האוצר מוביל מהפכה בפוליסות הביטוח הסיעודי של קופה"ח

החל מ-2014, הפוליסות ב-4 הקופות תהיינה זהות, זאת בנוסף לפטור מחיתום רפואי בעת מעבר בין קופות התחרות תהיה על המחיר

הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר מוביל מהפכה דרמטית בתחום הביטוחים הסיעודיים של קופות החולים. מדובר בצעד שישפיע ישירות על לפחות 3.5 מיליון חברי קופות.

פרופ' עודד שריג, הממונה על שוק ההון, הודיע היום כי החל מ-2014, הפוליסות לביטוח סיעודי שהקופות מספקות לחבריהן תהיינה זהות בכל 4 הקופות, והן יוכלו להתחרות רק על מחיר הביטוח. הצטרפות לביטוח סיעודי בקופה חדשה בעת מעבר בין קופות, יהיה פטור מחיתום רפואי חדש.

מבחינת האוצר, בדגש על אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון, בכל הקשור לממשק בין קופות החולים וענף הביטוח יש שתי בעיות מרכזיות שמשפיעות לרעה על התנהלות הקופות. האחת נובעת מכך שכיום ישנו מרוץ שיווקי בין הקופות על מי יציע את הפוליסה ה"יותר יפה ושיווקית", או את התקנון המפנק יותר של השב"ן. בנוסף, ישנה בעיה נוספת הנובעת מכך שההכרח לעבור חיתום רפואי מחדש בעת מעבר בין קופות מהווה לעתים חסם מעבר.

שריג מתכנן כעת כי הפוליסה הסיעודית שקופות החולים מוכרות תהיה זהה, וזאת במטרה שלא תהיה תחרות בין הקופות על הבדלי הכיסוי בביטוח. עם זאת, רמת המחירים הבסיסית יכולה להיות שונה מקופה לקופה - ועל כך הן תתחרינה.

הכיסוי בפוליסה הזהה יכלול תשלום לחולה סיעודי בגובה של עד 5,000 שקל לחודש לטיפול בבית, או עד 9,000 שקל לטיפול במוסד. החולה הסיעודי יקבל 100% מהכיסוי ב-3 השנים הראשונות להיותו חולה סיעודי, כשבשנים 4-5 הוא יהיה זכאי לכיסוי בגובה 75% מהסכום. אם הוא ימשיך לחיות למשך שנים נוספות הוא יקבל כיסוי שימשיך לקטון עם השנים. רק מי שיהיה סיעודי עד גיל 49 יקבל הסכום המלא כשסכום הכיסוי יקטן עם עליית גיל הסיעודי עד לכמחצית בגילאים מבוגרים בהם מתרחש הרוב המכריע של המקרים הסיעודיים.

המשמעות היא שיפור יכולת המעבר מקופה לקופה, כשבנוסף צפוי שבחלק מהקופות התנאים יהיו טובים יותר (בכללית), ואצל אחרות הכיסוי אף יפחת במידת מה (למשל במכבי).

נציין, כי האוצר משנה את כללי המשחק בביטוחי הסיעוד הקבוצתיים, כחלק מהסדרה כוללת של התחום ושינוי אופי קביעת הפרמיה בביטוחי הפרט לסיעוד.