הטבה וקוץ בה

הוט מובייל וגולן טלקום יידרשו להשקעה ניכרת כדי להתמודד עם כמות גדולה של לקוחות

לפני כשנה קיבלו הוט מובייל ובהמשך גולן טלקום רישיון להקמת רשת של הדור השלישי. (במקרה של הוט מובייל, אגב, מדובר בהרחבת הרישיון הקיים של מירס). מאז החלה הספירה לאחור, שהסתיימה בחודש מאי השנה במפץ גדול שבעקבותיו הצטמצמו חשבונות הסלולר של רובנו.

הוט מובייל וגולן נהנות מהטבות רגולטוריות ייחודיות. ההטבה החשובה מכולן היא הזכות לקבל שירותי נדידה פנים-ארצית, קרי להשתמש בשירותי רשת האתרים של חברות הסלולר הוותיקות, תמורת תשלום שלא יעלה על דמי הקישוריות.

במקביל להטבה הזו ישנן שתי חרבות שמתהפכות מעל לראשיהן של המתחרות הצעירות. האחת היא דמי הרישיון שהתחייבו המתחרות לשלם בגין זכייתן - הוט 696 מיליון שקל וגולן 360 מיליון שקל. ניתן לקזז את הסכומים האלה, בהתאם לשיעור החדירה של החברות לשוק הסלולר. החובה השנייה היא לעמוד ביעדי הכיסוי הגיאוגרפי של הרשתות העצמאיות.

לדברי אבי רימון, שותף בכיר במשרד עורכי הדין גלוזמן, שם טוב, חוברס וברויד, ולשעבר היועץ המשפטי של מירס, שני המבחנים הללו אמורים להשפיע באופן ניכר על התנהלותן העסקית.

מעבר להיגיון השיווקי, שמחייב לכבוש נתח שוק משמעותי כבר בתחילת הדרך, הרי שלחברות יש אינטרס מובהק להגיע מהר לנתחי שוק שיסירו את האיום בדבר תשלום דמי הרישיון. מאידך, מסביר עו"ד רימון, החובה להגיע ליעדי כיסוי דורשת מהחברות להשקיע ממון רב, בשיעור שיכול להגיע למיליארד שקל, בהקמתם של אתרי שידור ברחבי הארץ.

באופן זה מנגנון הפחתת דמי הרישיון דוחף את החברות החדשות ליצור תחרות אינטנסיבית, ומצד שני ההשקעה בתשתיות יוצרת אפקט מצנן במידה מסוימת על רמת המחיר לצרכן, משום שהתהליך הזה מחייב יצירת תזרים מזומנים לשם כיסוי ההון שגויס למען הרשת, ולשם תחזוקת התשתית.

הוראות הרישיון של החברות מאפשרות להפחית את דמי הרישיון בשביעית כנגד כל אחוז של נתח שוק מקרב ציבור הלקוחות הפרטיים בענף הסלולר, שהצליחה החברה לכבוש מאז קיבלה את רישיונה. השוק נמדד כממוצע של כמות הלקוחות, היקף הדקות שיזמו לקוחות אלה והיקף ההכנסות מאת הלקוחות הנדונים. המשמעות היא שלא מספיק לגייס "סתם" לקוחות - החברות צריכות לגייס לקוחות איכותיים, כאלה שמדברים ומשלמים מעל לממוצע.

נקודת הבדיקה הראשונה של נתח השוק היא כעבור שנתיים, כלומר בעוד כשנה מהיום. בדיקה נוספת תבוצע בחלוף 5 שנים, כלומר בעוד 4 שנים. לפי הוראות הרישיון, כעבור שנתיים יופחתו דמי הרישיון בהתאם לביצועים. ההפחתה אחרי נקודת הבדיקה הראשונה היא בלתי הפיכה, כך שאם נתח השוק של החברה יירד לאחר מועד הבדיקה הראשון, דמי הרישיון שלה לא יוגדלו.

על-פי הערכות, הוט מובייל גייסה לרשת החדשה שלה כ-400 אלף מנויים, כאשר יש להניח כי רובם חדשים ופרטיים. אמנם לא ברור מהו מספר המנויים הפרטיים האמיתי בענף הסלולר, ואיך מודדים אותו בדיוק, אולם נדמה כי אם הוט תמשיך בקצב גיוס מנויים זה, היא תהיה קרובה עד מאוד במועד הבדיקה הראשון להשגת יעד של כיבוש 7% משוק המנויים הפרטיים, ובזאת אולי תוכל למחוק לחלוטין את תשלום יתרת דמי הרישיון. בצד השני ניצבת גולן טלקום, שהגיעה לכ-150 אלף מנויים בסך הכול.

