רשות ההגבלים חוקרת את יינות ביתן על רכישת סופרמרקטים

החשד: הרשת לא ביקשה את אישור הממונה לרכישות שונות שביצעה לאורך השנים ■ החקירה - במסגרת בדיקת המיזוג בין יינות ביתן למחסני כמעט חינם

רשות ההגבלים העסקיים פתחה בחקירה נגד רשת יינות ביתן, בחשד כי לא ביקשה - וממילא לא קיבלה - את אישור הממונה על ההגבלים העסקיים לרכישות שונות של סופרמרקטים ומינימרקטים שביצעה לאורך השנים. הרשות גם חקרה תחת אזהרה את בעל הרשת, נחום ביתן.

החלטת הרשות לפתוח בחקירה התקבלה בהפתעה מוחלטת, לאור העובדה שמרבית העסקאות דווחו בעיתון "גלובס". למרות שהדבר היה גלוי לעיני הרשות, היא לא מצאה לנכון לבדוק את הנושא קודם לכן. בנוסף, להוציא רכישת סניפים באשדוד, נתניה ובראשון-לציון (סניף אחד בכל עיר), בכל הרכישות מדובר בהתרחבות של יינות ביתן לערים אחרות.

מקורבים ליינות ביתן אומרים כי אי-הפנייה לרשות הייתה מחוסר ידיעה, וכי גם כעת, החקירה נפתחה לאחר שיינות ביתן העבירה מיוזמתה דיווח מפורט לרשות על כל העסקאות הקודמות שביצעה הרשת, וזאת ברגע שהתברר לה כי היה עליה לעשות כן קודם לכן.

רשת יינות ביתן מונה היום 27 סניפים, שמקור כמחציתם הוא ברכישות שביצעה הרשת לאורך השנים. הרכישה המשמעותית ביותר היא רכישת רשת יד יצחק באפריל 2007, שמנתה 3 סניפים, תמורת 121 מיליון שקל. לאחר מכן רכשה יינות ביתן את רשת רמה, שהפעילה 4 סניפים: באשדוד (שניים), בחולון וברעננה. עוד נחשף כי בתחילת 2012 רכשה יינות ביתן את רשת סופר בונוס, שמנתה 3 סניפים, תמורת 25 מיליון שקל. לאחר מכן ביצעה יינות ביתן רכישות קטנות, מרביתן של סניפים בודדים.

החקירה הנוכחית היא במסגרת בדיקת המיזוג בין יינות ביתן לרשת מחסני כמעט חינם. יינות ביתן חתמה על עסקה לרכישת השליטה ברשת כמעט חינם (35 סניפים) מידי האחים עדי ורני צים, לפי שווי של 350 מיליון שקל. הרשות בוחנת בימים אלה את בקשת המיזוג בין שתי הרשתות, כשבמרכז הבדיקה עומדת השאלה אם יש במיזוג כדי לפגוע בתחרות בשוק.

מרשות ההגבלים העסקיים נמסר בתגובה: "הרשות אינה נוהגת לחשוף את שיטות איסוף המידע שלה בפומבי".

מיינות ביתן נמסר: "החברה מאשרת כי בעקבות פנייה שעשתה מיוזמתה לרשות ההגבלים העסקיים, מתקיימת בדיקה בעניינה ברשות ההגבלים, והחברה כמובן משתפת פעולה".