מבחן דרכים: מרצדס B180 - כוכב עולה עם ניחוח יוקרתי

ה-B180 מסדרת ה-B קלאס של מרצדס לא נהנית מעיצוב מרשים, אבל היא שימושית, זריזה וסמל הכוכב המשולש מעניק לה יוקרה

שוק הרכב הישראלי עבר שינויים רבים ב-2012 והמרכזי שבהם הוא, קרוב לוודאי, ניתוק הקשר ההיסטורי בין התדמית לבין התמחור בפלח היוקרה. במילים אחרות, האפשרות לרכוש רכבי יוקרה לא (כל-כך) יקרים.

בתקציב של 170-230 אלף שקל, שבעבר היה מאפשר לרכוש איזו פאסאט או הונדה אקורד מאובזרות ואולי איזה SUV קומפקטי, אפשר למצוא כיום בארץ כמה דגמים מאובזרים של מותגי יוקרה מובהקים.

אאודי A4 וב.מ.וו 3 מוצעות במחיר שבו נמכרה לאחרונה הונדה אקורד מאובזרת, וולבו S60 נמכרת במחיר של פורד מונדיאו וכך הלאה. המצטרפת האחרונה לחבורה, שמנסה לשבור את הסטיגמה של "יוקרה יקרה", היא מרצדס, שהשיקה השנה - לראשונה בתולדותיה - שתי סדרות עם דגמי בסיס שמתחילים בפחות מ-200 אלף שקל. הראשונה מביניהן שיורדת אל הכביש היא ה-B180 מסדרת ה-B קלאס של מרצדס.

חיצונית, המכונית לא תוכננה להתמודד על שום פרס עיצוב וכנראה גם לא צפויה לזכות באחד כזה. יש לה מרכב קופסתי ותכליתי מאוד במתכונת של קומפקט-מיניוואן עם גלגלים שנמצאים בפינות הרחוקות של המרכב, תקרה גבוהה, חרטום קצר מאד, דלת אחורית זקופה ושטח שמשות גדול.

אבל - וזה אבל גדול - היא עדיין נושאת בחרטומה את סמל הכוכב המשולש של מרצדס ובנסיעת המבחן המקומית גילינו, שהכוכב הזה מצליח להקרין את זוהרו של המותג על העיצוב האפרורי ולשדרג את סטטוס הכביש. הסקרנים ברחוב מתייחסים ל-B כאל מרצדס ולא כאל משפחתית קומפקטית עם סמל של מותג יוקרה ואחת העדויות לכך הייתה ההפתעה מהמחיר. רוב השואלים ציפו למחיר יותר גבוה.

לזכותה של מרצדס ייאמר, שלא הסתפקה בהילת הפרימיום של המותג אלא העניקה ל-B הקומפקטית תא נוסעים, שמעגן אותה היטב בפלח היוקרה. עמדת הפיקוד, למשל, אופיינית מאד למותג. לוח המחוונים כמעט זהה לזה של סדרת ה-C קלאס היקרה וגם מערך המתגים ומוטות השליטה מציג את הנדסת האנוש המוכרת של מרצדס - כולל מוזרויות טיפוסיות כמו מוט הילוכים, שמזדקר מעמוד ההגה וגורם לנהג להעביר להילוך סרק בכל פעם, שהוא רוצה להפעיל את המגבים.

המרחב הפנימי ענק: למרות אורך חיצוני של 4.36 מטרים בלבד, המכונית ניצבת על בסיס גלגלים ענק באורך 2.7 מטרים, שטיפוסי למיניוואנים ולמכוניות מנהלים. אם מוסיפים לכך תקרה גבוהה יחסית ותא מטען נדיב עם פתח הטענה סופר-רחב מקבלים "מובילת משפחות" יעילה מאוד. המושב האחורי יכול לאכלס שלושה מבוגרים עם שפע של מקום לרגליים, לכתפיים ולברכיים ותא המטען יכול להעלים בתוכו עגלת ילדים כפולה. אם מקפלים את המושב האחורי מקבלים תחליף ראוי למסחרית עירונית, עם נפח הטענה מרשים של כ-1,500 ליטר.

גם רמת הגימור והאבזור מציבה את ה-B בפלח הפרימיום. האבזור התקני של דגם הבסיס כולל בין השאר ריפוד עור, מושב נהג חשמלי, מערכת בקרת שיוט אקטיבית מונחית רדאר, חישוקי סגסוגת, מסך מולטימדיה צבעוני ועוד פריטים שאינם טיפוסיים לדגמים עממיים. הגימור מעביר תחושה "גרמנית" מלוטשת אם כי ניכר שימוש נרחב בחומרים פלסטיים זולים יותר מאשר בדגמים היקרים יותר של המותג והדלתות לא מעניקות את תחושת ה"כספת" הידועה.

