בכיר בויאקום: "אנחנו בוחנים איך לפתח את MTV ישראל"

בוב באקיש, נשיא ומנכ"ל רשתות המדיה הבינלאומיות של ענקית המדיה ויאקום, מסביר איך הפורמט "ג'רזי שור" כובש את העולם, מה הסיכוי שתוכנית כמו "דיילי שואו" תעלה לאוויר בישראל, ומה הפוטנציאל ליצוא של תוכניות ישראליות

קבוצת ויאקום היא ענקית מדיה ותיקה עם זרועות רבות ברחבי העולם. בין היתר מחזיקה הקבוצה, אחת מ-4 כוחות התוכן הגדולים בעולם, באולפני פראמונט וברשתות כמו MTV, ניקלודיאון וקומדי סנטרל, המוכרות גם לציבור הישראלי. אלא שבשנים האחרונות כמה ממותגי הדגל של החברה לקחו צעד קדימה והפכו לפניה של החברה-האם. שניים מהם, מתברר, עומדים לעשות עלייה.

בוב באקיש, נשיא ומנכ"ל רשתות המדיה הבינלאומיות של ויאקום (VIMN), ביקר בישראל באחרונה. עיקר ביקורו בארץ היה לבחון יחד עם ענני תקשורת, המייצגת את החברה בישראל, כיצד אפשר להעמיק את הנוכחות של ויאקום בארץ.

בדרך, כנראה באווירה נעימה קצת פחות, הוא נפגש עם הוט ו-yes לקראת חידוש התקשרויות עם ערוצי החברה בארץ. כזכור, בשנה האחרונה הפך MTV לערוץ בעל מוטיבים לוקאליים (MTV ישראל), ואת מקומו של ערוץ ביפ תפס ערוץ HOT קומדי סנטרל, גם הוא מותג בינלאומי מעוברת.

אחת מתוכניות הלהיט של קומדי סנטרל היא ה"דיילי שואו" של ג'ון סטיוארט, שעשתה לא מעט רעש לפני הבחירות בארה"ב, בעיקר נוכח התמיכה הבלתי מסויגת שלה באובמה. באקיש ממהר להבהיר כי נזו לא עמדה שמייצגת בהכרח את הקבוצה כולה.

"'דיילי שואו' היא ספינת דגל. אנחנו משדרים אותה בתדירות גבוהה בכדי לשמור על טריות. ג'ון סטיוארט לא מייצג את ערכי ויאקום. יש לנו עובדים רבים סביב העולם, ולכולם יש דעות שונות ומגוונות. אבל אתה יודע, לטאלנט יש דרך התנהלות משלו".

- אתה לא חושב שיש מקום לקראת הבחירות בישראל להעלות תוכנית דומה פה?

"מטרתו של המסע שלי לפה הוא למצוא הזדמנויות. היינו בהחלט רוצים לעשות פה אקטואליה. היינו רוצים לעשות את ה'דיילי שואו' פה".

זו לא הבשורה היחידה שבאקיש מבקש להביא לעם היושב בציון. מותג עצום אחר של ויאקום, ששינה דרמטית את הצפייה ברשת MTV ברחבי העולם, הוא "ג'רזי שור". בדיוק כשהרשת ביקשה להמציא את עצמה מחדש עם התבגרות הדור שכונה "דור ה-MTV", הפורמט הדוקו-ערסי זכה להצלחה רבה, ועבר עיבודים רבים, בין היתר בבריטניה שם הוא נקרא "ג'ורדי שור".

"בחודש שעבר השקנו גרסה מקומית בספרד, וזו הייתה התוכנית הנצפית בקרב בני-נוער במדינה. ובביקור שלי כאן דיברנו גם על הפקת גרסה ישראלית".

- לא מטריד אותך שהנוער סביב העולם סוגד לחבורה הזו?

"אנחנו עושים במסגרת הערוצים שלנו מגוון של דברים. אנחנו עוסקים רבות בפעילות להעלאת מודעות לנושאים חשובים כמו איידס, מעורבות פוליטית וחינוך להתנהגות נכונה ובטוחה. חשוב לשמור על האיזון. ועם זאת, אם לא תביא את האנשים, איך תדבר איתם על מה שחשוב?".

