מגדל מתמנפת ואיזי כהן מגיע לכלל ביטוח ממונפת

במשך שנים נבדלה מגדל ממתחרותיה בכך שדגלה בערך של הימנעות ממינוף ■ כעת, אחרי גיוס של חצי מיליארד שקל ולקראת גיוס נוסף של סכום דומה, המציאות השתנתה

לאורך השנים, קבוצת הביטוח מגדל הייתה שונה ממתחרותיה בכמה היבטים מרכזיים. אחד מהם היה העובדה שהיא לא מינפה את עצמה. לחברה לא היה חוב. זה היה לא פחות מערך בחברה החסונה והיציבה, והמנכ"לים שלה - הנוכחי, יונל כהן, והקודם, איזי כהן - התגאו בו לא פעם. מאז השתנו כמה דברים, וההבדלים קהו.

בעלת השליטה הקודמת במגדל, קבוצת ג'נרלי האיטלקית, נקלעה לקשיים, ושלחה את החברה הבת לגייס כספים בשוק ההון המקומי, ולהתמנף לראשונה. זה קרה בינואר השנה: מגדל גייסה חצי מיליארד שקל, בחוב ראשון מסוגו מבחינתה.

חודשיים וקצת לאחר מכן כבר חתמה ג'נרלי על הסכם למכירת השליטה במגדל לשלמה אליהו. עוד כמה חודשים חלפו, החברה עברה לידיו של שלמה אליהו, ומגדל כבר צפויה לגייס שוב. בימים האחרונים היא הודיעה כי היא בוחנת גיוס הון משני מורכב, בהיקף של עד 500 מיליון שקל (הגם שלפי שעה אין ודאות בדבר ביצוע גיוס כלשהו, או אישורו על-ידי דירקטוריון החברה).

כך, בתוך שנה (ולאחר שנים של בידול), מגדל מיישרת קו עם מתחרותיה המרכזיות - כלל ביטוח, הראל, הפניקס ומנורה מבטחים - והופכת לבעלת חוב.

עם זאת, בדומה למתחרותיה, ואף יותר מהן, היא תישאר עדיין חברה עם חוסן ניכר ומינוף יחסית נמוך. עד כמה? אם תגייס מגדל את 500 מיליון השקלים האמורים, היא תהיה בעלת חוב של כמיליארד שקל למחזיקי האג"ח. נכון לסוף הרבעון השלישי השנה היה לה שווי של 4.7 מיליארד שקל.

איזי כהן דגל באי-מינוף מגדל, חברת הביטוח שהוביל שנים ארוכות. כיום הוא נכנס למשרד מנכ"ל כלל ביטוח, לאחר שבין כהונתו במגדל לכהונתו הנוכחית הוא היה מנכ"ל אפריקה ישראל, חברה סופר-ממונפת, שאף נדרשה להסדר חוב.

כך, מתקופת מנכ"לות בחברת ביטוח שעוסקת רק בעשיית עסקים בביטוח ופיננסים, וטירונות ואוניברסיטה בחברה שכורעת תחת נטל חוב, הוא מוצא עצמו כיום בחברת ביטוח ממונפת (יחסית לחברות ביטוח) - בוודאי הרבה יותר מאשר מגדל. גם בתפקידו החדש הוא יידרש אפוא לשרת חוב, ולא יוכל להתפנות רק לדאגה לעשיית עסקים ולהבאת פרודוקציה חדשה.

הימים שבהם הייתה חברת ביטוח גדולה לא ממונפת חלפו אפוא, והחברות הגדולות מסתייעות, בדומה לבנקים, בכספים חיצוניים לחיזוק ההון. זה נכון בימים כתיקונם, וזה בוודאי נכון בימים שבהם האי-ודאות לגבי כיוון הכלכלה ושוקי ההון גדולה מבדרך כלל, וקיים חשש לגבי היכולת לגייס הון במהירות ובזול - אם וכאשר הוא יידרש.