר במדד תל בונד 20

שבוע המסחר הסתיים במגמה מעורבת למרות מבצע "עמוד ענן". מתחילת השבוע הייתה מגמה חיובית, עד דקות ספורות לפני הנעילה ביום רביעי, עם הידיעות על תקיפת צה"ל בעזה וחיסול אחמד ג'עברי.

ביום חמישי לאחר המסחר פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר, והפתיע את הכלכלנים עם ירידה של 0.2%. תגובת המשקיעים למדד הגיעה רק היום, כך שבסיכום השבוע החולף במדדים הקונצרניים הניבו מדד תל בונד 40 ומדד תל בונד שקלי תשואה חיובית של 0.29% ו-0.26% בהתאמה.

במדדים הממשלתיים, מדד שחר כללי ומדד גליל 2-5 הניבו תשואה שלילית של 0.18% ו-0.13% בהתאמה. מדד אג"ח כללי סיכם את השבוע עם תשואה חיובית של 0.07% ובשער של 290.23 נקודות. מדד זה נחשב למדד בנצ'מרק, כלומר מדד שניתן להשוות אליו את התשואות של הרכיב הסולידי בתיק ההשקעות.

המשקיעים מפגינים בגרות

ללא מתקפת צה"ל, שבוע המסחר החולף היה אחד השבועות החיוביים ביותר בתקופה האחרונה. תוך כדי המסחר ביום רביעי, כשנודע על תקיפת צה"ל, הציגו המשקיעים "בגרות" לעומת אירועים זהים בעבר, ולא מכרו סחורה בצורה אגרסיבית. אך עדיין, משקיעים רבים ברחו לדולר, הנחשב ל"מקלט ביטחוני", והמטבע סיכם את השבוע עם תשואה חיובית של 1.26% ובשער של 3.96 שקלים לדולר.

ביום חמישי נראה היה שידה של ישראל על העליונה, והמדדים עברו מירידות של כ-0.5% לירידה מינורית של כ-0.1%. ככל הנראה המשקיעים מבינים שבתקופה של שיפור כלכלי, כאשר ישנו אירוע חיצוני קצר מועד (אירוע ביטחוני), יש להגיב באיפוק ובהמתנה להתפתחות האירוע.

מדד אמון הצרכנים בחודש אוקטובר עלה ב-6%, אך הוא עדיין שלילי מתחילת השנה. השיפור ניכר, לאחר שבחודש ספטמבר המדד היה הנמוך ביותר השנה. נוסף על כך, נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, אמר כי "הצמיחה בישראל בשנה הבאה עשויה להיות גבוהה בהשוואה לתחזית הקודמת של בנק ישראל, שעמדה על 3%".

אחד האירועים הבולטים והשליליים השבוע היה מצד חברת החשמל. הגירעון העצום בתקציב החברה הותיר משקיעים רבים פעורי פה ביחס להתנהלות החברה. עוד נודע, כי במשרד האוצר שוקלים למחוק חובות בהיקף של כ-6 מיליארד שקל לחברת החשמל. חברת מידרוג הותירה את דירוג האשראי של חברת החשמל על Aa3, עם אופק דירוג שלילי, בשל ערבות המדינה לחובות החברה.

בתוך כך הגיבו המשקיעים במכירות מסיביות של אג"ח 22, אשר הציגה תשואה שלילית של 0.61% - הנמוכה ביותר במדד תל בונד 20. ניתן לציין לשלילה גם את בי קומיוניקיישן אג"ח ב' אשר בתל בונד שקלי, עם תשואה שלילית של 1.1%. מנגד, לאחר פרסום דוחות חיוביים של חברת סלקום, אג"ח ז' של החברה הציגו תשואה חיובית של 1.12%.

שינוי טעמי המשקיעים ושינוי רמת הסיכון ממשיכים להופיע זה חודש ימים. מחזורי המסחר במדדים הקונצרניים ממשיכים לעלות בעקביות. מדדי תל בונד 20 ותל בונד 40 הציגו השבוע עלייה של כ-10% במחזור הממוצע היומי, עם היקף יומי של 180 ו-160 מיליון שקל בהתאמה.

מנגד, במדדים הממשלתיים נרשמת ירידה במחזורים לאורך כל הסגמנט. את הירידה החדה ביותר במחזור המסחר הציג מדד גליל 2-5 עם ירידה של 28%, והיקף מסחר של 180 מיליון שקל.

השבוע היה יום האקס של תשלום ריביות במספר רב של חברות במדדי התל בונד, מה שיצר ביקושים מצד חברות תעודות הסל, בהיקף כולל של כ-30 מיליון שקל.

תשלום של פדיון חלקי לחברת נכסים ובנין בסדרות ג' וה', אשר במדד תל בונד 40 ותל בונד שקלי, יצר ביקושים בהיקף כולל של 40 מיליון שקל.

לאחר שרוחות המלחמה יחלפו, בתקווה שללא פגיעה נוספת, יחזרו המשקיעים לישורת האחרונה של השנה, עם סיכומים של התשואות בתחום הסולידי, שהפתיעו עד כה בעוצמתם.

הכותב מכהן כמנהל דסק אג"ח בקסם תעודות סל. קסם עשויה להיחשב בעלת עניין אישי בנושא הכתבה, לנוכח השקעתה בניירות ערך ובמכשירים פיננסיים הנזכרים בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

Shimron.Rozentzvaig@xnes.co.il