מצרים: נמשכות המהומות עקב צו של הנשיא מורסי

עשרות אלפי מצרים יצאו להפגין נגד הנשיא החדש מורסי, במחאה על הסמכויות שריכז לעצמו בצו חדש ■ ע"פ הצו, מורסי יהיה הפוסק האחרון בכל עניין עקרוני בעל משמעות משפטית ■ השופטים הזועמים במצרים פתחו בשביתה

מצרים שוב נקלעת למשבר פוליטי חריף, שמוציא מתוך הבקבוק את המתיחות הנפיצה בין ליברלים לשמרנים. הנשיא מוחמד מורסי החליט שדי לו להיות נחמד, והכניס את ידו לאש. כך מדווחים בגלי צה"ל.

בצו נשיאותי חדש החליט מורסי כי עד שתאושר במצרים החוקה, יהיה הוא הפוסק האחרון בכל עניין עקרוני וחשוב בעל משמעות משפטית. מורסי בעצם אמר - החוקה זה אני.

נוסף על כך, הוא פיטר את התובע הכללי, שריד מימי מובארק, ומינה לו מחליף. הרחוב לא שתק. באחים המוסלמים בירכו על הצעד, ואמרו שמורסי מחזיר למהפכה את הצבע שאבד לה. אבל יריביו הליברליים רתחו. "סילקנו עריץ חילוני, וקיבלנו עריץ דתי", אמר אחד מהם. במיוחד נפגעו השופטים, שמרגישים כי מורסי מינה את עצמו לערכאה עליונה עליהם.

השופטים הכריזו אמש על שביתה כללית, וראש לשכת עורכי הדין סאמח עאשור קרא למורסי לבטל את הצו שפרסם. במחנה הליברלי חוששים כי מורסי חותר, באמצעות הסמכויות שהקנה לעצמו, לאשר חוקה בעלת אופי איסלאמי. ועדת מומחים יושבת כבר שנה ומנסחת טיוטה לחוקה. בוועדה יש רוב לאיסלאמיסטים. אם הצו של מורסי אכן ייכנס לתוקף, יהיה קשה למנוע מהוועדה לגבש חוקה ברוח האיסלאם.

נשיא בית המשפט לערעורים בקהיר, השופט אשרף בארודי, אומר כי "לא היה נשיא שהתנגש עם מערכת המשפט ויצא מנצח. גם אם יחזור בו מהחלטתו, הוא איבד הרבה נקודות". מחרתיים ייצאו שני המחנות להפגנות ענק בקהיר. שותפיו של מורסי מאחורי הקלעים, קציני המועצה הצבאית העליונה, שותקים בינתיים. האם היו שותפים בסוד ההחלטה, ומה יעשו במקרה שמצרים תיכנס שוב לסחרחרת אלימה?.