האוצר: "כשלים חמורים במרכז מכירת קופ"ג של הקו-אופ"

בצעד חריג הורה הממונה על שוק ההון על הפחתה מיידית של דמי הניהול הנגבים מהעמיתים בקופת הקואופרציה הצרכנית, שמוזגה לתוך קופות הגמל והפנסיה הלמן אלדובי

בצעד חריג הורה הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג, על הפחתה מיידית של דמי הניהול הנגבים מהעמיתים בקופת הקואופרציה הצרכנית (קו-אופ), שמוזגה לתוך קופות הגמל והפנסיה הלמן אלדובי. מהאוצר נמסר היום (ג'), כי בבדיקה שביצע הממונה "נמצאו שורה של ליקויים בהליך המכרז, וכשלים חמורים טרום ביצוע העסקה בתפקוד הדירקטוריון ונושאי משרה בעסקת המיזוג".

בעקבות התערבות הממונה ננקטו פעולות תיקון, שכתוצאה מהן הופחתו דמי הניהול מהעמיתים בכ-0.125% לשנה - כרבע מדמי הניהול שאמורים היו להיגבות על פי תוצאות המכרז. האוצר בדק רק את הליך המכרז, והלמן אלדובי לא היו צד לבדיקה ולאוצר אין טענות כלפי בית ההשקעות. לפי הערכות בשוק, הכשלים שהתגלו נגעו לאופן מכירת הקופה, שנבלעה לחלוטין בהלמן אלדובי. במסגרת העסקה נכללו הוצאות מיותרות, כשנוצרו מנגנוני חיוב עתידיים לאישים מסוימים.

קופת הקואופרציה הצרכנית כוללת נכסים בהיקף של כ-300 מיליון שקל, וההוזלה האמורה תסתכם בכ-375 אלף שקל מדי שנה עבור העמיתים בקופות, שנמנים עם אוכלוסיות עובדות חלשות, כגון קופאיות.

מהלמן אלדובי נמסר: "כפי שעולה גם מפרסומי האוצר, לאוצר אין טענה כנגד הלמן אלדובי. הכשלים עליהם מדובר הינם בהליך המכרז עצמו, מכרז עליו התמודדו בתנאים אחידים 11 בתי השקעות. בהחלטה משותפת עם האוצר, החליטה החברה להפחית את דמי הניהול לעמיתים".