פוטנציאל ליצוא תוכניות

באקיש נכנס לתפקידו בינואר 2011. במסגרת זו הוא אחראי על כל רשתות המדיה הבינלאומיות של ויאקום. בנוסף, הוא משמש יו"ר של Viacom 18, מיזם ערוצי החברה בהודו, ושותף לחבר המנהלים ביוזמות המשותפות של החברה עם BskyB ו-Telecom Italia Media.

לפני שנכנס לתפקידו הנוכחי כיהן באקיש כנשיא רשת MTV הבינלאומית ושיחק תפקיד מרכזי בהתנתקות ויאקום מחברות CBS בשנת 2005. "השוק הישראלי הוא בעל פוטנציאל", הוא אומר רגע לפני שהוא יוצא עם אשתו לסיור מודרך בירושלים.

- איפה אתה מזהה את הפוטנציאל?

"אנחנו רואים כיצד ניקלודיאון הפך לערוץ הילדים המוביל בישראל, כיצד ערוץ קומדי מצליח פי 3 מקודמו, ויש לנו מותגים נוספים שאנחנו בוחנים בימים אלו להכניס לארץ. בין היתר אנחנו בוחנים איך להמשיך ולפתח את MTV. יש לערוץ הזה פוטנציאל רב גם דיגיטלית.

"יש אפשרות להעלות את הערך של הערוץ. יש תוכניות מקור מקומיות שנוצרות פה, כמו למשל התוכנית 'החממה' (סדרה חדשה של גיורא חמיצר שצפויה לעלות בקרוב - ל"א), שיש פוטנציאל רב ליצוא שלה. גם בתחום הלייף סטייל, לענני תקשורת יש מותגים שאולי נמצא בהם עניין".

- אתם בוחנים רכישה של ערוצים?

"לא רכישה, אבל בהחלט יש אפשרות להפצה של ערוץ החיים הטובים ברוסית, למשל. צריך להבין מה רוצה הצרכן ומה אפשרויות המסחר של כל מותג. אומר לך בבטחה - לא הגעתי לארץ למסע רכישות".

נלחמים בהורדות הפיראטיות

שנת 2012 צפויה להסתיים מצוין בעבור ויאקום. תחזית ההכנסות שלה לשנה זו צפויות להיות 14 מיליארד דולר עם שווי שוק של 28.8 מיליארד דולר. ברקע נפוצו בשוק שמועות על הרצון להפוך מחברה פרטית לציבורית.

לדברי באקיש, "אין לנו כרגע כוונה כזו. אנחנו מתמקדים בתוכן וביצירת ערך למשקיעים שלנו. כל שנה היא שנה חשובה, שנה גדולה של מפנה. שנת 2012, הייתה שנה של גדילה עצומה. שנה ענקית לקומדי סנטרל, למשל, שחלק ממנה היא יציאה לשווקים חדשים בהודו ובאפריקה. וגם לניקולודיאון ול-MTV הייתה שנה משמעותית".

למרות שבאקיש טוען כי הסיבה העיקרית לנוכחותו בארץ היא פיתוח ומציאה של תוכן נוסף, הוא נפגש בזמן שהותו בישראל עם חברות טכנולוגיות ישראליות שונות, במטרה לבחון גם דרכי הפצה דיגיטליות חדשניות.

לדבריו, "כל מה שאנחנו עושים למעשה הוא התמודדות עם תוכן. אנחנו משקיעים המון כסף במחקר ובפיתוח. אנחנו מקיימים מחקרים על בסיס יומי ומשקיעים הרבה מאוד כסף בזה. אנחנו מאמינים מאוד בתוכן מקומי ודואגים לפתח אותו בכל מדינה בה אנחנו נמצאים. בו-זמנית, אנחנו מנהלים מלחמה משמעותית בפיראטיות".

