S&P: ב-3 אירועים אחרונים לא הורדו דירוג ישראל

אליוט חן-טוב, האחראי על דירוג האשראי של ישראל מטעם S&P: "אנו עוקבים אחר האירועים. שלושת האירועים הביטחוניים - האינתיפאדה השנייה, מלחמת לבנון השנייה ועופרת יצוקה - לא שינו בעבר את דירוגי אשראי"

"אנו עוקבים אחרי האירועים. שלושת האירועים הביטחוניים - האינתיפאדה השנייה, מלחמת לבנון השנייה ועופרת יצוקה - לא שינו בעבר את דירוגי אשראי", כך אמר הבוקר (ד') אליוט חן-טוב, האחראי על דירוג האשראי של ישראל מטעם חברת הדירוג S&P, בראיון בלעדי ל"גלובס". "תמיד דיברנו על כך שהסיכונים הגיאו-פוליטיים והמצב הביטחוני הם הסיכונים המרכזיים של כלכלת ישראל, ולכן הם גלומים כבר בדירוג הנוכחי".

לדבריו, עדיין קשה להעריך את ההשלכות הישירות ואת הנזקים, אך גם הוא מסכים כי כניסה קרקעית ממושכת עלולה לשנות את ההערכות.

חן-טוב מזכיר כי האווירה המאקרו-כלכלית בעופרת יצוקה, הייתה גרועה בהרבה לעומת היום, שכן הוא התקיים כ-3 חודשים אחרי קריסת להימן-ברדרס, אירוע שמסמן את תחילת המשבר הפיננסי הגלובלי. לדבריו, גם מלחמת לבנון השנייה הייתה קשה יותר מבחינה כלכלית, כי באותה עת הרבה יותר מפעלים ועובדים היו משותקים. מנגד, המצב הפיסקאלי אכן היה טוב יותר בשתי המערכות הקודמות, כאשר הגירעון ב-2006 הסתכם ב-1% תמ''ג בלבד וב-2008 ב-2% תמ''ג, ואילו השנה צפוי גירעון כפול - של 4% תמ''ג.

בכיר S&P התייחס גם לשינוי שהביאה עמה "כיפת ברזל" ואמר כי "היא מפחיתה את הסיכונים, מקטינה את הפגיעה בחיי אדם והנזק לרכוש ויש לה גם השפעה פסיכולוגית לא מבוטלת כי היא מגדילה את תחושת ההגנה".

חן-טוב ביקש להדגיש כי דירוג אשראי של מדינה מושפע מאירועים בטווח של שנתיים ושלוש שנים קדימה, כך ש"אירועים שקרו בשנה אחת לא משנים את התמונה". לדבריו, "אנו יודעים למשל שהגירעון ב-2012 יהיה גבוה מהמתוכנן ויגיע ל-4% תמ''ג, זה אירוע חד-פעמי, ולכן לא הורדנו את הדירוג כי אנו סבורים שרמת הגירעון הזו תרד".