בעוד אי-עמידה ביעדי נתח השוק תגרור תשלום כספי למשרד התקשורת, הרי שאי-עמידה ביעדי הכיסוי שמופיעים ברישיון עלולה להיחשב להפרת רישיון, שיכולה בתסריט מסוים להוביל לכך שהמדינה תשלול את הרישיון מהחברות.

הוראות הרישיון של שתי החברות מחייבות להגיע, תוך שנתיים מיום הענקת הרישיון, לרמת כיסוי של 20% מהשטח המיושב במדינת ישראל, ושל 20% מכלל האוכלוסייה בישראל. אחר כך, מדי תקופה (עד לשנה השביעית), בהתאם ל-4 אבני-דרך נוספות, עולה חובת הכיסוי עד כדי 90%.

הוט הודיעה לבורסה לפני כחודש כי כבר בתום הרבעון השני של 2012 היא הגיעה לכדי 30% מהשטח המיושב ו-40% מכלל האוכלוסייה. הווה אומר שהיא מקדימה את העמידה באבני-הדרך שהוצבו על-ידי משרד התקשורת. המצב הזה שונה מאוד ביחס לערפל ששורר סביב רמת הכיסוי של גולן טלקום.

שוברים את השוק

מיכאל גולן, הבעלים של גולן טלקום, הוא אדם חביב. גולן הוא איש עסקים עם הילה של כוכב רוק, שהתחבב על הציבור הישראלי בעודו נישא על גלי הערצה של מי שחולל את המהפכה הסלולרית בישראל.

גולן זכה לפרגון אדיר, והעובדה שהוט מובייל נכנסה לשוק 4 שעות אחריו, עם חבילה דומה, רק סייעה לבסס את המיתוס. השבוע גולן שבר את הכללים - שוב - והציע חבילה של 'הכול כלול' במחיר של 49 שקל לחודש בלבד.

דווקא בשל האהדה הציבורית, שטופחה בעקביות על-ידי כל כלי התקשורת, מדהים לראות עד כמה גולן לא יודע לקבל ביקורת מתבקשת. כאשר הוא נשאל שאלות קשות, הבחור הרגיש הזה קצת מאבד את העשתונות, וחבל. חוץ מפרטנר, סלקום, פלאפון והוט מובייל, אין איש שלא רוצה בהצלחתו, ובכל זאת גולן מעגל פינות בכל פעם ששואלים אותו על האופן שבו הוא מתכוון להקים כאן רשת סלולרית מלאה, כפי שהתחייב.

סביר להניח כי גולן טלקום לא תקים כאן 2,000 אתרים סלולריים. ספק אם הוט מובייל, שיש לה קרוב לאלף אתרים, תעמוד במשימה. הבעיה היא שאף אחד לא שואל את השאלה הקשה - האם צריך בכלל עוד שתי רשתות בישראל, ומה המחיר שנשלם על כך?

לא בטוח שמישהו מאנשי משרד התקשורת התעמק בשאלה הזו לפני פרסום המכרז הסלולרי. המצב הזה יונח לפתחו של שר התקשורת הבא, שיצטרך להתמודד עם תסריט אפשרי של מיזוגים ורכישות.

מדובר בסוגיה משפטית לא פשוטה, משום שהמדינה התחייבה לספק לחברות הסלולר תדרים לדור הרביעי, זאת במקביל לכך שהתעשייה מתמודדת עם מצוקת תדרים אדירה. במצב הזה, ראוי לקיים דיון על צמצום מספר הרשתות בישראל.

מהלך של צמצום ישרת את הדור הרביעי ויעזור להציג פתרון ארוך טווח לסוגיית האנטנות. אפשר להניח שזו הדרך היחידה להשאיר כאן את שני הצרפתים (מיכאל גולן ופטריק דרהי מהוט).

5 רשתות מלאות לא הוקמו בעולם, ואפשר להניח שלא יוקמו כאן. התרחיש הסביר יותר מדבר על 3-4 רשתות ו-5 מפעילים.

הוט מובייל
 הוט מובייל