חברת ויאקום הייתה אחת מהחברות הראשונות שיצאו בפומבי נגד אתרי שיתופי הקבצים באינטרנט ובראשם יו-טיוב. ב-2007 הגישה החברה תביעה על סך מיליארד דולר נגד גוגל בגין פגיעה בזכויות היוצרים שלה. ויאקום הפסידה לפני כשנתיים בתביעה, אולם מאז לא הפסיקה את המלחמה שלה בהורדות התכנים שלה ושידורם באופן לא חוקי, לשיטתה.

"ליצור תוכן טוב זה לא זול, ולכן אנו מודאגים מפיראטיות, וזה פוגע בנו בעשרות מיליוני דולרים בשנה", אומר באקיש. "אנחנו חברה שיוצרת מקומות עבודה ואחראית למשפחות של עובדינו, ובימינו אי-אפשר להזניח אף פגיעה כלכלית. נושא הפיראטיות חזק ולא דועך, וצריך להילחם בזה. אחרי הכול, אנחנו משקיעים יותר כסף כל שנה בתוכן. אפילו במשבר של 2008-2009, כשצמצמנו משמעותית במקומות שונים, לא נגענו בהוצאות התוכן".

- באחרונה ספקיות התוכן של הפלטפורמות בישראל מדווחות על משא-ומתן מאוד קשה מול הוט ו-yes. גם את ענני תקשורת חתכו במחירים. איך רואים את זה בויאקום העולמית?

"כל חברה רוצה לגדול, וכשזה מגיע למשא-ומתן, כל אחד רוצה להשיג יותר. עשינו עם הוט ו-yes חוזים מוצלחים. צריך לקחת כל משא-ומתן ברצינות, אבל הצלחנו להשיג תוצאות טובות. נפגשנו, ונראה לנו שנמצה את זה לטובה".

"צבי הנינג'ה" עושים קאמבק

לחברת ויאקום יש ספרייה מאוד גדולה שהיא אספה במהלך השנים. במידה מסוימת זה הנכס העיקרי שלהם, על אחת כמה וכמה כשמדובר בתוכניות ילדים.

באקיש מסכים עם ההנחה אך טוען כי "עדיין, חשוב לנו לעשות תוכן חדש. אתה צריך הפקות חדשות כל הזמן, כי זה מה שמשאיר את הציבור. חייבים לצור משהו עם חיי מדך ארוכים. אתה צריך מיקס של התוכן הזה.

"אנחנו גם מחיים מותגים, כמו למשל 'צבי הנינג'ה'. זה מותג אייקוני מלפני שנים, והחלטנו שזו הזדמנות להביא אותם שוב לילדים וגם להוריהם. אנחנו עובדים על זה כבר שנתיים, ואנחנו רואים שזה עובד. אחרי מספר פרקים אנחנו רואים שזה להיט עולמי".

בחנוכה תעלה התוכנית המחודשת גם בישראל.

באקיש, כמו קברניטי מדיה רבים, מנסה למצוא את האיזון בין העלייה הדרמטית בצפייה בתוכן באמצעי מדיה חדשה - ובין העובדה שהציבור, באשר הוא סביב העולם, לא מוותר על הטלוויזיה.

לדבריו, "העובדות מלמדות שצורכים טלוויזיה יותר מאי-פעם בהיסטוריה, אבל הדיגיטל הוא חלק בלתי נפרד מחייהם של בני הדור הצעיר. היום יש הרבה יותר מה לצרוך על הספה, 'טלוויזיה בכל מקום'. אנחנו עושים עבודה רבה על אפליקציות משלימות, כבר בהליך הפיתוח והכתיבה של כל תוכנית.

"יש לנו חטיבה שלמה שכל מהותה הוא פיתוח של תכנים בדיגיטל. למשל הפורמט של 'החממה' בנוי כרצועה יומית עם המשך אינגייג'מנט של הצופים בדיגיטל, בין השידורים בטלוויזיה. הרעיון הוא להמשיך ולהביא כל הזמן אנשים חדשים אל המותג. יש לנו כותבים, תסריטאים לכל דבר, שעובדים גם על האפליקציה שמייצרים במיוחד, והם בקשר ישיר עם התסריטאים של הסדרות".