לא סביר שמפכ"ל מקשקש

מה גם לדנינו לצאת דווקא עכשיו בהצהרה בעניינו של ליברמן?

"אישום אחרי עשור - לא סביר". דברים אלה אמר מנכ"ל המשטרה יוחנן דנינו אתמול (שבת) בבאר-שבע. הדברים נאמרו לגבי החלטתו הצפויה של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לסגור את תיק החקירה נגד שר החוץ אביגדור ליברמן.

לעצם העניין אחזור יותר מאוחר, אבל מה שבאמת לא סביר הוא שמפכ"ל המשטרה יביע דעה כזאת ערב ההחלטה בנושא.

בעצם לא רק שזה לא סביר, אלא גם לחלוטין לא תקין. אמירה כזאת של אדם שהיה אחראי על חקירת ליברמן, ושהגוף שבראשו הוא עומד המליץ על העמדה לדין - לאמירה של אדם כזה יש משקל רב בשיקולים של וינשטיין אם להגיש כתב אישום נגד ליברמן.

כר פורה לספקולציות

לא ברור מה גרם לדנינו לצאת באמירה הזאת בכלל, ובמיוחד עכשיו. חוסר הבהירות הזה יוצר בסיס לספקולציות ומראית-עין. כבר היום שמעתי הערה שזה נשמע כאילו המפכ"ל עובד בשירותו של ליברמן. ברור שמחשבה כזאת היא מופרכת בעיקרה, אבל היא פועל יוצא, מתבקש, מהופעתו של דנינו ומהעיתוי שלו.

מה שמחמיר עוד יותר את הבעיה הוא הסגנון הקטגורי של המפכ"ל, שאמר כי "לא ייתכן שעבירה שנעשתה לפני עשור אתה מעמיד עליה היום לדין". לא ייתכן, הוא אומר. כלומר אם היועץ המשפטי יחשוב שזה כן ייתכן, אז הוא ימצא עצמו במצב שהוא פועל נגד דעתו ועצתו של המפכ"ל.

זו אנרכיה שלטונית, ואסור לעבור על זה לסדר היום, כי מחר עלולים להיות מקרים נוספים כאלה. מה שהמפכ"ל חייב עכשיו זה הסבר לציבור על מה ולמה יצא פתאום נגד כתב אישום נגד ליברמן. עד שלא נשמע ממנו הסבר, לא נדע, ונוכל לשער השערות מכל סוג שהוא.

פאשלה של הפרקליטות

לגופו של עניין, בהחלט יש בעיה בהגשת כתב אישום אחרי 10 שנים. לא רק בעיה של עינוי דין, אלא גם כמובן של התיישנות חקירות, עדים שלא זוכרים ושאר אלמנטים שהזמן לא פועל לטובתם. צריך לומר בפה מלא ובמפורש: 11 שנות חקירה זה דבר לא תקין. אין בעולם מקרה שצריך לחקור אותו כל כך הרבה זמן.

ללא ספק יש פה פאשלה של הפרקליטות והמשטרה שנמשכת, כך נראה, ללא גבול. לפאשלה הזאת אחראים רבים, כל אלה שהיו יועצים משפטיים ומפכ"לים ושאר בעלי תפקידים, שהייתה זו משימתם לסיים את התיק בזמן סביר. וסביר פירושו לא יותר מ-5 שנים.

סוגיה לבית המשפט העליון

דנינו אמר גם שצריך לקבוע את תקופת החקירה בחוק. לא בטוח שזה הגיוני וריאלי, כי בכל זאת, יכולים להיות מקרים שצריך לאפשר לחקירה להימשך עוד קצת. לכן, זה לא עניין לחוק, אלא למדיניות שתיקבע על-ידי מערכת אכיפת החוק, לגבי תקופת חקירה המקסימלית.

לא יזיק אם בית המשפט העליון ימצא הזדמנות לומר את דברו בעניין זה בצורה שתיתפס כהלכה מחייבת.