בדרך להיפרד מספרד? ניצחון למפלגות הבדלניות בקטלוניה

7.5 מיליון תושבי חבל קטלוניה שבספרד יצאו להצביע בבחירות המקומיות והביעו תמיכה גורפת במפלגות השואפות לעצמאות ■ קטלוניה נחשבת לחבל ארץ עשיר יחסית, ומייצרת חמישית מתמ"ג ספרד

צעד נוסף בדרך לעצמאות? המפלגות הבדלניות זכו ברוב גדול בבחירות המקומיות שנערכו אתמול (א') בחבל קטלוניה שבספרד. כעת ינסה נשיא החבל המכהן לקדם את תוכניתו ולערוך משאל עם להיפרדות מספרד.

כשני שלישים מהמושבים בפרלמנט בקטלוניה התחלקו בין ארבע המפלגות הבדלניות הבולטות, בהן מפלגת השלטון של הנשיא המכהן ארתור מאס. עם זאת, מאס עורר את זעמם של תושבים רבים כשביצע קיצוצים בהוצאות בשל המשבר הכלכלי במדינה. עקב כך ירד כוחה של מפלגת השלטון מ-62 מושבים ל-50 בלבד.

היחלשות המפלגה הבדלנית הגדולה עשויה להקשות על התומכים בעצמאות לחבל קטלוניה לקדם מהלך של משאל עם, שמנוגד לחוקה בספרד ואף להלך הרוח של הממשל המרכזי במדריד.

חמישית מהתמ"ג של ספרד

"לא היינו רחוקים משחזור ההישג בבחירות האחרונות", אמר מאס לתומכיו בתום ההצבעה. "במשך שנתיים שלטנו תחת נסיבות קשות ביותר. עריכת משאל עם תהיה מסובכת יותר כעת, אך אין סיבה לוותר על הניסיון", הוסיף.

חבל קטלוניה בצפון-מזרח ספרד נחשב לחבל ארץ עשיר יחסית. 7.5 מיליון בני אדם מתגוררים בחבל הארץ שכלכלתו גדולה כמעט כמו זו של פורטוגל ושמייצר חמישית מהתוצר המקומי הגולמי של ספרד.

שאיפת העצמאות של תושבי קטלוניה התעוררה שוב בשנים האחרונות עקב תסכול ממערכת המיסים הקובעת כי על קטלוניה לחלוק חלק מהכנסות המס שלה עם יתר ספרד.