קומטאץ' רוכשת את eleven הגרמנית תמורת 11.3 מיליון דולר

הרכישה - השלישית בתולדות קומטאץ' והשנייה מתחילת השנה, תתבצע במזומן ובמניות ■ eleven מפתחת פתרונות אבטחה עבור תעבורת דואר אלקטרוני

רק שלושה חודשים מאז הרכישה האחרונה שביצעה, קומטאץ' שוב פותחת את הארנק, לצורך רכישת החברה השלישית בתולדותיה - של eleven GmbH הגרמנית תמורת 11.3 מיליון דולר במזומן ובמניות. 9.2 מיליון דולר ישולמו במזומן, 2.1 מיליון במניות קומטאץ', וסכום נוסף (שלא נקבע, אפילו לא תקרה) לפי ביצועי החברה הנרכשת.

קומטאץ' , המפתחת תוכנות אנטי וירוס ופתרונות לאבטחת רשת האינטרנט, ונסחרת במקביל בשוק ההון האמריקני והישראלי, איבדה בשנה האחרונה כשליש משוויה, נסחרת לפי שווי חברה צנוע של 59 מיליון דולר.

בעל המניות הגדול בקומטאץ' הוא איש העסקים אביב רייז, עם החזקה של 23% (שווי של 14 מיליון דולר), ובעלת המניות השנייה בגודלה היא קרן הפרייבט אקוויטי קטליסט (5.6%). כיו"ר קומטאץ' מכהן ליאור סמואלסון.

eleven הוקמה לפני 11 שנה והפכה ברבות השנים לספקית מובילה של פתרונות אבטחה מבוססי שירות (Security as a Service, או SecaaS) עבור תעבורת דואר אלקטרוני, וזאת דרך ענן. eleven היא המובילה בתחומה בגרמניה, ולה נתח שוק של 36%. מלבד השוק הגרמני, פעילה החברה בשוק האוסטרי והשוויצרי. לקומטאץ' עצמה יש פעילות מועטה בשוק הגרמני, ורוב פעילותה מרוכזת בשוק האמריקני.

"קומטאץ' סיפקה במשך שנים ללקוחותיה טכנולוגיה עבור הגנה על דואר אלקטרוני, הגנה על גלישה ברשת האינטרנט ופתרונות אנטי וירוס. טכנולוגיה זו אפשרה ללקוחותיה לפתח פתרונות חומרה ו/או תוכנה, וכך קומטאץ' הייתה לספקית של טכנולוגיה נטו", מסביר שלומי ינאי, מנכ"ל קומטאץ' מזה כשנה, את הרקע לרכישת eleven. "עכשיו, אנו לוקחים את הנכס המשמעותי ביותר שלנו, והופכים לחברה שמספקת שירותי ענן מלאים. התוכנית שלנו היא לקחת את התשתית המצליחה של eleven, ולהשתמש בה מול כל הלקוחות הנוכחיים שלנו".

לדברי ינאי, רכישה זו נובעת מהרצון של קומטאץ' להתאים עצמה לדרישות התעשייה שהולכת ומשתנה כמעט ללא הרף. "יש מעבר הולך וגדל מצריכה והתקנה של חומרה ותוכנה בתוך הארגון, לצריכה של שירותי ענן. זו מגמה מאוד משמעותית, ורכישת eleven תסייע לנו להשתלב בתוכה".

"אין סתירה בין האסטרטגיות"

אין זו הפעם הראשונה במהלך 21 שנותיה, שקומטאץ' משנה אסטרטגיה וכיוון מחשבה. כשרכשה את Command האמריקנית טענה קומטאץ' כי היא עוברת מחברה של מוצר אחד ויחיד לחברה של פלטפורמה, וכעת כאמור היא מדברת על מעבר מחברת טכנולוגיה לחברת שירותי ענן. Command, אגב, נמכרה לבסוף רק תמורת 4.6 מיליון דולר, למרות שהסכם הרכישה קבע כי המוכרת תוכל לקבל עד 8 מיליון דולר בהתאם לעמידה באבני דרך.

- כששינוי אסטרטגיה קורה בתכיפות כמו במקרה של קומטאץ', הוא עלול להצביע על משהו שלילי.

ינאי: "הערתך במקום. לקומטאץ' הייתה בשנים האחרונות אסטרטגיה די מפוקסת, שמטרתה למכור טכנולוגיה לחברות אבטחה וספקי חומרה. החברה עשתה עבודה מצוינת בתחום זה, ואילו עכשיו הגיע הזמן לקחת אותה לשלב הבא באבולוציה שלה, ולא להסתפק רק במכירת טכנולוגיה. למעשה, אנו מרחיבים ומעשירים את האסטרטגיה הקודמת ולא מחליפים אותה. מלבד טכנולוגיה, נספק שירותי ענן מלאים, וכל מי שעד עכשיו רכש מאתנו רק טכנולוגיה, יוכל להמשיך לעשות זאת, או לרכוש מאתנו שירות ענן מלא. אין פה סתירה בין שתי האסטרטגיות".

- eleven כבר שולטת בלמעלה משליש מהשוק הגרמני. זה אומר שהחברה כבר מיצתה אותו?

"מטרת הרכישה היא לקחת את פתרונות eleven ולמכור אותם בכל העולם, ולא רק בגרמניה. קומטאץ' תנסה במקביל לחדור לשוק הגרמני עם שאר פתרונותיה, דרך הנוכחות של eleven בו. יש סינרגיה ממש טובה בין שתי החברות, ואין כמעט חפיפה בעסקיהן".

- קומטאץ' איבדה בשנה האחרונה כשליש משוויה. האם ייתכן שמסע הרכישות אליו יצאתם נועד לחפות על פעילות אורגנית שתקועה במקום?

"זו שאלה מצוינת. הרווח הנקי של קומטאץ' ירד בשנה האחרונה על רקע השקעות מו"פ שביצענו בפעילות האורגנית. במהלך המחצית הראשונה של 2013 נשיק פתרונות ענן מלאים משלנו, טיפה שונים מאלו שרכשנו מ-eleven, ואנו כבר רואים מכך פירות בנתוני ההזמנות. הרכישות שביצענו נועדו להאיץ את הפיתוחים האורגניים כחלק מאסטרטגיית הצמיחה של החברה".

קומטאץ' עדכנה הבוקר כלפי מעלה את תחזיותיה השנתיות, והחברה צופה כי הכנסותיה השנה יעמדו על 23.7-23.9 מיליון דולר והרווח הנקי (Non GAAP) יהיה לפחות 4 מיליון דולר. לדברי סמואלסון, רכישת eleven תחל לתרום לרווח הנקי של קומטאץ' החל מהשנה הבאה.

כל הרכישות
 כל הרכישות