יציבות מופתית

על הכביש מצליחה ה-B קלאס לשלב בין נימוסים והליכות של מכונית עירונית לבין איכויות דינמיות של מכונית יקרה. בעיר, ובמהירויות נמוכות, המתלים עושים עבודה טובה בשיכוך מהמורות ומחליקים היטב שיבושים קלים עד בינוניים. בורות גדולים יותר כבר פוגמים בבידוד אך המצב לעולם לא מתדרדר לכדי חבטות קשיחות. בנסיעה בין-עירונית בולט הכיול, שתוכנן עבור כבישי האוטובאן המהירים של גרמניה, והמכונית שלנו הפגינה יציבות מופתית גם במהירויות של 8 נקודות חובה ברישיון תחת רוחות צד עזות, שאופייניות לכביש 6 בעונות המעבר.

חובבי ההגה ימצאו שהמכונית קלה, ידידותית ונעימה לנהיגה נמרצת אם כי אינה חדה ואינה מעניקה תחושה "ספורטיבית" - בעיקר בשל ההגה המתוגבר. מי שחפץ בכך יתכבד ויוסיף אי-אלו עשרות אלפי שקלים עבור גרסת ה-AMG היקרה והמושחזת.

מערכת ההנעה של ה-B180 מסקרנת ומאד לא אופיינית למותג: שילוב בין מנוע 1.6 ליטר בנזין בהספק צנוע של 122 כ"ס לבין תיבה אוטומטית כפולת מצמדים בת שבע מהירויות, שהיא הראשונה מסוגה אצל מרצדס. הספק נמוך יותר משל טויוטה קורולה במכונית גרמנית לא קטנה הוא שילוב שנשמע לא מבטיח במיוחד.

אבל אסור לזלזל בהנדסה של יצרני העילית הגרמניים: מגדש טורבו בלחץ נמוך מעניק למכונית מומנט מכובד של 20 קג"מ, שזמין מסל"ד נמוך מאד, והתיבה האוטומטית החדשה הופכת כל כוח סוס וכל גרם של מומנט לזמין מיידית.

התיבה מחליפה הילוכים ברהיטות ללא הבאגים שאופייניים לתיבות כאלה, ובמצב הספורטיבי היא "יורה" הילוכים בקצב מענג ומספקת תגובת מיידית לפקודות הרגל. התוצאה היא מכונית שמרגישה זריזה ומלאת חיים הרבה יותר ממה שרומז ההספק הצנוע. דף הנתונים נוקב בצריכת דלק ממוצעת מרשימה של כ-17 קילומטר לליטר. נהגים רגועים יכולים לצפות לצריכה ריאלית לא רעה לכשעצמה של כ-14 קילומטר לליטר.

סוגיית המחיר תלויה בנקודת המבט. מי שתמיד רצה לשים מרצדס בחנייה, ולספר בנונשלנטיות לשכנים, לחברים, למשפחה, שזה עתה החליף את המכונית למרצדס חדשה, ימצא שתג מחיר של קצת פחות מ-190 אלף שקל למרצדס מאובזרת היטב עם יכולות שינוע מכובדות, הוא בחזקת חלום שהתגשם. מנגד, במחיר הזה עדיין אפשר לרכוש כמה וכמה מכוניות מנהלים מרשימות, עם סמל מותג צנוע יותר, וגם לא מעט מיניוואנים גדולים וחזקים יותר וקומפקטיות ספורטיביות. כך או כך, ירידת מותגי היוקרה "אל העם" (או לפחות קרוב אל העם), היא מגמה צרכנית מבורכת. המשיכו כך.

מרצדס
 מרצדס

חלק מהמתחרות

פורד S-MAX

ב-177 אלף שקל מקבלים את מובילת המשפחות של פורד, שעברה שדרוג רציני. המכונית מציעה שבעה מקומות ישיבה, בסיס גלגלים ארוך ב-15 סנטימטר מזה של ה-B, ומנוע 2 ליטר טורבו שמייצר 203 כ"ס ו-0 קג"מ ומעיף את המכונית מאפס ל-100 ב-8.5 שניות

פולקסווגן טוראן

176 אלף שקל הוא מחירה של גרסת הבסיס של פולקסווגן טוראן, שגם היא עברה שדרוג. אורכה דומה לזה של ה-B קלאס אך היא מצליחה לדחוק פנימה 7 מושבים. המנוע הוא 1.4 ליטר טורבו-בנזין עם 140 כ"ס. הביצועים נמרצים - 8.5 שניות מאפס ל-100 קמ"ש.

סיטרואן DS5

ב-200 אלף שקל מציעה סיטרואן את ספינת הדגל של מותג היוקרה החדש שלה. למכונית יש מרכב "פנאי" מעוצב לתלפיות ותא נוסעים מרווח לחמישה נוסעים עם שלל מערכות היי-טק ואביזרי פאר. המנוע הוא 1.6 ליטר טורבו עם 156 כוחות סוס.